Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Mads Aakjær Reinert, Rune Bredahl Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 ap/gf2 (gf2 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP almen
Formålet med dette forløb er, at eleverne tilegner sig viden om grammatik, semantik og sociolingvistik.
I forløbet får eleverne også viden om hvor sproget stammer fra og hvordan sprog har udviklet sig igennem tiderne.
I forløbet lærer eleverne lærer eleverne morfologi. De lærer at identificere rodmorfemer, genkende præfixer på dansk, engelsk og andre sprog.
Eleverne får kendskab til rodmorfemer, præfikser, suffikser og fleksiver.
Eleverne skal kunne skelne mellem afledningsmorfemer og fleksiver.
Eleverne skal kunne skelne mellem verbers finitte og infinitte former herunder tempus ( samtlige tider og deres latiske betegnelser og modus (indikativ, konjunktiv og imperativ)
Eleverne skal også kunne diatese (skelne mellem aktiv og passiv)
I forløbet skal eleverne også kunne skelne mellem bestemt og ubestemt form, singularis og pluralis, intetkøn og fælleskøn.
I forhold til fremmedsprog skal eleverne have viden om kønnene i andet fremmesprog (maskulinum, femininum og neutrum)
I forløbet introduceres eleverne til kasus. Ligeledes får eleverne viden om pronomen som substantivisk ordklasse, der bøjes i køn, tal og kasus.
Eleverne undervises i de forskellige typer pronominer, såsom personlige, relative, demonstrative, possessive, refleksive etc.
Eleverne tilegner sig viden om adjektiverne og deres komparation (positiv, komparativ og superlativ)
Desuden tilegner eleverne sig viden om adverbierne og deres komparation.
Ligeledes skal eleverne kunne identificere præpositioner, artikler, konjunktioner, interjektioner og numeralier.
Eleverne skal også kunne identificere subjekt og verballed i en sætning, herunder foreløbigt subjekt.
I forløbet lærer eleverne også at analysere subjektsprædikat, direkte objekt og objektsprædikat.
Eleverne beskæftiger sig med sætningsopbygning. De skal kunne identificere hoved- og ledsætninger samt identificere ledsætningstyper.
I forløbet laver eleverne syntaktisk analyse på ord- og sætningsniveau ( alle led)
Eleverne får kendskab til paratakse og hypotakse.
Eleverne skal tilegne sig en forståelse af ord og sprog har betydning. Eleverne skal få en forståelse af, at sproglig diskurs kan ændre verden og at sprog er magt.
Eleverne får kendskab til forskellige sproghandlinger som kan være informerende, regulerende, følelses- og holdningsudtrykkende og rituelle.
I forløbet får eleverne kendskab til konnotation, denotation, synonym, antonym og homonym. Herudover stifter eleverne kendskab til konkrete og abstrakte ord samt introduktion til semantiske felter.
I forløbet stiftet eleverne også kendskab til forskellige – lekter, hvordan disse -lekter knytter sig til vores identitet og hvordan vi gerne vil være.
Følgende sider i Sprog på spil læses i forløbet:
7-20, 27; 30-39, 47-49, 54-62, 69-75,
80-82, 83-89, 92-93, 94-97, 101-105, 110-116, 117-119, 123-124, 127-130, 134-136, 140-147, 170-173, 185-201
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455640",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455640",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455640"
}