Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Nina Bloch
|
|
Hold
|
2025 sa/gf5 (gf5 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed i Danmark (grundforløb)
Forløbets overordnede formål er at give eleverne et indblik i forskellige former for ulighed i Danmark samtidig med, at eleverne introduceres til sociologi, politik og økonomi samt kvalitative og kvantitative data. For at gøre dette, er der afsat 4 moduler til at introducere sociologi. Her arbejdes med segmentering, Bourdieu, social arv etc. Eleverne lærer i disse moduler om forskellige livsstile i Danmark.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger forløbet sig over i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark. Eleverne styrker i forløbet deres evne til at kende forskel på, hvad der er eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og de styrker deres muligheder for at kunne redegøre for (tidsmæssig)udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark. Desuden er det ambitionen at styrke elevernes evne til at kunne træde ind i en faglig diskussion om, hvorfor både økonomisk og social ulighed og fattigdom opstår, og hvad man kan gøre for at reducere den, såfremt man finder udviklingen negativ.
Herefter følger tre moduler om ideologier og politik. Igen er fokus på ulighed, og eleverne lærer at genkende ideologier i konkrete udtalelser fra danske politikere og partier.
Forløbets afrundes med tre moduler om behovsopfyldelse, velfærdsmodeller samt udfordringer for den danske velfærdsstat.
Faglige mål
· Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
· Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
· Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
· Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
· Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
· Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
· Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
· Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
· Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455719",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455719",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455719"
}