Holdet gf8 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Maria Schmidt
Hold 2025 sa/gf8 (gf8 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i Danmark

Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber.
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Kort beskrivelse af undervisningsforløbet
Undervisningsforløbet ”Ulighed og fattigdom” er GHG-elevernes intro til samfundsfag.
Forløbets overordnede formål er at give eleverne et indblik i forskellige former for ulighed i Danmark samtidig
med, at eleverne introduceres til sociologi, politik og økonomi samt kvalitative og kvantitative data. For at
gøre dette, er der afsat 4 moduler til at introducere sociologi. Her arbejdes med segmentering, Bourdieu,
social arv etc. Eleverne lærer i disse moduler om forskellige livsstile i Danmark.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger forløbet sig over i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig
ulighed og fattigdom i Danmark. Eleverne styrker i forløbet deres evne til at kende forskel på, hvad der er
eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og de styrker deres muligheder for at
kunne redegøre for (tidsmæssig)udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark. Desuden er
det ambitionen at styrke elevernes evne til at kunne træde ind i en faglig diskussion om, hvorfor både
økonomisk og social ulighed og fattigdom opstår, og hvad man kan gøre for at reducere den, såfremt man
finder udviklingen negativ.
Herefter følger tre moduler om ideologier og politik. Igen er fokus på ulighed, og eleverne lærer at genkende
ideologier i konkrete udtalelser fra danske politikere og partier.
Forløbets afrundes med tre moduler om behovsopfyldelse, velfærdsmodeller samt udfordringer for den
danske velfærdsstat.
Eleverne er desuden kort blevet introduceret for at lave beregninger i Excel.
Følgende fagbegreber indgår i forløbet:
• Minervamodellen
• Segmentering
• Habitus
• Kapitalformer (3 eller 4 former)
• Felter
• De fem socialklasser
• Social ulighed
• Levevilkår
• Social stratifikation
• Social mobilitet (generationsmobilitet, karrieremobilitet)
• Social arv (Positiv social arv, negativ social arv
• Absolut fattigdom
• Relativ fattigdom
• Socialt udsatte
6
• Social eksklusion
• Social marginalisering
• Hvad er en ideologi
• Liberalisme
• Socialisme
• Konservatisme
• Ideologiske forgreninger
• Fordelingspolitisk akse
• Værdipolitisk akse
• Issue-voting
• Behovsopfyldelse (Marked, Civilsamfund og Stat)
• Universel velfærdsmodel
• Residual velfærdsmodel
• Korporativ velfærdsmodel
• Velfærdsstatens interne udfordringer
• Velfærdsstatens eksterne udfordringer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ulighed og social arv 05-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer