Holdet gf1 me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Niels Steensens Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Maria Livbjerg
Hold G2025 me/gf1 (gf1 me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Formål
Introforløbet har til formål at introducere eleverne for filmsproget, og give dem redskaberne til at analysere audiovisuelle værker. Når vi er færdige med forløbet, er eleverne fortrolige med de vigtigste filmfagudtryk og begreber og kan anvende disse til at næranalysere filmklip.


Indhold
Efter introforløbet vil eleverne kende og kunne bruge filmfagudtryk som scene, sekvens, beskæring, perspektiv, dialog, kamerabevægelser, lys og farve, lyd, klip, filmisk tid, fortæller og dramaturgi (se en komplet liste https://closeup.systime.dk/?id=175).


Materialer
Vi anvender til forløbet grundbogen Close-Up kapitel  kapitel 1- 3
Herudover ser vi diverse filmklip fra både klassiske og nye filmværker.

Metoder
Ved hjælp af en både teoretisk og praktisk tilgang til faget, vil eleverne få mulighed for først at forstå den teoretiske tilgang til film og siden afprøve teorien i virkeligheden i form af små øvelser. Eleverne introduceres til shot-to-shot-analyse og næranalyse.

Evaluering
Hver praktisk øvelse evalueres på klassen efter eleverne selv har præsenteret deres film og kommenteret på deres tanker omkring teori og den praktiske proces. Løbende evaluering.

- Shot-to-shot-analyse af kortfilmen 'Black Hole'
- Opsamlende kahoot med fagudtryk.
- Prøve i filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer