|
Titel
1
|
AP almen
Hovedområder:
Grammatisk grundbegreber
Morfologi og ordklasser
Sætningsled og sætningsanalyse
Semantik
Sprog og identitet
Verdenssprog og sprogfamilier
1.
Introduktion: Hvad er sprog?
Startscreening
Introduktion til faget og dets tre delementer:
Grammatik
Semantik
Sociolingvistik
s.7-10, Hvorfor lære sprog
2.
Grammatiske grundbegreber
Kort introduktion til fonemer og sprogets mindste bestanddele.
Kendskab til morfemer og deres betydning for orddannelse, herunder rodmorfem, præfix, suffix og fleksiv
Morfemer, s.101-102m
Opgave 1, side102
Opgave 2 , s.103
opgave 4 og 5, s.104
Opgave 9, s.105, test dig selv
3.
Morfologi - ordklasser
Introduktion verbernes morfologi.
Evne til at skelne mellem de tre typer af bøjninger (tempus, modus, diatese)
Genkendelse af verbers finitte og infinitte former.
Kendskab til personbøjede verber (tysk, spansk, fransk)
Latinske betegnelser for ordklasser, s.27
Opgave 1, side 28
Opgave 4, s.30, Test dig selv
Verber, s.30-32
Aktiv og passiv, s.142-143ø,
Verbernes morfologi, verbernes bøjning, kendskab til personbøjede verber
(tysk, spansk og fransk latin og engelsk
Verber
Opgave 1 og 2, s.33
Opgave 6, s.35
Opgave 8, s.35-36
Opgave 14, Test dig selv
Aktiv og passiv
Opgave 2, s.143
Opgave 4. sætning 1-4, s.144
Opgave: 6.1-3, s.145
Opgave 10, s.147 , Test dig selv
4.
Morfologi og ordklasser: Substantiviske og adjektiviske ordklasser
Sikker redegørelse for og genkendelse af substantiver og deres morfologi.
Viden om bøjningsmønstre på dansk, kendskab til bøjningsmønstre på engelsk + andre sprog (køn, tal, kasus)
Substantiver, Propier, s.47
Opgave 1, s.47
Opgave 5, s.49, Test dig selv
(udvalgte opgaver)
Adjektiver og adverbier, s.56
Adjektiver: Opgave 1, s.57, l.1-7. Find adjektiverne i linje 1-7.
Adverbier: Opgave 4, s. 59
5. Morfologi og ordklasser:
Pronominers morfologi
Adjektiver og deres morfologi.
Adverbier
Forskellen mellem adjektiver og adverbier.
Pronominer, s.69-70
Opgave 1, s.70-71
Artikler s.54
Opgave 4, s.73, Personligt pronomen eller artikel? Øvelse i pronominer og artikler
Opgave 8, s.75. Test dig selv.
6.
Morfologi og ordklasser: "rest"-ordklasser
Introduktion til de resterende ordklasser og deres funktion og egenskaber.
Præpositioner, s.80
Opgave 1.1, s.80n
Opgave 3, s.81, 1-5 incl.
Konjunktioner, s.85 - Parataktiske og hypotaktiske konjunktioner
Opgave 1, s.86
Interjektioner, 92
Opgave 1, s.92
Adskillelse mellem bydeform og interjektion
Numeraler, s.96
opgave 1, linje 1-10, s.96
7.
Sætningsled og sætningsanalyse
Intro til syntaks som fænomen.
Sikker gennemførelse af analyse af neksus og adverbialled
Introduktion til “Analysepilen” (SPS s.16n)
Sætningsanalyse, s.115-117ø
Subjekt og verballed, Neksus, s.117-119
Opgave 1 og 2, s.118; opgave 3 og 4 s.119
Adverbialled, s.134-136
Opgave 1, s.134 de 8 første forbindelser.
Opgave 3, s.135
Test dig selv, s.136, opgave 7
8.
Sætningsled og sætningsanalyse
Introduktion til SP, DO, IO, OP.
Subjektsprædikat, SP, s,123-124,
Opgave 1, s.123
Direkte objekt, DO & indirekte objekt, IO, s.127-130,
Opgave 4, s.128
Objektprædikat, OP, SV, s.62, (kopi fra Sprogenes verden - se kompendie)
Opgave - se kopi
9.
Sætningsled og sætningsanalyse
Indføring i de forskellige sætningstyper; helsætning, hovedsætning og ledsætning.
Introduktion til ledsætningerne som led i den overordnede sætning.
s.110-115, helsætningsanalyse, HS & ledsætningsanalyse, LS
s.140-141, Ledsætningstyper, LD-typer
Opgave 4, s.113, Find ledsætninger
Opgave 4, s.141, Test dig selv
SPS, s.185-186m om Standard, variation og normer i sprog.
SPS, s.15, om sprogfamilier
10.
Midtvejstest
Mette Hermann m.fl., Gyldendal, 2020, Sprog på spil:
|