Holdet gf6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Julia Madelung, Sofie Hertz
Hold 2025 nv/gf6 (gf6 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stråling og mennesket
Titel 2 Tema om smag samt Tema om Bølger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stråling og mennesket

NV er et kursus i naturvidenskabelig metode. Formålet er at I tilegner jer færdigheder i at udføre forsøg og er i stand til at vurderer om et forsøg er korrekt udført og om dets resultater (data) er pålidelige. I arbejdet med forsøg skal I trænes i at anvende et fælles naturvidenskabeligt sprog. Det er en række fagtermer som eksempelvis hypotese, variabel, datatyper m.m. Dertil skal i også trænes i og tilegne jer teorier og metoder der knytter sig til hvert af de fire naturvidenskabelige fag vi udbyder på skolen.
I forløbet 'Stråling og mennesket' arbejder I med teorier og metoder fra to af fagene, nemlig fysik og naturgeografi.

med udgangspunkt i kompendium "Stråling..." introduceres I til bølger og bølgeparametre. Til elektromagnetiske bølger med fokus på Infrarød stråling (IR), synligt lys samt ultravioletstråling (UV). I berører ozonlag og ozonhuller og laver forsøg med UVI og dosis. I arbejder med atmosfærens opbygning, skyer og atmosfærisk tryk. I arbejder med strålingsbalancen med fokus på albedo og kortbølget ind og udstråling samt langbølget (IR) udstråling.
Der er fire forsøg i fy og ng:
Forsøg med flasker og albedo
Feltarbejde med albedo
UV-dosis og perler.
Atmosfærisk tryk og højde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PTC 21-08-2025
Albedo I og II 11-09-2025
Dosis og UV-stråling 03-10-2025
Tryk i atmosfæren 09-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema om smag samt Tema om Bølger

Et forløb som tager udgangspunkt i hvad "Smag" er. Her lærer eleverne om hvilke faktorer som påvirker smagen (Vores 5 sanser, vores gener, varme/kulde, opløselighed) og kort om hvordan vores tunge er opbygget med fokus på smagsløgene. Derudover får eleverne en kort gennemgang af hvordan en dyrecelle er opbygget samt opbygning og funktion af DNA. Eleverne får også en kort introduktion til opløselighed/polaritet samt det periodiske system.

Fag: Biologi, kemi og bioteknologi

Pensum:
- Modeller
- Kvalitative og kvantitative data
- Stikprøve
- Laboratorie og felt forsøg
- Variabel og variabelkontrol

Portfolio-forsøg:
- Smagsløg og smagssanser (Antal smagsløg og smagsløgenes placering)
- PTC
- Chili og menthol
- Vands egenskaber (Test hårdheden og de fem sanser)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Smagsløg og smagssanser 15-08-2025
PTC 21-08-2025
Albedo I og II 11-09-2025
Chili og menthol 16-09-2025
Vands egenskaber 02-10-2025
Dosis og UV-stråling 03-10-2025
Tryk i atmosfæren 09-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde