Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Nina Stræde Christiani
|
Hold
|
2022 id a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytme og bevægelseskvalitet
Formålet med forløbet i ” Rytme og bevægelseskvalitet” er, at du skal kunne tilegne dig foreviste trin og bevægelser, og så skal du selv arbejde med at lave nye bevægelser og koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basale trin i Sabah fra Senegal og Bachata og det udtryk, som man bruger i de danse. I forløbet kommer du til at arbejde med koreografier, bounce, isoleringer og rytme, så det kræver mod, samarbejde og kreativitet.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk – Sabah (afrikanskdans) ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning)
- Udtryk – Bachata har mere bløde bevægelser i både hofte og skulder.
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som
Fokuspunkter:
- din evne til at følge musikkens rytme
- din evne til at afkode og lære afrodansbevægelserne
- din evne til at indgå i samarbejde om at skabe og fremvise afrodansbevægelser (målrettet kreativ proces)
Som teori har eleverne undersøg fordelene ved at varme kroppen op.
Eleverne skal kunne forklare de forskellige formål med at varme op.
Og eleverne skal kunne forklare hvad der sker med puls, vejrtrækning og temperatur i kroppen når man varmer op.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball 1a
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldbasis
Formålet med dette generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori samt kendskab til forskelle og ligheder mellem forskellige boldspil. Boldspil kan opdeles i fire boldspilsfamilier, og der er afsat én lektion til hver af disse, hvor I kan prøve nogle eksempler
på spil og derigennem få viden om boldspilfamiliens kendetegn.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau, her under kaste og gribe forskellige bolde
- Kunne forklare forskellige typer af opdækning, forskellige faser i boldspillet, bredde og dybde, tempostift og det frie rum.
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
Teori:
Spilhjulet
Forskellige typer af spil:
- Kaosspil
- Net og vægspil
- Træfspil
- Slagspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball 2a
Faglige mål:
Eleverne skal tilegne sig både tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball. De skal have en forståelse af, hvad det vil sige at spille på et hold (holdtaktik). De skal ligeledes have viden om de grundlæggende regler, og ideen bag basketball. De skal ligeledes kende til de fysiske krav, der stilles til en basketballspiller (aerob og anaerob).
Indhold:
I starten af forløbet arbejder vi med de tekniske elementer og spiller primært 3 mod 3 (streetbasket) med få enkle regler. Efterhånden arbejder vi os over imod de taktiske elementer og dermed mere spil 4 mod 4, hvor vi arbejder med faste opstillinger i forsvar og angreb. Her har vi fokus på placering på banen og løbebaner.
Særlige fokuspunkter:
Teknik:
- aflevering (bryst-, studs-, over hovedet)
- driblinger (beskyttet dribling)
- finter (roll- og crossoverdribling)
- skud (lay up samt hopskud)
- triple threat position, jumpstop og pivotering
- rebound både i isolerede øvelser og i kamp
Taktik:
- Forsvarsprincipper: zone- og mandsopdækning
- Angrebsprincipper: give-and-go, screening og back door.
- generel forståelse af opstilling og løbebaner, fx cuts
Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise forskellige enkeltøvelser med fokus på specifikke tekniske elementer, fx afleveringer. I skal ligeledes fremvise mere sammensatte øvelser/småspil med fokus på de taktiske elementer. Til sidst skal I vise det færdige spil i kamp.
Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne udføre de valgte tekniske elementer
- kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen
- vise forståelse for det taktiske i både forsvar og angreb.
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- kunne indgå på et hold i en kampsituation
Ideer til teori
Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte tekniske elementer
- kunne forklare din og holdets måde at bevæge sig på banen
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne redegøre for de fysiske krav til en basketballspiller (aerob og anaerob)
Teoristof:
kap. 12: Basketball
- Afsnit 12.1 og 12.2
Omfang: 10 side
Kapitel 2: Menneskets fysiologi
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre en hiphopserie og selv konstruere mindre serier og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.
Indhold:
I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende mooves. Der vil ligeledes være en fælles hiphopserie, som alle eleverne skal lære. Der er fokus på udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne fremviser deres hiphopserie for klassen.
Fokuspunkter
Grundtrin (grundlæggende moves)
Kropsbevidsthed
Koordination
Rytmisk forståelse
Kendskab til særlige kendetegn ved stilarten, fx bounce
Udførelse af bestemte hiphopmoves
Sammensætning af hiphopserie
Bevidsthed om rum og tid ud fra Labans bevægelseslære.
Evaluering:
Performance på 3 minutter i grupper som optages og afleveres i lectio som video. Elevernes performance vises desuden til resten af klassen.
Ideer til teori (det er ikke et krav)
Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne beskrive hiphoppens historie i overordnede træk
- kunne beskrive, hvad der kendetegner hiphop
- kunne redegøre for hiphop i forhold til begrebet subkultur
- kunne forklare, hvordan I har brugt Labans bevægelseslære i forhold til jeres koreografi
Teoristof:
Yubio
13.1 og 13.2 Hiphops historie og breakdance (3,5 s.)
33.6 Idrættens organisering (2,5 s.)
30.8 Labans bevægelseslære (3 s.)
33.3 Hiphop moves og koeografier
26.6 Subkultur (3 s.)
Pensum
Ca. 13 sider + videoer af moves i yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kampsport
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kamp. Forløbet giver indsigt i og forståelse for forskellige former for kamp. Både forskellige stilarter og forskellen mellem konkurrence, selvforsvar og show. Udgangspunkt er de bløde stilarter og konkurrenceformen.
Dernæst arbejdes med de hårde stilarter, og her bevæger vi os væk fra konkurrencen og over i selvforsvar.
Forløbet afsluttes med en iscenesat kamp, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.
Forløbsprøven er fremvisningen af den iscenesatte kamp, og evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Rullefald (hen over makker) og holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Hoftekast (forståelse for teknikken) og slag med knytnæve med korrekt håndstilling
- Cirkelspark (nogenlunde) og blokeringer på inderside/yderside af modstanderens slag
- Greb og frigørelse fra greb om håndled, hals og krave
- Simpelt selvforsvar mod slag (forståelse for indvendig/udvendig side)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojektet
Faglige mål:
Parallelt med volleyball (separat teori om Teamteori)
Formålet med træningsprojektet:
I skal lave et realistisk, personligt træningsprogram, som kan inspirere til fortsat fysisk aktivitet.
Træningsprogrammet skal forbedre jeres konditionsmæssige træningstilstand.
I skal have indsigt i centrale områder af træningslæren (hvilken form for træning kan forbedre hhv. kredsløbet og de mere perifere tilpasninger ude i musklerne)
I skal have indsigt i forskellige sundhedsparametre og koble teori og praktik.
Projektet starter med en bib-test og afsluttes med en bib-test.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udvælge et realistisk mål og fokus for træningsforløbet
- Argumentere for dine valg ud fra nedenstående teori
- Argumentere for opbygning af eget træningsforløb
- Gennemføre eget program
- Løbende udfylde træningsdagbog/træningslog
- Reflektere over eget træningsprojekt i afsluttende rapport
Pensum
Kap 5 Motivation (3s)
- 5.2.1
Kap 1 Sundhed (4s)
- 1.3.2 Fysisk aktivitet hos voksne
- 1.3.3 Effekter af fysisk aktivitet
I kap 3 Træningslære (9s)
- 3.1 Superkompensation
- 3.4 Aerob træning
- 3.4.1 Kondital og udholdenhed
- 3.4.2 Kontinuerlig træning
- 3.4.3 Intervaltræning
- 3.4.4 Mærkbare effekter
Kap. 7 Test (2s)
- 7.2.1 Biptest/yo-yo-test
- 7.2.4 Pulsforholdstest
= 18 sider i alt
Evaluering:
Afsluttes med videorapport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Faglige mål som ligger til grund for evaluering af eleven:
Eleverne skal kunne:
- Udføre følgende grundlæggende slag: baggerslag, fingerslag, underhåndsserv, smash og blokade.
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Bevæge sig og kommunikere sammen så det forbedrer samarbejdet på holdet.
- Udvise kendskab til spillets basale taktiske dimension
- Kunne udfylde drejebog som benyttes til den praktiske evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Salsa, Rueda de casino
Studieplan
Eleverne skal lærer at danse Salsa som Rueda de Casino.
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.
Detaljer i sudieplanen
Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
Caller
• Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Prøve at være caller
Flow og rytme
De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer
Grundtrin
• Fly
• Fly high
• Floor
• Muchata mala
• Besito
• Musqito
• Dame
• Dame dos (dos con uno/dos)
• Rapido
• Dile que no
• Vuelta
• Enchufla
• Enchufla – double
• Enchufla – dile que no
• Enchufla – double – dile que no
• Laprima
• Laprima + double
• La familia (laprima + enchufla – Dile que no)
• Sombreo
• Vacilala
De vil også forsøge sig med fri dans ud fra de angivne figurer.
Af teori skal der læses:
• Dans gør dig klogere
• Komplekse bevægelser, kap 22.6 i Yubio
Faglige mål:
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Kernestof:
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• de for undervisningen relevante digitale redskaber
Antal sider:
10 sider via artikler
5 sider via videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Springgymnastik og akrobatik
Faglige mål:
Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik.
Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende
bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand & håndstand (evt. med modtagning)
- Vejrmølle & araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere
- Kunne modtage teknisk korrekt
- Kunne planlægge og udføre et relevant opvarmningsprogram
- Eleverne vil blive vurderet ud fra tekniske færdigheder afhængig af øvelsen, og generelt i forhold til kropsspænding, balance, timing, smidighed og styrke.
Teori
27.1 Historisk view
27.2 Regler, ide og organisation
Evaluering:
Forløbsprøve: optage en video med dine bedste spring
Del den på stream med nc@nrgym.dk
Forlæns rulle.
Håndstand / håndstand rulle
Vejrmølle
Araberspring
Lavt overslag
- på springbræt eller airtrack
Kraftspring
- forøvelser til kraftspring
Salto
- spring i minitrampolin
- forøvelse til salto
Akrobatiske opstillinger
+ lave en drejebog til springgymnastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1021/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73678891748",
"T": "/lectio/1021/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73678891748",
"H": "/lectio/1021/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73678891748"
}