Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Niels Steensens Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Mette Smit Kehl, Roberta Attorrese
|
|
Hold
|
G2025 ap g3 (g3 ap, g3 ap-almen, g3 ap-latin)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Fokuspunkter :
-Morfologi (lære om ordklasser)
-Syntaks (lære om sætningsled)
-Sproghistorie
-Lekter, normer og variation
-Kontekst
-Gættestrategier
Materiale :
-Kompendiet (udleveret)
-Sprog på spil (Systime)
-Ordbogen.com
-www.dsn.dk (Dansk Sprognævn)
Til øvelser :
-Testmoz.com
-Wordwall.com
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP - latin
I skal stifte bekendtskab med sproget latin. Gennem grammatiske øvelser og små tekststykker vil I lære om sproget latin og derigennem få et indblik i de nuværende vesteuropæiske sprogs historie og fællestræk i både ordforråd og grammatik. Det er fagets mål, at I gennem en basal forståelse for latin skal opnå en indsigt i syntaks, morfologi og ordforråd, der kan hjælpe jer i både dansk-, engelsk-, tysk-, fransk- og spanskundervisningen.
Man kan viderebygge sin viden om latin i valgfaget Latin-c, som kan vælges i 3.g.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Vi arbejder hovedsagligt med grammatik og sprogforståelse
- Lytte - Der vil være fokus på ro i klassen og evnen til at lytte til lærerfremlæggelser
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Her menes syntaktisk analyse
- Overskue og strukturere - Der trænes i at overskue og strukturere sætninger og deres analyse før en oversættelse
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed - Der arbejdes med klasserumskultur
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
Forløb#2
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1020/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76081069410",
"T": "/lectio/1020/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76081069410",
"H": "/lectio/1020/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76081069410"
}