Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jane Brix Bech
|
Hold
|
2024 id/3e (3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt
Formålet med træningsprojektet er
- at få indsigt i de træningsprincipper der er for aerob træning og at afprøve dem (biptest, Andersen test, 5 km løb, aerob intervalløb - 10-20-30).
- at tilegne sig fysiologisk teoretisk viden om aerob træning - hvad der sker med kredsløbet og perifært i musklerne efter -en periode med aerob træning?
- at lave en træningsplan og skrive logbog over de udførte træninger og efterfølgende kunne reflektere over træningen, processen og målet
Teori: Gennemgåede PPT og teori fra C-det er idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball
Pga lokaleudfordringer har klassen i nogle af modulerne spillet volleyball på en badmintonbane oftest med 3:3 og 4:4 (ruderformation)
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale tekniske og taktiske elementer i volleyball samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Tekniske elementer der er arbejdet med:
Udgangsstillingen med bøjede ben, armene langs siden klar til enten baggerslag eller fingerslag.
Tredelingen: bevægelse til bolden, stå stille og afvikling af bolden.
Fingerslagskast som indledning til fingerslaget med fokus på at få højde på bolden og at modtage den over hovedet og danne en skål med fingrene og holde albuerne ud til siden
Baggerslagskast som indledning til baggerslaget med fokus på at arbejde nede i benene og have armene samlet til en plade som giver stabilitet i modtagning
Smashkast som indledning til smashslag/ overhåndsserv hvor der er fokus på at have høj albue.
Hævninger eller kastehævninger
Tilløbet til smash med fokus på et lodret 2-bens afsæt i god balance.
Serv - underhånds- og overhåndsserv fra kort distance over net
Introduktion til blokade
Taktisk:
Taktisk i spil introduceres indløb som en specialisering af rollerne på banen.
Der spilles med indløb i de sidste moduler af forløbet og 2-hæversystem.
Taktiske elementer rummer også: Opstilling på banen i servemodtagning og som servende hold (specielt placeringen af de forreste 3 spillere)
Intro til enkelte meldinger: Melding "ny" fra hæver hvis man ikke når 2. bolden og melding "jeg har" når man går efter bolden.
Udover den praksisnære teori fra Grundbog i idræt C - praksis og teori s. 51-58 er der kort gennemgået teori om relevant styrketræning til volleyballspillere: s. 188-189
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DANS
Et Laban inspireret improvisations danseforløb med fokus på at danse "indefra", på at udforske kroppens muligheder for nye og egne bevægelser, og at arbejde ud fra princippet om, at der ikke er forkerte bevægelser. Vi har bla. brugt det legende (slåskamp, fangelege med et twist oa) for at give slip på det vurderende blik. Med legen som overgang til at ”lege” med forskellige bevægelsesudtryk, med hjælp fra musik der understøtter. Det giver mulighed for at "udefra blikket" træder i baggrunden, og tillader nye kropsudtryk i at træde frem.
Vi bruger begreberne: HVAD, HVOR, HVORDAN, MED HVEM og HVORFOR og de forskellige elementer ved dansen, der udspringer heraf.
Fokus har dels været på at lave/ lære nye bevægelser og at opdage nye bevægelser (fx via improvisationsøvelser med spejløvelser, kongens efterfølger, undersøge bevægelser i laveste niveau med udgangspunkt i rygliggende kryds, kontaktimprovisation og gennem arbejde med forskellige rammer og krav til bevægelserne (fx musikvariation, en drejning, en relation mellem danserne, en forflytning i rummet, et musik stop osv).
Fokus har også været på at "fylde på" med små sekvenser af bevægelser til inspiration til at udvide eget bevægelsesrepertoire.
De sidste 2-3 gange har eleverne arbejdet i grupper mod en ca 2-3 minutters bevægelsessekvens til musik som produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264626",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264626",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264626"
}