Titel
1
|
Introduktionsforløb Kristendom 35%
OMRÅDER.
Introduktionsforløb
Kristendommen
Islam
En verdensreligion, Buddhisme
Den klassiske tyske religionskritik
Religion og senmodernitet
Opsamling
KRISTENDOMMEN
Klassiske tekster fra GT og NT og nutidige tekster
Perspektivering til islam, buddhismen
og religionskritik
At kunne redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Introduktionsforløb
Introduktion til fænomenologi (herunder myter, apokalyptik, ritualer, overgangsriter, offer, do ut des) religionshistoriske grundbegreber, indefra/udefra, fundamentalisme, senmoderne læsning af religiøse tekster.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Læsning af tekster fra GT og NT: herunder fokus på syndefaldsmyten, løsningsmyten, pagterne, (Abraham og Moses og Jesus), profeterne/profetierne, messiasbegrebet i GT og NT.
NT: Jesu forkyndelse, Jesu gerninger, næstekærlighedsbegrebet, nadveren, Jesu død og opstandelse, dåb og nadver, frelseforståelse
I tekstlæsningen inddragelse af fænomenologi, religionshistoriske perspektiveringer. Indefra/udefra
Konfessionerne (kristendommens hovedretninger) set i religionshistorisk perspektiv (Den romersk- katolsk kirke, Den ortodokse kirke og de protestantiske kirker)
Luther og opgøret med gerningsretfærdigheden.
Senmoderne læsning af biblen.
Bultmann og afmytologisering, PG Lindhardt, Løgstrup
Individualiseret religionsopfattelse, "fuzzy fidelity"
Kristendommen set i dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
Materiale:
Biblen (GT) (NT)
Esben Andreasen m.fl.,Religion og kultur, 3.udg, Systime, 2010 (RK)
Religionshåndbogen, red. Peter Boile Nielsen, Gyldendal, (RH)
Diverse kopier
1. SKABELSEN
Tekst: 1. Mos. 1 + 2
Baggrund: Myter + To sprog. Kopi.
(fra Jens T. Berthelsen m.fl.: Religion, Gyldendal 1985, s. 51-52 + 27)
Fænomenologi, religionshistoriske grundbegreber:
RK, s.13n – 15n: Myter
RK, s.157m: Skabelsesmyten
2. SYNDEFALDET
Tekst: 1. Mos. 3
Baggrund: RK, s.157m, Skabelsesmyten (rep.), s. 157n - 158 m: Syndefaldsmyten
Kopi RK 2. udg. s. 269 ø: Fundamentalisme
samt s. 275 – 276m: Indefra eller udefra
3. LOVEN - DE TI BUD
Tekst: 2. Mos. 20 og 2.Mos.19
Baggrund: (RH, s.175-179 og s. 180-182, Jødedommen (oversigtslæsning))
Fænomenologi, religionshistoriske grundbegreber:
RK, s.15-17, Apokalyptik: kunsten at åbenbare.
RK, s. 23-24, Offer
RH, s.24-25, ritual og myte
RH, s. 26, om offeret og "do ut des"
RK, s.22-23, Overgangsriter.
RK , s.19m-22ø, Ritualer
Tekstøvelse:
Pagten
Motzfeldt, Teologi - Fænomenologi - Metode, s.129-130, Religionsfaglig analysemodel
1. Mos.15, Guds pagt med Abram og 1. Mos. 22, Abraham skal ofre Isak
Ikonografi: Abraham skal ofre Isak (billeder fra Nettet)
4. MESSIANSKE FORESTILLINGER
Tekst: Esajas fra Kap. 52,13 til Kap. 53,12 + Daniel 7, 9 -18
Luk. 4, 14-24 (med henvisningerne til Esajas 61,1ff + 11,2): Jesus i Synagogen
Esajas 7,14
Baggrund: RK s.143-147m: Hvad er kristendom? Det gamle Israel og jødedommen
GT – NT, tidslinie i klassen.
5. JESU DÅB OG FRISTELSE
Tekst: Mark. 1, 1-20: Dåb, fristelse, discipelkaldelse mm.
Desuden kopi fra synopsen s. 15-17:
Jesu dåb: Matt. 3, 13-17 + Mark. 1,9-11 + Luk. 3,21-22
Jesu fristelser: Matt. 4,1-11 + Mark. 1,12-13 + Luk 4,1-13
Baggrund:
RK, s. 147m – 150n: Jesus af Nazareth – Jesus Kristus. Tidslinje i klassen.
RK, 150-151, Tidslinje i klassen
RH, s.219-220 spalte 2m ,Indføring i læsning af Det nye Testamente
RH, s.214-216, af Tidshistorie (oversigtslæsning)
6. JESU GERNINGER
Tekst: Mark. 1,21 - 2,17: Helbredelser
Mar. 2.23 - 28: Aksplukningen på sabbatten
Baggrund: RH, s. 227, Jesu undergerninger
7. BJERGPRÆDIKENEN
Tekst: Matt. 6, 1-15 : Fadervor
Matt. 5.43-48, Om fjendekærlighed
Matt. 22, 34-40: Det største bud i loven
Baggrund: RK s.169 – 170ø: Næstekærlighed
Perspektiv: Forman. Den kristne religion s. 174, P.G. Lindhardt, Kristendommen har ingen moral (dok.) RK s. 163ø: Professoren, som afskaffede det evige liv
Baggrund: RH, s.223 sp.2 - 225n, af Den ældste kristendom: af Jesu forkyndelse.
8. LIGNELSER
Tekst:
Luk. 10, 25-37: Den barmhjertige samaritaner
Mark. 4, 1-20: Sædemandslignelsen.
Baggrund:
RK, s. 164m – 165m: Løgstrups skabelsesteologi
RK, s. 255m -257m: Interdependensetik: Løgstrup
RH, s.226-227, Jesu lignelser om Gudsriget.
9. NADVEREN – EN KRISTEN RITE
Tekst: Paulus, 1. Korintherbrev, 11.17-34.
Baggrund: RH s.227-229, Paulus (ekstensivt)
RK, s.22-23, Overgangsriter. (Rep.)
RK , s.19m-22ø, Ritualer (Rep.)
RK, s.166-167, Dåb og nadver
10. KORSFÆSTELSEN OG OPSTANDELSEN
Tekst: Mark. 14, 53 - 16, 20 (dvs. inkl. 1. og 2. tilføjelse)
Baggrund: (RK s. 148n – 150m: Jesus af Nazareth, fortsat.)
RK, s. 158m – 160m: Frelsesmyten: Jesu død og opstandelse
RH, s. 221-223 sp.2m, Forkyndelsen om Jesus
Forfølgelser, RH s.229-230
RK, s. 22-23, Overgangsriter. (Rep.)
11. KONFESSIONERNE
RK, s.152-155ø, Frigørelsen fra jødedommen. Kristendommens udbredelse og hovedretninger.
Luther, Et opgør med gerningsretfærdigheden.
Fem skarpe om Luther, cfu.dk
RH, 256-257, af Renæssance og reformation (ekstensivt)
JUL:
Juleevangeliet og Et barn er født i Betlehem. (ekstensivt)
Life of Brian
PERSPEKTIVERENDE MATERIALE:
Leonardo da Vinci, Nadveren, Milano (Nettet). Maleriet på 460 x 880 cm findes i klosteret Santa Maria delle Grazie i Milano. Leonardo da Vinci indledte arbejdet i 1495 og afsluttede det i 1498 (forside på kompendie)
Berlingske 27. september 2016, Familiebilen kan true familien
Politiken, 14. august 1993, Ortodokse i aktion mod dinosaurus-yogurth
|