Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Mette Storm-Andersen
|
|
Hold
|
2025 DA/gf4 (gf4 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: På flugt
Det overordnede tema i grundforløbet er 'flugt'. Forløbets centrale spørgsmål er: Hvad gør den enkelte fortælling ved sit publikum? Skaber den fx sammenhæng, forståelse, tilknytning, opfordring til handling, frustration, afsky, undren, provokation? Det er selvfølgelig interessant hvad fortællingen gør ved den enkelte, men det afgørende er at kunne se fortællingen og dens kvaliteter i et perspektiv der rækker ud over en selv. Forud for en vurdering følger naturligt en analyse, hvor man sikrer kendskab til fortællingens redskaber og de enkelte genrers muligheder. Med temaet bliver centrale genrer og begreber introduceret, så man kan komme i gang med analysen og frem til en vurdering.
I forløbet er følgende analytiske begreber centrale:
Epik og lyrik:
Fortælletyper
Fortælletid/fortalt tid
Komposition (strofer, vers, rim)
Konnotation/denotation
Metaforer (mål- og kildeområde)
Ordvalg
Semantiske skemaer
Tema
Forholdet mellem fakta og fiktion
Dokumentarfilm:
Billedbeskæring (total, halvtotal, nær)
Grundelementerne frame, indstilling, scene og sekvens
Kameravinkler (frø, normal, fugl)
Klipning (synlig, usynlig)
Location
Lyd (synkron, asynkron)
Forholdet mellem fakta og fiktion
I forløbet introduceres eleverne til Gyldendals Litteraturportal og Filmcentralens materiale om dokumentarfilm.
I forhold til elevernes fordybelsestid arbejder vi med følgende succeskriterier:
At kunne skrive reflekterende og sanseligt (mod essay-genren)
At kunne strukturere en tekst indenfor rammerne - indledning og afslutning (åben slutning)
At være bevidst om formidling og udtryksfærdighed
At kunne analysere en dokumentarfilm vha. et udvalg af elementer fra Filmleksikon.
At kunne 'citere' fra filmen vha. screenshots.
At kunne karakterisere filmens genre(r)
At kunne identificere en films virkemidler og deres effekt.
Forløbets overordnede læringsmål er:
At træne eleverne i at se litteratur i et nationalt og globalt orienteret perspektiv.
At træne udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans.
At udvikle eleverne til medborgere som kan handle og orientere sig i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
(At problematisere plagiat og blive bevidst om grænserne for plagiat.) - opfølgning
Forløbets faglige læringsmål er:
At træne eleverne i danskfaglige grundbegreber, således at de kan analysere og fortolke litterære tekster samt dokumentarfilm.
At træne elevernes indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
At træne eleverne i at skrive og at udtrykke sig præcist og nuanceret. Herunder at opnå ’formidlingsbevidsthed’ og ’udtryksfærdighed’ (mod essay-genren).
At træne eleverne i skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
At kunne identificere genrerne lyrik og epik og dokumentarens fortælleformer.
At opøve kendskab til essaygenren (bygger bro fra folkeskolen)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455661",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455661",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455661"
}