Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Gammel Hellerup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Line Kragh, Mads Tranberg, Sylvester August Larsen
|
|
Hold
|
2025 gf id/9+10 (gf id/9+10)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
OVERORDNET FORLØBSBESKRIVELSE
Introduktion til Ultimate, hvor eleverne skal demonstrere forskellige afleverings- og gribeformer samt bevægelsesmønstre. Gennem både forskellige småspil samt det endelige spil, vil eleverne få en forståelse for taktik og spilmønstre, hvor samarbejdet har stor betydning. Sluttelig introduceres eleverne også for drejebogen som vigtigt eksamensredskab.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor der prøves i eksempler på nedenstående tekniske (vigtigst) og taktiske (sekundært) elementer, samt en turnering, der kun har et underholdende sigte for eleverne, men samtidig giver et godt indblik i deres forståelse for det færdige spil.
BEDØMMELSESKRITERIER:
Kaste- og gribeteknik:
- Beherskelse af baghåndskast til makker med god præcision på op til 15 meter
- Beherskelse af forhåndskast og mulig aflevering til makker på op til 15 meter
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis disken afleveres korrekt
- Beherskelse af korrekt pivotering ifm. opdækning og aflevering
- Beherskelse af korrekt opdækning
Regler og taktik (dette observeres ifm. miniturnering i afsluttende modul)
- Kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum
- Viden om, hvad det vil sige at være ”handler” og indgå i "stacking"
- Beherske at kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Beherske at kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL
Opnå kropslige kompetencer
Opnå forståelse for idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet og sociale kompetencer
Opnå forståelse for begreber som ’fairplay’ og ’spirit of the game’
FAGLIGE LÆRINGSMÅL
Beherske centrale kaste- og gribefærdigheder med en disk (se ovenstående bedømmelseskriterier)
Opnå taktisk spilforståelse (se ovenstående bedømmelseskriterier)
Indgå i samarbejde samt opnå forståelse for egne og andres roller under spil i Ultimate
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455743",
"T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455743",
"H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75456455743"
}