Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Niels Steensens Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jan Høst, Morten Blendstrup Persson, Morten Brydensholt, Sarah Lundsfryd Astrup
|
|
Hold
|
G2025 nv g2 (g2 nv, g2 nv- bi, g2 nv-fy, g2 nv-ke, g2 nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV bi og ng - Sollys, planter og byens overflader
NV bi og ng - Hvordan kan vi forhindre, at byen bliver for varm? - Sollys, planter og byens overflader.
Forløbet er et tværfagligt forløb med fagene biologi og naturgeografi, som omhandler den urbane varmeø-effekt.
I forløbet arbejder vi med biologi og naturgeografi som naturvidenskabelige fag.
Vi laver undersøgelser og øvelser i felten og i laboratoriet. Vi træner naturvidenskabelig tankegang, metode og begreber f.eks. Den naturvidenskabelige metode, hypotesedannelse, reproducerbarhed, typer af videnskabelige undersøgelser, systematisk iagttagelse, laboratorieeksperimenter, feltarbejde, kvantitative-, kvalitative- og ordnede datatyper, kontrollerede forsøg, afhængig- og uafhængig variabel, modeller, databehandling og tolkning.
I biologi tager vi udgangspunkt i planters fotosyntese som basis for alt liv på Jorden.
Gennem forløbet arbejder vi med planten Vandpest som gennemgående modelorganisme i hele forløbet.
Til sidst snakker vi om hvordan planter kan bruges i by-design.
I naturgeografi er emnet: Hvordan påvirker solens lys, overflader og materialer i en by? De centrale begreber i nv ng er: Varmeø-effekten, albedo, evapotranspiration, porøsitet og varmekapacitet.
Øvelser i biologi:
Observation og Beskrivelse - Tegning og Beskrivelse af Spritpræparater
Mikroskopi af vandpest
Fotosyntese og Respiration hos Vandpest
Kromatografi af blade fra skyggeplanter og lysplanter
Naturvidenskabelig metode - i praksis
Dækket kernestof fra biologi C:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration
̶ økologi: C-kredsløb
Øvelser i naturgeografi:
Systematisk iagttagelse af en klassekammerat
Beskrivelse og klassifikation af en bjergart
Rapport om byens overflader og materialer
Rapport om kontrolleret albedoforsøg.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro til nv naturgeografi og systematiske iagttagelser.pptx
-
Hjemmefra skal I læse side 6-7 om systematiske iagttagelser i den vedhæftede pdf.
-
Typer af data.pptx
-
Typer af naturvidenskabelige undersøgelser.pptx
-
Læs side 14-15 (om datatyper) og 19-20 (om de tre slags naturvidenskabelige undersøgelser) i nv-kompendiet eller her: Indskannet NV-grundbog, 2. udg., enkelte sider.pdf
-
Filer til brug i modulet (ikke lektier): NV-bio PP1_ Intro.pptx Træningsopgaver - intromodul i NV-biologi.docx Sider til NV-Biologi (Biologi til tiden side 7-15 122-123).pdf
-
NV-metode og de tre læreprocesser, NV ng.pptx
-
Niels Steensen (Nicolaus Steno)
-
Læs side 8-9 (nv-metode) og side 10-11 (hypotese) i nv-kompendiet eller her: Indskannet NV-grundbog, 2. udg., enkelte sider.pdf
-
Dokumenter til brug i dag: NV-bio PP2_ Forsøg - Mikroskopi af vandpest.pptx Mikroskopi af vandpest.docx
-
NV ng. Feltjournal til, Feltarbejde om byens overflader og materialer.docx
-
G2- grupper til induktivt feltarbejde.docx
-
Skriftlighed og kildekritik i naturvidenskab.pptx
-
Læs side 104-105 i nv-kompendiet eller her: Indskannet NV-grundbog, 2. udg., enkelte sider.pdf
-
NV ng. Skabelon til, Rapport om byens overflader og materialer.docx
-
Den urbane varmeø, byens overflader og materialer, Ehlers, P. m.fl. (red.) Byplanlab.dk, pjece, 2016.pdf
-
Dagens PP: PP3_ Fotosyntese og Respiration (Teori).pptx
-
Øvelsesvejledning, Fotosyntese og respiration.docx
-
Det kontrollerede forsøg.pptx
-
NV ng. Skabelon til, Rapport om kontrolleret albedoforsøg.docx
-
G2 - grupper til kontrolleret forsøg.docx
-
Læs side 12-13 i nv-kompendiet eller herunder.
-
Indskannet NV-grundbog, 2. udg., enkelte sider.pdf
-
De faglige mål:
-
Dagens PP: PP5_ Faglige begreber.pptx
-
Dagens PP: PP6_ kromatografiforsøg.pptx
-
Øvelsesvejledning, Kromatografi - bladpigmenter.docx
-
Dagens PP: PP7_ Carbons kredsløb og modeller.pptx
-
Læs side 8-11 i nv-kompendiet eller her:Indskannet NV-grundbog, 2. udg., enkelte sider.pdf
-
NV eksamen.pptx
-
Læs side 110-111 i nv-kompendiet eller her:Indskannet NV-grundbog, 2. udg., enkelte sider.pdf
-
Information om nv-prøven 1g 2025 NSG.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Systematisk beskrivelse af en klassekammerat
|
13-08-2025
|
|
Beskrivelse og klassifikation af en bjergart
|
15-08-2025
|
|
Vandpest i Mikroskop
|
25-08-2025
|
|
Renskrevet feltjournal
|
26-08-2025
|
|
Rapport om byens overflader og materialer
|
01-09-2025
|
|
Respiration-fotosyntese
|
04-09-2025
|
|
Kontrolleret albedo-forsøg
|
04-09-2025
|
|
Kromatografi af blade
|
08-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV fy & ke - opvarmning og afkøling i hverdagen
KEMI
Overordnet emne (fælles m. fysik): Varme i hverdagen – opvarmning og afkøling.
Emner: Reaktionsskemaer og tilstandsformer; Faseovergange; Endo- og exoterme reaktioner; Atomets opbygning og oktetreglen; Ioner og fældningsreaktioner; Titrering.
Fokuspunkter:
- Redegøre for, og anvende, almene naturvidenskabelige begreber som f.eks. model, hypotese og datatyper.
- Anvende modeller og diskutere deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger.
- Skelne mellem observation og fortolkning.
- Opsamle, systematisere og behandle kvalitative og kvantitative data, og skelne mellem disse to typer.
- Udføre simple laboratorieeksperimenter under hensyntagen til sikkerhed, herunder en titrering.
- Give relevante eksempler på anvendelse af matematik indenfor naturvidenskaben, herunder lineære modeller.
- Give en beskrivelse af hvad kemifaget går ud på, og sammenligne det med andre naturvidenskabelige fag.
- Beskrive omdannelsen af stof som kemiske reaktioner og relatere dette til simple reaktionsskemaer, med angivelse af tilstandsformer.
- Redegøre for koncepterne endo- og exoterme reaktioner og relatere dette til praktiske eksempler.
- Skelne mellem tilstandsformer og beskrive faseovergange og energiforbrug og -frigivelse ved disse.
- Anvende oktetreglen og det periodiske system til at forklare dannelse af simple ioner ud fra grundstofferne.
- Beskrive reaktionstyperne opløsning og fældning med inddragelse af betragtninger om ionforbindelser og deres struktur.
Tekster og øvelser:
I gang med kemi (ibog, systime, https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/), afsnittene 1, 1.2, 1.3.1, 1.7.1, 4.1.1, 4.1.2, 4.5 og 4.6
NV-bogen, 3. udgave (uddeles som kopier), s. 140-142 & 153
Elevforsøg:
- Fældningsreaktioner: Kvalitativt forsøg. Små forsøg til at skelne ml. let- og tungtopløselige salte + med endo- og exoterm opløsning.
- Titrering af ”sved”: Kvantitativt forsøg. Udarbejdelse af standardkurve (lineær sammenhæng) og herefter måling på ”sved”prøve.
Andre elevøvelser:
- Phetøvelse om atomers opbygning (https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_da.html): Atomers opbygning, atomsymboler, atomer vs. ioner.
- Quizlet med begreber fra forløbet (https://quizlet.com/dk/938927328/nv-kemi-opvarmning-og-afkoling-flash-cards/?i=1s43iw&x=1qqt)
Demonstrationsforsøg:
- Demonstration af varme- og kuldeposer (observationer, datatyper, endo- og exoterme reaktioner)
- Afbrænding af magnesium (dannelse af ioner + kvalitative observationer)
- Opløsning af salt i vand (ioner i opløsning vs. iongitter, mættet og umættet opløsning + kvalitative observationer)
- Overmættet opløsning af natriumacetat (fældning, exoterm reaktion + kvalitative observationer)
Til NV-portfolio:
1. Tegninger af dannelse af magnesiumioner (i timen)
2. Modeller på submikroskopisk niveau af salt & ioner i opløsning (i timen).
3. Simpel rapport med metode, resultater og konklusion fra fældningsforsøg (1,5 timers fordybelsestid)
4. Resultater, grafer og beregninger fra titreringsforsøg (1,5 timers fordybelsestid + arbejde i timen)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1020/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76081069414",
"T": "/lectio/1020/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76081069414",
"H": "/lectio/1020/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76081069414"
}