Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Emilie Veingberg Andersen
|
|
Hold
|
2025 DA/gf12 (gf12 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - dansk
I forløbet er følgende analytiske begreber centrale:
Epik og lyrik:
- Fortælletyper
- Fortælletid/fortalt tid
- Komposition (strofer, vers, rim)
- Konnotation/denotation
- Metaforer (mål- og kildeområde)
- Ordvalg
- Semantiske skemaer
- Tema
- Forholdet mellem fakta og fiktion
Dokumentarfilm:
- Billedbeskæring (total, halvtotal, nær)
- Grundelementerne frame, indstilling, scene og sekvens
- Kameravinkler (frø, normal, fugl)
- Klipning (synlig, usynlig)
- Location
- Lyd (synkron, asynkron)
- Forholdet mellem fakta og fiktion
I forløbet introduceres eleverne til Gyldendals Litteraturportal og Filmcentralens materiale om dokumentarfilm.
I forhold til elevernes fordybelsestid arbejder vi med følgende succeskriterier:
- At kunne skrive reflekterende og sanseligt (mod essay-genren)
- At kunne strukturere en tekst indenfor rammerne - indledning og afslutning (åben slutning)
- At være bevidst om formidling og udtryksfærdighed
- At kunne analysere en dokumentarfilm vha. et udvalg af elementer fra Filmleksikon.
- At kunne 'citere' fra filmen vha. screenshots.
- At kunne karakterisere filmens genre(r)
- At kunne identificere en films virkemidler og deres effekt.
Forløbets overordnede læringsmål er:
- At træne eleverne i at se litteratur i et nationalt og globalt orienteret perspektiv.
- At træne udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans.
- At udvikle eleverne til medborgere som kan handle og orientere sig i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
- (At problematisere plagiat og blive bevidst om grænserne for plagiat.) - opfølgning
Forløbets faglige læringsmål er:
- At træne eleverne i danskfaglige grundbegreber, således at de kan analysere og fortolke litterære tekster samt dokumentarfilm.
- At træne elevernes indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- At træne eleverne i at skrive og at udtrykke sig præcist og nuanceret. Herunder at opnå ’formidlingsbevidsthed’ og ’udtryksfærdighed’ (mod essay-genren).
- At træne eleverne i skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
- At kunne identificere genrerne lyrik og epik og dokumentarens fortælleformer.
- At opøve kendskab til essaygenren (bygger bro fra folkeskolen). Der er intet krav om, at eleverne skal introduceres til og skrive et essay (eksamensgenre), men det skriftlige arbejde skal tage afsæt i deres tidligere arbejde med grundskolens essay og introducere til essayistisk refleksion på gymnasialt niveau.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455670",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455670",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455670"
}