Holdet gf4 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Anders Dahl Sørensen, Anne Marie Schultz-Lorentzen
Hold 2025 ap/gf4 (gf4 ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP almen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP almen

Hovedområder:

Grammatisk grundbegreber

Morfologi og ordklasser

Sætningsled og sætningsanalyse

Semantik

Sprog og identitet

Verdenssprog og sprogfamilier

1.
Introduktion: Hvad er sprog?

Startscreening

Introduktion til faget og dets tre delementer:
Grammatik
Semantik
Sociolingvistik
s.7-10, Hvorfor lære sprog

2.
Grammatiske grundbegreber
Kort introduktion til fonemer og sprogets mindste bestanddele.
Kendskab til morfemer og deres betydning for orddannelse, herunder rodmorfem, præfix, suffix og fleksiv

Morfemer, s.101-102m
Opgave 1,  side102
Opgave 2 , s.103
opgave 4 og 5, s.104
Opgave 9, s.105, test dig selv

3.
Morfologi - ordklasser
Introduktion verbernes morfologi.
Evne til at skelne mellem de tre typer af bøjninger (tempus, modus, diatese)
Genkendelse af verbers finitte og infinitte former.
Kendskab til personbøjede verber (tysk, spansk, fransk)

Latinske betegnelser for ordklasser, s.27
Opgave 1, side 28
Opgave 4, s.30, Test dig selv

Verber, s.30-32
Aktiv og passiv, s.142-143ø,
Verbernes morfologi, verbernes bøjning, kendskab til personbøjede verber
(tysk, spansk og fransk latin og engelsk

Verber
Opgave 1 og 2, s.33
Opgave 6, s.35
Opgave 8, s.35-36
Opgave 14, Test dig selv

Aktiv og passiv
Opgave 2, s.143
Opgave 4. sætning 1-4, s.144
Opgave: 6.1-3, s.145
Opgave 10, s.147 , Test dig selv  

4.
Morfologi og ordklasser: Substantiviske og adjektiviske ordklasser
Sikker redegørelse for og genkendelse af substantiver og deres morfologi.
Viden om bøjningsmønstre på dansk, kendskab til bøjningsmønstre på engelsk + andre sprog (køn, tal, kasus)

Substantiver, Propier, s.47
Opgave 1, s.47
Opgave 5, s.49, Test dig selv
(udvalgte opgaver)

Adjektiver og adverbier, s.56
Adjektiver: Opgave 1, s.57, l.1-7. Find adjektiverne i linje 1-7.
Adverbier: Opgave 4, s. 59  

5. Morfologi og ordklasser:
Pronominers morfologi
Adjektiver og deres morfologi.
Adverbier
Forskellen mellem adjektiver og adverbier.

Pronominer, s.69-70  
Opgave 1, s.70-71

Artikler s.54
Opgave 4, s.73,  Personligt pronomen eller artikel? Øvelse i pronominer og artikler

Opgave 8, s.75. Test dig selv.   

6.
Morfologi og ordklasser: "rest"-ordklasser
Introduktion til de resterende ordklasser og deres funktion og egenskaber.

Præpositioner, s.80
Opgave 1.1, s.80n
Opgave 3, s.81, 1-5 incl.

Konjunktioner, s.85 - Parataktiske og hypotaktiske konjunktioner
Opgave 1, s.86

Interjektioner, 92
Opgave 1, s.92
Adskillelse mellem bydeform og interjektion

Numeraler, s.96
opgave 1, linje 1-10, s.96     

7.
Sætningsled og sætningsanalyse
Intro til syntaks som fænomen.
Sikker gennemførelse af analyse af neksus og adverbialled
Introduktion til “Analysepilen” (SPS s.16n)

Sætningsanalyse, s.115-117ø
Subjekt og verballed,  Neksus, s.117-119
Opgave 1 og 2, s.118; opgave 3 og 4 s.119

Adverbialled, s.134-136
Opgave 1, s.134 de 8 første forbindelser.
Opgave 3, s.135

Test dig selv, s.136, opgave 7

8.
Sætningsled og sætningsanalyse
Introduktion til SP, DO, IO, OP.

Subjektsprædikat, SP, s,123-124,
Opgave 1, s.123

Direkte objekt, DO & indirekte objekt, IO, s.127-130,
Opgave 4, s.128

Objektprædikat, OP,  SV, s.62,  (kopi fra Sprogenes verden - se kompendie)
Opgave - se kopi

9.
Sætningsled og sætningsanalyse
Indføring i de forskellige sætningstyper; helsætning, hovedsætning og ledsætning.
Introduktion til ledsætningerne som led i den overordnede sætning.

s.110-115, helsætningsanalyse, HS & ledsætningsanalyse, LS
s.140-141, Ledsætningstyper, LD-typer

Opgave 4, s.113, Find ledsætninger
Opgave 4, s.141, Test dig selv

SPS, s.185-186m om Standard, variation og normer i sprog.

SPS, s.15, om sprogfamilier

10.
Midtvejstest


Mette Hermann m.fl., Gyldendal, 2020, Sprog på spil:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer