Holdet gf2 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Dorthe Hjort Jensen
Hold 2025 En/gf2 (gf2 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forløbet præsenterer eleverne for genrer inden for både fiktion og non-fiktion og introducerer dem samtidig for basale tekstanalytiske begreber.

Forløbet er bygget op over en rækker overordnede, engelskfaglige læringsmål, så alle elever i grundforløbet sikres det samme udgangspunkt når grundforløbet er slut og studieretningsforløbet begynder.

Læringsmål tekstanalyse:
- At kende til de overordnede forskelle på fiktion og non-fiktion
- At kunne give eksempler på genrer indenfor både fiktion og non-fiktion
- At kunne anvende basale tekstanalytiske begreber inden for fiktion (narrator – point of view – setting – characters – themes) og non-fiktion (modes of persuasion – intention – sender – audience) + basale cinematic techniques.

Læringsmål grammatik og sprog
- At kunne identificere de vigtigste ordklasser i en tekst (verber, substantiver, adjektiver)
- At kunne finde neksus (subjekt og verballed) i en sætning
- At kende til begrebet (verbal)kongruens og kunne forklare den mest simple regel: -s på 3. ps. singularis

Kernetekster:
Chris Macy: Like Two Ships (short short story)
Shawn Tan: The Lost Thing (2011)
Ben Howling & Yolanda Ramke (dir.) Cargo (short film, 2013)
Cinsearae S.: “Them” (short story, 2012)
Robert Kirkman: The Walking Dead – Volume 1: Days Gone By, pp. 1-14 (graphic novel, 2008)
Robert Kikman: The Walking Dead (S1E1, tv-series, 2010)
Div. reklamer
Div. valgreklamer fra amerikanske præsidentvalg 2020-2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer