Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Sofie Hertz
|
Hold
|
2024 sa/1i (1i sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ulighed - Grundforløb
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer
Luk samfundet op! 3. udgave (Columbus)
• Siderne:
o 93-121
o 174-179
o 205-220
Følgende fagbegreber indgår i forløbet:
• Minervamodellen
• Segmentering
• Habitus
• Kapitalformer (3 eller 4 former)
• Felter
• De fem socialklasser
• Social ulighed
• Levevilkår
• Social stratifikation
• Social mobilitet (generationsmobilitet, karrieremobilitet)
• Social arv (Positiv social arv, negativ social arv
• Absolut fattigdom
• Relativ fattigdom
• Socialt udsatte
• Social eksklusion
• Social marginalisering
• Hvad er en ideologi
• Liberalisme
• Socialisme
• Konservatisme
• Ideologiske forgreninger
• Fordelingspolitisk akse
• Værdipolitisk akse
• Issue-voting
• Behovsopfyldelse (Marked, Civilsamfund og Stat)
• Universel velfærdsmodel
• Residual velfærdsmodel
• Korporativ velfærdsmodel
• Velfærdsstatens interne udfordringer
• Velfærdsstatens eksterne udfordringer
• Konkurrencestat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik
Er demokratiet under pres?
Ideologi, ideologiske forgreninger og politiske partier.
Partiers valg af standpunkt ved forskellige modeller.
Delvist rep. af ideologi og politiske partier fra grundforløbet.
Eleverne laver kampagnefilm for forskelige politiske partier og disse vælgere.
Typer af demokrati og kendetegn ved demokrati.
Politiske systemer herunder overvejelser over hvad politik er.
Former for politisk deltagelse
Vælger og ændringer
Lovgivningsprocessen i Danmark
Suverænintet kort om EU
Fokus på kriminalitet i Danmark
Mediernes rolle
Eastons model, Downs model, Molins Model
Klassepartier/massepartier
Catch all partier
Deltagelsesdemokrati (Hal Koch)
Konkurrencedemokrati (Alf Ross)
Direkte demokrati
Molins model
Kærnevælgere
Marginalvælgere
Eastons model for det politiske system
Ideologi
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Socialdemokratisme
Socialliberalisme
Socialkonservatisme
Partierne placeret efter gammel og ny politik
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Repræsentativt demokrati
Den parlamentariske styringskæde
Mindretalsregering
Støtteparti
Negativ parlamentarisme
Issue voters
Magtens tredeling
Retssamfund
Domstole
Kriminalitet
Politiske rettigheder
Medieret kommunikation
Medialisering
Massemedier
Nyhedskriterier
Politisk dagsorden, kommunikation, spin
Sociale medier
Den demokratiske dialog
ekkokamre
Alternative facts og fake news
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt partier i dk
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi
I forløbet blev bla. Grønland introduceret som case på identitet, identitetsdannelse og national identitet. Formålet var at bygge bro til Dansk undervisning om Grønlands litteratur.
Senmoderne sociologiske teorier blev bla. belyst ud fra anvendelse og udbredelse af sociale medier i forhold til eget forbrug og mulige konsekvenser for individ og samfund.
samt via dokumentar fra DR: 'Prinsesser fra Blokken'.
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbeltsocialisering
Uformelle normer
Formelle normer
Forskelige typer af sociale grupper
Integration: Pluralisme
Integration: Segregation
Kærlighedsanerkendelse
Solidarisk anerkendelse
Retslig anerkendelse
Integration: Assimilation
Goffman: Face
Goffman: Frontstage
Goffman: Backstage
Goffman: Branding
Goffman: Setting
Goffman: Image
Giddens: Aftraditionalisering
Giddens: Individualisering
Giddens: Adskillelse mellem tid og rum
Giddens: Udlejring af sociale relationer
Giddens: Øget refleksivitet
Giddens: Ekspertsystemer (Og ansigtsløse relationer)
Ziehe: Kulturel frisættelse
Ziehe: Formbarhed
Ziehe: Potensering
Ziehe: Subjektivisering
Ziehe: Ontologisering
Beck: Institutionaliseret institutionalisme
Beck: Risikosamfund
Traditionelle samfund
Moderne samfund
Senmoderne samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi
Vi har i forløbet arbejdet videre på grundforløbets intro til økonomi. følgende begreber og temaer er undersøgt i forløbet:
Civilsamfundet (til at opfylde behov)
Staten (til at opfylde behov)
Markedet (til at opfylde behov)
Udbud/efterspørgsel
Økonomisk vækst i BNP (Økonomisk mål)
Lav arbejdsløshed (Økonomisk mål)
4 forskellige typer af arbejdsløshed
Lav inflation (Økonomisk mål)
Ligevægt på betalingsbalancen (Økonomisk mål)
Bæredygtig økonomi (Økonomisk mål)
Balance på statsbudgettet (Økonomisk mål)
Det økonomiske kredsløb
Konjunktursvingninger (lavkonjunktur og højkonjunktur)
Kontraktiv finanspolitik
Ekspansiv finanspolitik
Kontraktiv pengepolitik
Ekspansiv pengepolitik
Strukturpolitik
Den residuale velfærdsmodel
Den universelle velfærdsmodel
Den korporative velfærdsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økonomi
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264723",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264723",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264723"
}