Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ida Christine Larsen
|
Hold
|
2024 bi/2h (2h bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysiologi: Celler, Kost og Sundhed
Cellers opbygning
Membrantransportprocesser
Opbygning og funktion af enzymer
Opbygning og funktion af makromolekyler: Carbohydrater, lipider og proteiner
Opbygning og funktion af fordøjelsesenzymet
Livsstil og sundhed: Diabetes
Litteratur:
Biologi i Udvikling: s.14-27, 55-67, 71-84, 85-...109
Øvelse:
Mikroskopiering af vandpest og rødløg: osmose
Evt Osmose i Kartoffel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik
I dette forløb arbejder vi med opbygningen af DNA og RNA, proteinsyntese, mutationer, gener og nedarvning, vi snakker om kromosomer, gener, alleler, dominansforhold, genotype/fænotype, stamtavler og nedarvning.
Her kommer vi også ind på celledelinger - interfase, DNA-replikation, mitose, meiose. Huntingtons sygdom.
Vi ser på hvordan ABO-systemet og rhesussystemet nedarves, og hvilken betydning blodtyper har for bloddonation og graviditet.
Nedarvning, blodtyper, proteinsyntese, mutationer, evolutionære mekanismer
• Kernestof: Opbygning og funktion af DNA, Nedarvningsprincipper, det centrale dogme, mutation, eksempler på evolutionsmekanismer, mitose, meiose
• Supplerende stof: Sygdom, medicin, bioteknologi
Forsøg: Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtyper
|
28-01-2025
|
Blodtyper
|
28-01-2025
|
Blodtyper
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi
I dette forløb arbejder vi med forplantning og hormoner. Vi repeterer celledeling, dvs. mitose og meiose. Vi ser på menneskets forplantning, herunder kommer vi ind på kvinden og mandens kønsorganer, hormonregulering hos hhv. kvinder og mænd, positiv og negativ feedback, sædcelleproduktion og menstruationscyklus, kunstig befrugtning (IVF, ICSI og IUI), klamydia.
I fysiologi forløbet har eleverne også haft om åndedræt, blodet og hjertet. Samt naturligt og kunstigt EPO og bloddoping, kondital.
Kernestof: Forplantning, hormonel regulering
Supplerende stof: Sundhed, sygdom, og medicin, bioteknologi, bioetik
Måling af hæmatokritværdi og LH test
|
Indhold
|
Kernestof:
-
åndedræt og kredsløb fra Kroppen i fokus.pdf
-
Frøsig, Hede, Jørgensen og Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2.udg., Nucleus 2021, 2.udg. 2.opl. + 4.opl.; sider: 15, 126-127, 144-146, 154-166, 173-174, 176-186, 189-194
-
Erytropoietin (EPO)
-
Bloddoping
-
En livsfarlig fordel: Det sker der i kroppen, når cykelryttere doper sig
-
Hæmatokritværdi_vejledning_2025.docx
-
Afsnit
-
Fertilization
-
Ovulation & the menstrual cycle - Narrated 3D animation
-
Ægløsningsøvelse.docx
-
Kunstig befrugtning
-
Sådan tager du en Babyplan Ægløsningstest Strimmel
-
www.dr.dk
-
image.jpeg
-
De som har fremlagt:
-
Arbejd selv:
-
Bakterier og vira
-
Bakterie
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi
I dette forløb arbejder vi med åens økologi. Vi kommer ind på økosystemers opbygning, hvordan abiotiske og biotiske faktorer påvirker økosystemer. Herunder arbejder vi med hvad fødekæder og fødenet er og hvordan energistrømmen forløber i en fødepyramide. Vi har arbejdet med havet, søen og åen som eksempel på et økosystem.
Forståelse for processerne fotosyntese og respiration.
Lært om kulstofkredsløbet, klimaforandringer og biodiversitet.
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Supplerende stof:
bæredygtighed
miljøbeskyttelse.
forsøg/eksperimentelt arbejde: Ferskvand, makroindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264640",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264640",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264640"
}