Holdet 2022 FR B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Nørre Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Sara Lykke Nielsen
Hold 2022 FR B (1g FR, 2g FR B, 3g FR B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La langue et la culture française et francophone 1
Titel 2 L'enfance
Titel 3 La jeunesse
Titel 4 La Banlieue (SRO) (EXAMEN)
Titel 5 Alimentation durable
Titel 6 La Guadeloupe (EXAMEN)
Titel 7 La cuisine (EXAMEN)
Titel 8 Le foot et la politique
Titel 9 Les contes (EXAMEN)
Titel 10 Paris - La capitale
Titel 11 L'enfance et l'imagination
Titel 12 Répétition
Titel 13 Eksamensinfo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La langue et la culture française et francophone 1

Intro til fransk: La langue et la culture française et francophone

Ordforråd, elementær grammatik, udtale
● Lytteforståelse: at forstå talt fransk – når det tales langsomt og tydeligt
om noget kendt
● At føre små samtaler om personrelaterede emner (fx præsentere sig
selv)
● At læse enkle, korte tekster, med skiftende fokus på helhedsforståelse
og forståelse i detaljen
● Generelt kendskab til fransksproget kultur og samfundsforhold
● Anvende læsestrategier til at læse og forstå fransksproget tekst
● Bøje og anvende être, avoir, aller og faire
● Bøje og anvende de regelmæssige verber af 1. bøjning, 2. og 3.bøjning
● Verbernes bøjning i passé composé og futur proche
● Uregelmæssige verber: prendre, boire, pouvoir, vouloir, venir
● Imperativ (de tre former)
● Bestemt og ubestemt artikel + fuld og reduceret delingsartikel
● Slå op i en digital ordbog
● Kendskab til elementære udtaleregler
● Tallene fra 1-1000, ordenstal
● Ugedagene
● Klokken
● Genitiv og possesive pronominer
● farverne
● månederne
● Ordforråd/ chunks til at tale om hverdagen og fritidsaktiviteter:
- Ma maison, ma chambre
- Ma famille
- Mon numéro de téléphone
- Faire les courses, au marché, faire du shopping
- Faire la cuisine
- Le sport
- Les activité
- Les amis
- Voyager
- Le transport
- Les visites
- Le repas de Noël

Materiale:
Kernestof:
Vibeke Gade: Franskbogen, Systime
Vibeke Gade: Franskbogen øvehæfte
Rédaction TF1, reportage vidéo « Unesco : tout juste sacrée, découvrez la baguette française en chiffres »
https://www.tf1info.fr/traditions-et-patrimoine/video-unesco-tout-juste-sacree-patrimoine-immateriel-decouvrez-la-baguette-francaise-en-chiffres-2240342.html
Macron sur Twitter
« Les fromages préférés des Français » sur https://www.laboitedufromager.com/les-fromages-preferes-des-francais/
« Un repas de Noël 100 % français » https://www.lebonguide.com/article/un-repas-de-noel-100-francais_a798477

Supplerende stof:
Div. digitale hjælpemidler til verber mv.
Petit Papa Noël, chanson
Nino Ferrer : « Les cornichons »
Cecilia Jordan ”Hellofrench sur instagram”, https://www.instagram.com/hellofrenchnyc/

Omfang: ca. 55 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 L'enfance

Forløbet handler om barndom og træner primært den audio-visuelle kompetence, idet eleverne ser en filmatisering af Leila Slimanis roman: Chanson Douce.
Eleverne opnår kendskab til gængse franske pasningsordninger (La crèche municipale, l'halte-garderie, le jardin d'enfants, la nourrice domicile, etc) og træner interkulturel kompetence ved at sammenligne med danske pasningsformer.

Eleverne deltager desuden i en "Tour de ville", som dels består af et besøg på en fransk restaurant og efterfølgende besøg på franskkulturelle steder i KBH K. Her trænes: at bestille med på fransk og at foretage interview på fransk (med høflig tiltaleform).

Kernestof:
- Lucie Borleteau: "Chanson Douce" (2019), Film
- Stromaïe: "Papaoutai", extrait des paroles, vidéo et chanson

Supplerende stof:
- L'affiche du film
- Texte informatif sur le film
- La bande-annonce du film:
http://www.radioballade.net/cinema/463-chanson-douce
- Les modes de garde d'enfants en France:
https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/N137
https://www.lpcr.fr/fr/mode-de-garde-enfant
https://www.lefigaro.fr/economie/le-scan-eco/dessous-chiffres/2017/09/26/29006-20170926ARTFIG00222-comment-les-francais-font-garder-leurs-enfants-et-a-quel-prix.php

Metoder:
- filmanalyse
- tekstanalyse

Omfang: ca. 15 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La jeunesse

Forløbet arbejder med:
- La relation entre les jeunes
- L'amitié
- L'amour
- Au lycée: le système scolaire en France
- Les parents

Faglige mål:
- Sprogproduktion med særligt fokus på at forstå fransk tale, indgå i samtale om emnet og egen sprogproduktion.
- Perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur-og samfundsforhold, herunder den interkulturelle kompetence via en sammenligning mellem unge og gymnasiesystemet i Frankrig og Danmark.

Grammatik:
Repetition af grammatik fra 1g
Verbernes bøjning: Présent, passé composé og futur proche – être, avoir, faire, aller, de 3 regelmæssige bøjninger.
Delingsartikel
Adjektiver
Præpositioner – land/ by
qui/que

Materiale:
Kernestof:
Bering og Sørensen, Mette og Mimi: "Quatre Amis", gyldendal
Bering og Sørensen, Mette og Mimi: "Quatre Amis", DVD, Gyldendal
Le repas du midi + L’emploi du temps sur le lycée:
https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/DS_Fransk/Underemne_2.pdf  (Materiale fra det Nationale Center for Fremmedsprog)

Supplerende stof:
- Le système scolaire français:
https://www.francaisavecpierre.com/le-systeme-educatif-en-france/
- Écrire une lettre informelle v. SN
- Faire des courses en français, v. SN, inkl. videoerne:
https://www.youtube.com/watch?v=9REWMGMjmvE
https://www.youtube.com/watch?v=Bds2933Hs_Y&t=60s
- Catherine Balle: “T’as pécho?” Une comédie pour ados embarrassante”, Leparisien, le 28 juillet 2020, https://www.leparisien.fr/culture-loisirs/cinema/t-as-pecho-une-comedie-pour-ados-embarrassante-28-07-2020-8359953.php (texte modifié par SN)

Omfang: ca. 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La Banlieue (SRO) (EXAMEN)

I dette forløb arbejder vi med la banlieue.
Vi har fokus på:
- la vie dans les banlieues françaises,
- la conception de la banlieue
- la représentation de la banlieue dans les médias.

Faglige mål:
Under forløbet skal eleverne:
- tilegne sig viden om og indsigt i ”La Banlieue”, herunder betydningen af « un quartier défavorisé » og « zone sensible.»
- tilegne sig viden om udsatte boligområder i et historisk perspektiv, herunder le Bidonville + La construction des HLM.  
- tilegne sig viden om og ordforråd ifbm optøjerne i 2005 og 2023.
- få en øget bevidsthed om begreberne: « immigration », « intrégration », « ségregation », « assimilation » og anvende dem i forbindelse med udvalgte tekster.
- tilegne sig viden om filmgenren « Film de banlieue »
- opnå ordforråd inden for emnet med henblik på at kunne indgå i samtale og diskussion.
- Træne tekstforståelse, herunder tekstanalyse af forskellige tekstgenrer : audiovisuelle tekster (serie og film), sangtekster og den informative artikel.
- Træne mundtlighed med fokus på samtale om og præsentation af analyse af tekst- og videomateriale.
- arbejde med uformelt sprogbrug, herunder slangudtryk og ‘verlan’.
- træne brug af officielle ordbøger som larousse.fr og ordbogen.com samt reflektere over brugen af oversættelsesmaskine/AI-hjælpemidler og disses muligheder og begrænsninger.
- træne genreskrivning: anmeldelse af en serie.

Grammatisk træner forløbet :
- Brugen af l’imparfait og le passé composé (aspekt)
- repetition af anvendelse af nægtelser

Materialer

Kernestof :
Vocabulaire, dokumenter v. SN
PP La Banlieue 1 + 2 v. SN
PP La banlieue et le cinéma français v. SN
PP Le verlan v. SN
Vidéo: C’est quoi une banlieue 10 mai 2018 : https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue/  
Texte: 1jour1actu: Comment aider les quartiers défavorisés 26 mai 2018:
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968/?output=pdf
F. Hovasse, M. Tafnil, I. Palmer : « Mort de Nahel : les enfants confrontés à la violence des images des émeutes », FranceInfo - France télévisions, le 08.07.2023
Nawell Madani et Simon Jablonka: « Jusqu’ici tout va bien », Netflix, april 2023, 1. afsnit
Birgit Mogensen og Bente Virring: Banlieues. Gyldedendal, 2008. P. 7, 42-43 + p. 44-45
Chanson: Disiz la Peste: Jeune de Banlieue – vidéo et paroles : https://www.youtube.com/watch?v=8_DVwGHQfIE
Ladj Ly : Les Misérables, 2019


Supplerende stof:
Petits quiz v. SN
Div. Billedmateriale fra bl.a. INA.fr
Div. medieudtalelser ifbm optøjerne i 2023 af Kylian Mbappé, Emmanuel Macron, Jean-Luc Mélenchon og Jordan Bardella

Omfang: ca. 40 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Alimentation durable

Under forløbet arbejder vi med bæredygtig mad. Vi undersøger, hvilke kulturelle faktorer, der dominerer i franske og frankfone lande ifht en omlægning til mere alternative fødevarekilder. Hvor stor en rolle spiller kødindtag i fransk og frankofon kultur? Er franskmænd villige til at ændre på indtaget af kød og erstatte med evt. hvilke andre bæredygtige fødevarekilder, og hvordan debatteres dette? Disse spørgsmål søges undersøgt i forløbet.

Emnet ligger forud for et tværfagligt samarbejde mellem fransk og de naturvidenskabelige fag, hvor eleverne arbejder projektorienteret. Det overordnede formål med dette franskfaglige forløb er, at eleverne rustes til at forstå det fransksprogede materiale, så det kan danne baggrund for projektarbejdet med NV.

Eleverne arbejder indgående med glosetilegnelse, herunder en række transparente ord mellem fransk og de øvrige fag. Ud over sprogtilegnelse arbejdes med metoderne retorisk analyse, argumentationsanalyse, diskursanalyse og overordnet metode. Samtidig arbejder med AI som hjælpeværktøj ind i forståelsen af svært tilgængelige tekster. Vi reflekterer over hjælpemidlets muligheder og begrænsninger.

Kernestof
- Metoder i sprog 2023 pp.
- FranceCulture: ”Manger moins de viande, y-a-t-il loin du discours à l’assiette?”, 20.juni 2023, RadioFrance.fr:
https://www.radiofrance.fr/franceculture/podcasts/le-temps-du-debat/manger-moins-de-viande-y-a-t-il-loin-du-discours-a-l-assiette-5056680 Besøgt d.7. december
- Lamothe, Jérémie: “« J’ai arrêté de manger de la viande par souci écologique. » Cinq Français témoignent. Le 11 décembre 2018, Le Monde:
https://www.lemonde.fr/climat/article/2018/12/11/j-ai-arrete-de-manger-de-la-viande-par-souci-ecologique-cinq-francais-temoignent_5395678_1652612.html
- Santé Publique, France: ”Les alternatives à la viande existent!” 17.09.2021:
https://www.mangerbouger.fr/manger-mieux/bien-manger-sans-se-ruiner/bien-manger-en-preservant-la-planete-sans-se-ruiner-c-est-possible/les-alternatives-a-la-viande-existent Besøgt d.7.december
- YouGov: ”Rapport ”Segmentation des consommateurs de viande” de YouGov: 47 % des Français essaient  de réduire leur consommation”, 17.marts, 2023, Obervatoire national des alimentations végétales:
https://onav.fr/rapport-segmentation-des-consommateurs-de-viande-de-yougov-47-des-francais-essaient-de-reduire-leur-consommation/ Besøgt d.7.december 2023.
- YouGov : « Un français sur cinq se dit prêt à manger des insectes », 19 novembre 2021 : https://business.yougov.com/fr/content/39524-1-francais-sur-5-se-dit-pret-manger-des-insectes
- Casalegno, Elsa : « Les insectes progressent dans nos assiettes », Quechoisir, 9 fevrier 2023 : https://www.quechoisir.org/actualite-alimentation-les-insectes-progressent-dans-nos-assiettes-n105722/
- Michel, Nathalie: ”Insectes, algues, viandes artificielles... quel avenir dans notre assiette?”, 5 octobre 2015, 1jour1actu. https://www.1jour1actu.com/planete/assiette-du-futur-99717/- ”C’est quoi l’alimentation du futur?”, 1jour1actu, video youtube : https://www.youtube.com/watch?v=e4pOuOy6lpE
- Publicité : JIMINI’S – vendeur des insectes français https://www.jiminis.com/

Supplerende stof
- Quizlet:  ”C’est quoi l’alimentation durable”
- Gissot, Frederic: “Pourquoi nous allons tous manger des insectes”, Francebleu, 28 août 2023
https://www.francebleu.fr/emissions/a-votre-service-par-france-bleu-poitou/pourquoi-nous-allons-tous-manger-des-insectes-7441916
- Maligorne, Clémentine : On a goûté des plats gastronomiques à base d’insectes… et on ne regrette pas l’expérience », Ouest-France, 21 juin 2023 : https://www.ouest-france.fr/leditiondusoir/2023-06-21/on-a-goute-des-plats-gastronomiques-a-base-d-insectes-et-on-ne-regrette-pas-l-experience-c4c742d2-4344-42e8-8228-6da599742d1c
- Crosnier, Camille : « Vers un régime à base d’insectes ? », Franceinter, 15 juillet 2021 :  https://www.radiofrance.fr/franceinter/podcasts/la-chronique-environnement/la-chronique-environnement-du-jeudi-15-juillet-2021-1690027

Omfang: Ca. 20 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La Guadeloupe (EXAMEN)

Formål:
Under forløbet trænes eleverne i at :
- opnå kendskab til Frankrigs rolle som tidligere kolonimagt, herunder at forstå kultur, sprog og traditioner på Guadeloupe (La culture, la langue et les traditions en Guadeloupe)
- få viden om Guadeloupe som et oversøisk departement og dets geografi (Département d’outre-mer, La géographie)
- reflektere over det at være fra Guadeloupe (Être Guadeloupéen)
- opnå viden om slaveri, politik og samfund, trekantshandlen (L’esclavage, la politique et la socièté, le commerce triangulaire)
- at opnå viden om og kunne præsentere kendte personer fra Guadeloupe
- at perspektivere til temaer som ”racisme”
- producere et mundtligt fransk om ovenstående emner
- lave mundtlig billedbeskrivelse om almene emner på fransk
- at kunne argumentere og udtrykke sin holdning på fransk

Grammatisk træner vi:
- de bundne personlige pronominer som subjekt, som akkusativobjekt og som dativobjekt
- de ubundne personlige pronominer
- répétition af 1., 2. og 3. bøjning i præsens og verberne ’savoir’ og ’partir’
- répétition af passé simples anvendelse og le passé composé

Kernestof:
- Siderne: 8-22, 26-33, 53-56 i Bering, Mette og Sørensen, Mimi: La Guadeloupe, Gyldendal
- Doc Gynéco: ”Né ici”, chanson et vidéo
- PP, Personlige pronominer, v. SN
- Lilian Thuram_La Guadeloupe et le vote le RN aux élections européennes, v. SN

Supplerende stof:
- https://quizlet.com/307427548/la-guadeloupe-flash-cards/
- Carte: Le commerce triangulaire: http://cm1dazal.over-blog.com/2014/06/histoire-17-le-commerce-triangulaire.html

Omfang: ca. 50 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La cuisine (EXAMEN)

Fokus: Stéréotypes sur la cuisine française, les repas, la bonne vie, les recettes, la grandeur de la cuisine française et le fast-food.

Mål:
Svare på simple spørgsmål og lave sætninger med ord fra spørgsmålet.
Træne lytte og læseforståelse, samt evnen til at resumere på fransk.
Tale og skrive enkle sætninger med ordforråd fra emnet.
Perspektivere viden om fransk kultur til egen kultur.
Lave en billedbeskrivelse

Grammatik:
Ubestemt og bestemt artikel også anvendt som artsartikel.
Delingsartiklens anvendelse og den reducerede delingsartikels anvendelse
Imperativ især af 1. bøjningsverber
Bøjning af regelmæssige og relevante uregelmæssige verber i præsens, passé composé og futur proche
Adjektivbøjning

Kernestof:
• Vidéo: Cliché ! https://www.youtube.com/watch?v=OCIAyHEFTrQ
• Vidéo : Alors demande ! La nourriture https://kp.mitcfu.dk/TV0000029526
• Fiche pédagogique de l’Institut Français : https://www.fransksprog.dk/fiches/ecrire-une-recette
• Texte: Les repas: https://www.podcastfrancaisfacile.com/podcast/les_repas.html https://www.podcastfrancaisfacile.com/wp-content/uploads/2006/10/les-repas.pdf
• Vidéo : Ma tarte tatin avec Jimmy Faiclon/Christophe Michalak: https://www.youtube.com/watch?v=Bff9oor4Vcw
• Vidéo: Un jour un actu: Pourquoi les Français sont-ils si fiers de leur cuisine?
https://www.1jour1actu.com/info-animee/pourquoi-les-francais-sont-ils-si-fiers-de-leur-cuisine/
• Transcription de la vidéo par Aurélie Drouard : https://french.kwiziq.com/blog/pourquoi-les-francais-sont-ils-si-fiers-de-leur-cuisine/
•Texte : https://www.lemonde.fr/culture/article/2022/11/30/la-baguette-de-pain-francaise-inscrite-au-patrimoine-immateriel-de-l-humanite-par-l-unesco_6152331_3246.html
•Vidéo : https://www.tf1info.fr/traditions-et-patrimoine/video-unesco-tout-juste-sacree-patrimoine-immateriel-decouvrez-la-baguette-francaise-en-chiffres-2240342.html
• Texte : ”Si on peut goûter à quelque chose, si on peut faire quelque chose qu’on a envie de faire, il faut le faire”, Paroles Françaises
• Texte: Phillipe Delerm: ”C’est bien d’aller dans un Fast-food”, Paroles Françaises.
• Vidéo: "Des boulangers français battent le record du monde de la baguette la plus longue", TF1: https://www.tf1info.fr/traditions-et-patrimoine/video-des-boulangers-francais-battent-le-record-du-monde-de-la-baguette-la-plus-longue-2298417.html

Supplerende stof:
• Liste de recettes fra ”La recette à suivre pour la réussite!”
• Nino Ferrer: les cornichons: https://www.youtube.com/watch?v=f6sPrpEJfEk

Omfang ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Le foot et la politique

I forløbet arbejder vi med: Hvilken rolle spiller fodbold i Frankrig, og hvilken indflydelse har fodbold på den aktuelle politik og omvendt?

Eleverne skal:
- Opnå basalt kendskab til det franske politiske system og institutioner, herunder den aktuelle politiske scene, dens vigtige personer og de primære franske partier.
- Tilegne sig ordforråd inden for bl.a. “Les JO”, “La politique” og “Le foot” og forstå hovedpunkterne i medier såsom kortere audiovisuelle interviews, reportager, samt prosa og sagprosa.
- Kunne samtale, diskutere og begrunde, hvorvidt fodboldspillere bør blande sig i politik.
- Beskrive egne sportsrelaterede oplevelser.
- Sammenligne fransk (politisk) fodboldkultur med dansk kultur.
- Opnå historisk kendskab til det franske landsholds særlige status i Frankrig som bevis og symbol på Frankrigs rolle som tidligere kolonimagt.
- Præsentere og redegøre for disse problemstillinger på et klart og nogenlunde  flydende fransk.

Grammatisk arbejder vi med:
- Repetition af le passé composé med ‘avoir’/’être’ (ved bakkeverber og refleksive verber)
- Le gérondif
- Le futur (futur proche og futur simple)

Materiale:
Kernestof
• Actualité: La Seine et les JO, pp. SN
• Interview avec Leon Marchand: https://www.youtube.com/watch?v=W9WjqhwiXWc
• Le foot et la politique française actuelle, pp. SN
• Interview avec Kylian Mbappé: https://www.dailymotion.com/video/x90fkg6
• L’histoire des bleus et la politique, pp. SN
• Des propos de Jean-Marie Le pen: https://www.ina.fr/ina-eclaire-actu/video/cab96036067/le-penfoot
• La bande-annonce du documentaire: ”Les bleus, une autre histoire de France”: https://www.youtube.com/watch?v=U0fEQxsJiKg
• La Guadeloupe et les élections européennes (incl. une présentation de Lilian Thuram) par SN
• Philippe Delerm: “Les maillots parlent”, dans Le foot est une enfance
• Griezmann, Antoine avec Arnaud Ramsay : Antoine Griezmann, derrière le sourire pp.171, 213, 247
• Interview avec Antoine Griezmann : https://www.facebook.com/Telefoot/videos/avant-le-choc-de-ce-soir-face-%C3%A0-la-belgique-antoine-griezmann-se-confie-sur-sa-r/1269374010721292/
• Div. øveark Le gérondif + Futur Simple

Supplerende stof
• Brock; Jeppe Laursen: “Vi må fortælle alle, at de skal stemme og kæmpe hver dag for at forhindre Rassemblement National i at vinde” Politiken sport d.19.juni 2024
• Pedersen, Connie og Jørgensen, Jytte: Frankrig – modsætningernes land, pp.48-54
Omfang: ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Les contes (EXAMEN)


Under forløbet lærer eleverne at:
- resumere et eventyr i nutid i korte træk med gloserne: ”dans le conte il s’agit de…”,”au début”, ”ensuite”, ”alors”, ”après”, ”à la fin”
- redegøre for centrale personer i et eventyr med gloserne ”le héros”, ”l’héroïnne”
- analysere og fortolke et eventyr på fransk med brug af aktantmodellen (”le schéma actantiel”) og bruge gloserne ”une fin heureuse/malheurese”
- finde og diskutere typiske eventyrtræk samt variationer af et eventyr, idet I bruger gloserne: ”traits typiques”, ”conte traditionnel”, ”conte moderne”, ”conte humoristique”

Grammatisk:
- repetere den bestemte og den ubestemte artikel og den regelmæssige bøjning af verber.
- træne adjektivernes bøjning og de personlige pronominer.
- kunne genkende og oversætte le passé simple og l’imparfait.
- introduceres til aspektforskel mellem l’imparfait og le passé composé.

Kernestof:
- Traits typiques du conte de fée, document
- Charles Perrault: "Le petit Chaperon rouge"
- Les frères Grimm: "Le petit Chaperon rouge"
- Géoffrey de Pennart : "Chapeau Rond Rouge" (2004) i Entrées, Gyldendal, sider: 10-14pp. 10-14
- Téléphone : "Cendrillon" (1992 ) i Entrées, Gyldendal, pp. 7-8
- Pierre Gripari : « La poupée qui sait tout »

Supplerende stof:
- Le petit chaperon Rouge: Dessin animé https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw
- Le schéma actantiel, document
- Dessin animé: "Scoubidou, la poupée qui sait tout" https://www.youtube.com/watch?v=jnQUKRAWkjA
- Vocabulaire: Les contes de fée
- Vocabulaire: Cendrillon

Omfang: ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Paris - La capitale

I dette forløb arbejder eleverne med "Paris - La capitale".
Forløbet består dels af en forberedende undervisning hjemme, dels en sprogrejse til Paris sammen med 3gFrF.

Vi anvender bl.a. viden om 'culture - C-majuscule/c-miniscule', fransk høflighed og anden interkulturel forståelse.

Vi træner især praktisk sprog, idet eleverne laver elevpræsentationer om udvalgte lokationer/monumenter i Paris og tager på en "chasse au trésor", hvor de skal:
- faire un micro-trottoir avec des Français sur l'esprit français et les différences culturelles
- visiter un kiosquier et parler sur la Une + faire une recherche de la tendance politique des différents journaux.
- aller dans une librairie, faire un recherche sur des titres
- aller dans une boulangérie, faire une recherche sur l'inflation et les changements eventuels des habitudes des Français.
- décrire quatre tableaux du Musée d’Orsay

Enkelte elever hjemme ser og arbejder med filmen "Eiffel" (2021) af Martin Bourboulon.

Grammatisk arbejder vi med ’en’ og ’y’.

Vi besøger:
- Le Lycée Francs Bougeois
- L’Assemblée nationale
-
Og tager på:
- byvandring i Le quartier latin og île de la Cité
- Musée d’Orsay
- Le Marché de la Bastille
- La Cantatrice Chauve, Théâtre de La Huchette

Kernestof:
- 1jour1actu: “C’est quoi, Notre-Dame de Paris”, 15 avril 2024
https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-notre-dame-de-paris
- TF1 info: “Donner la féssée à son enfant est désormais interdit par la loi”, La rédaction, le 30 décembre 2016
https://www.tf1info.fr/societe/donner-la-fessee-a-son-enfant-est-desormais-interdit-par-la-loi-2019453.html
- Ionesco et l’absurde v. SN
- En og Y v. SN
- Texte inspiré par: ”Comment l’inflation change nos habitudes de consommation et nos modes de vie…” FranceInter le 20 avril 2023:
https://www.radiofrance.fr/franceinter/podcasts/grand-bien-vous-fasse/comment-l-inflation-change-nos-habitudes-de-consommation-et-nos-modes-de-vie-3065375

Supplerende stof:
- Velter, Anja: “Revselsretten – historisk baggrund”: https://faktalink.dk/titelliste/revs
- Différents journaux actuels à Paris

Desuden:
Delprøve 1 og 2 med følgende kilder [skrives på senere]

Omfang:  ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 13 Eksamensinfo

MUNDTLIG FRANSK OG DELPRØVE 2 SKRIFTLIG FRANSK

EKSAMEN & HJÆLPEMIDLER  

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN/FORBEREDELSE:
Alt materiale fra undervisningen, som på forhånd er downloadet på computer inden eksamen/forberelse. Du skal downloade alt, der kan, dvs. også ordlister fra quizlet. Dem der ikke kan downloades, men som er tilladt at bruge, når de er bogmærkede, er:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.minlaering.dk/
- https://leconjugueur.lefigaro.fr/

DET ER IKKE TILLADT AT:
- Bruge Google translate eller lignende oversættelsesprogrammer, herunder sprogmodeller som ChatGPT og AI.
- Kommunikere med andre på nogen måde i forberedelsen.

I forberedelsen er papir og blyant. Alt andet skal selv medbringes.

I må altså under ingen omstændigheder gå på nettet, google eller bruge AI/oversættelsesprogrammer. Det er snyd og konsekvensen er bortvisning fra eksamen – så kan man først gå op om 1 år igen og ikke på Nørre G. I må heller ikke gå på Lectio. Dvs. – sørg for at have de tilladte hjælpemidler liggende som bogmærker på computeren.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer