Holdet 2023 En e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Cecilie Bepler
Hold 2023 En e (1e En, 2e En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Forløb#1 Evil (EKSAMEN)
Titel 3 Forløb#2 Love
Titel 4 Forløb#3 American Values (EKSAMEN)
Titel 5 Forløb#4 Women and Gender Roles (EKSAMEN)
Titel 6 Forløb#5 Nigeria & English as Lingua Franca
Titel 7 Forløb#6 Man and Nature

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forløbet har til formål at præsentere eleverne for en række basale færdigheder indenfor engelsk tekstanalyse, grammatik, skriftlighed og mundtlighed.

Grundforløbet har følgende delmål:

Faglige mål vedr. analyse:  
Faglige begreber i et omfang som Toolbox i Contexts om Fiction: characterization, theme, setting, conflict, point of view, structure/composition

Faglige mål vedr. grammatik:
kongruens, verbets tider, regelmæssige og uregelmæssige verber /genitiv, sammentrækninger, ligefrem og omvendt ordstilling. (ift. Getting Started kapitel 1.)

Mål og arbejdsmetoder:
- ordbogsopslag og brug af ordbøger i det daglige og faglige arbejde.
- brug af Adobe Reader, så der etableres kendskab og evnerne til at bruge disse redskaber i den videre undervisning og lave noter i pdf.

Tekster
- Barack Obams' 'Back To School' (2009), speech, 2,5 ns
-
-
-
-

Skriftligt arbejde

Derudover trænes eleverne i at skrive et summary som skal leve op til følgende krav:
- Være skrevet i nutid
- Introducere tekstens titel, forfatter (samt genre og udgivelsesår)
- Være objektivt og uden kommentarer til teksten
- Være kort (125 ord)
- Være uden citater fra teksten
- Et summary gengiver kort og objektivt tekstens vigtigste indhold

Det skriftlige arbejde udgør 5 elevtimer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 Evil (EKSAMEN)

In this course, we work with and examine texts that fall under the heading of evil and how this theme can be expressed through literature. We discuss the idea that evil can function in a variety of ways, namely as mirrors of a) human nature b) the human psyche and c) human society. Apart from this, we discuss the ways in which writers may create ideas on evil through various devices such as foreshadowing, mood, atmosphere and typical evil tropes. In this light, we discuss how evil can be used to offer release for the more uncivilized emotions we may have.

Kernemateriale:
Ellis, Bret Easton, ’Killing Child’ in American Psycho (1991), in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp. 178-181 (novel, excerpt)
Hughes, Ted, ’Hawk Roosting’ (1960) in Ted Hughes: Collected Poems ed. By Paul Keegan, Ferrar, Straus and Giroux/New York (2005) p. 68 (poem)
Jackson, Shirley 'The Possibility of Evil' (1965) (short story),
Jennings, Elisabeth Warning to Parents (1964), Wider Contexts, Gyldendal, (poem)
Ramsey, Lynne: 'We Need to Talk About Kevin' (2011) (movie)
Spencer, Sean 'Bad or Mad' (2004), Wider Contexts, Gyldendal, article


Supplerende tekster/materiale
Calder, Todd, "The Concept of Evil", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2015 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/fall2015/entries/concept-evil/>
Why Not Everyone is a Torturer’ (2004) by Stephen Reicher and Alex Haslam in in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp.189-193 (article)
1 x PowerPoint presentations - with key notes and with art works regarding the theme
Evil (Images)
Different articles, you-tube interviews and clips about Evil
Field trip to the Police Museum Copenhagen, to see the exhibition on EVIL

Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive teksterr
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Faglige mål:
Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner̶
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner̶
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode̶
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk̶
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2 Love

Love

Værklæsning: Raymond Carver (1993) Short Cuts: Selected Stories, fokus på dirty realism, narrator, symbolism, minimalism (postmodernism, even though Carver can be perceived as the opposite), criticism.

En bevægelse gennem forskellige litterære perioder med nedslag i litteraturens forskellige måder at udtrykke og behandle begrebet kærlighed.
Herunder særligt fokus på 'Pride and Prejudice' (1813) af Jane Austen, som vi også så en postmoderne fortolknign af på Betty Nansen

Særlige fokuspunkter: billedsprog i Shakespeares værk, kvindens skiftende roller i ægteskabet, postmoderne træk

Følgende er læst:

Shakespeare, sonnets 18 + 116. Wider Contexts, Gyldendal.

I Shakespeare, Romeo and Juliet, 1597.  New Swan edition (the white book):

act 1, scene 5, lines 40-109 (Romeo spots Juliet in the crowd + their first encounter)
act 2, scene 1 lines 42-112 (Romeo Sees Juliet on the balcony and the balcony scene)
act 5, scene 3 lines 1-310 (At the graveyard and in the vault. Romeo and Juliet die, the families come together)

Baz Luhrman, Romeo and Juliet. film.
Roger McGough At Lunchtime: A Story of Love, Wider Contexts
Jane Austen, Pride and Prejudice, 1801 extract from Wider Contexts. Gyldendal.
Kate Chopin, Story of an hour 1897, from Wider Contexts, Gyldendal.
Atwood, Happy endings. 1983. from Wider Contexts.
John Keats 'Letter to Fanny'  from Wider Contexts
Supplerende læsning :
https://widercontexts.gyldendal.dk/kapitler/toolbox/english-literary-history
https://www.britannica.com/art/English-literature/The-Modernist-revolution

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 American Values (EKSAMEN)

American Values med særligt fokus på værklæsning: Of Mice and Men and The American Dream
(Værklæsning)
Ud fra en introduktion til Steinbeck, den amerikanske modernisme og forestillingen om den amerikanske drøm:
I dette forløb arbejder vi med amerikanske grundværdier – også kaldet “American values”. Vi undersøger både idealerne bag “The American Dream” og de mørkere sider af det amerikanske samfund. Hvad vil det egentlig sige at tro på frihed, lighed og muligheden for succes – og hvad sker der, når drømmen brister?

Fokus: Værklæsning – Of Mice and Men
John Steinbecks roman Of Mice and Men (1937) danner omdrejningspunktet for forløbet. Bogen giver et kritisk indblik i USA under Depressionen og rejser spørgsmål om drømme, håb, marginalisering og værdighed. Romanen følger to fattige arbejdere, George og Lennie, og deres ønske om at skabe et bedre liv – en moderne udgave af “The American Dream”.


Faglige mål og kompetencer
Forstå og analysere amerikanske værdier i historisk og kulturel kontekst
Læse og fortolke litteratur med fokus på tema, symbolik og karakterer
Arbejde med litterær analyse og perspektivering
Øve skriftlig og mundtlig formidling (fx i essays, diskussioner)
Eleverne læser om Steinbeck og American Modernism på klassen.
Herefter arbejdes med grammatik, hvorefter timen glider over i tematiske øvelser, fx matrixlæsninger med literary approaches, eller arbejde med præsentation af nuværende US immigration problems eller produktion af book trailer.

Kernemateriale:
Steinbek, John 'Of Mice and Men' (1937) (novel)
Kearny, Edward N. 'Traditional American Values and Beliefs', article - from The Frontier Heritage, Title: “The Frontier Heritage”, American Ways: An Introduction to American Culture, 1984
Holm, Mette 'American Identity', Systime, 2. udg., 2016, (article)

Supplerende materiale:
Sinise, Gary, 'Of Mice and Men' (1992) (movie)

Punkter i forhold til lærerplanen:
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer̶
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA samt andre engelsksprogede regioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#4 Women and Gender Roles (EKSAMEN)

Women and Gender Roles

This theme focuses on women and gender roles in literature'.
The feminist approach to literary criticism has its focus on the role of women and their representation in literature. It looks at how different aspects of culture (political, societal, economic) are mainly male dominated and thereby how women are marginalized in society. Feminist criticism has a number of approaches to analyse women’s roles and representation in literature. However, there are also some common features such as the belief that women are oppressed by a male norms and values which permeate society and marginalize women. And that the ultimate goal is gender equality.
Also they employed these questions:
When using the feminist criticism approach, you can ask yourself some of the following questions:
How is the relationship between men and women portrayed?
How are male and female roles defined in the literary work?
Do any of the characters take on traits from the opposite sex and does this change people’s perspective of them?
Is there any development in the role of women in the literary work and, if so, what kind?
To be able to comprehend:
The Feminist Criticism Approach: Strengths and Weaknesses
Strengths: Focuses on women’s roles and thereby also reveals the dangers and effects of a male dominated social system. Makes the reader aware of gender issues and inequality through representation in literature.

Weakness: Its primary focus on gender and gender representation/misrepresentation can give a restrictive literary analysis.

Kernemateriale:
Focus through readings of excerpt, etc. of:

Jane Austen: Pride and Prejudice (1813)
Emily Jane Brontë: What Made Her Weep (1839
Elizabeth Cleghorn Gaskell: Wives and Daughters (1866), chapter 1
E.M. Forster: A Room with a View (1908), chapter 17
Kate Chopin: A Respectable Woman (1894)
Virginia Woolf: The Legacy (1944)
Kathrine Mansfield: Late at Night (1917)
Sarah Shun-Lien Bynum: Likes (2017)

Supplerende materiale:
Field trip to Statens Museum for Kunst  to visit the exhibition: 'Kvinder og algoritmer i kunsten'

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5 Nigeria & English as Lingua Franca

Nigeria og English as Lingua Franca tager afsæt i antologien 'Africa Unfol' - frica Unfold, der er antologi om et spændende og ret overset
emne, nemlig Afrika i det 21. århundrede.
Antologien er en døråbner til Afrika, særligt Vestafrika. Afrika af i dag er et kontrastfyldt kontinent, som er inde i en rivende udvikling. Fx tilhører en 1/3 af Afrikas befolkning i dag middelklassen. Det er måske én af årsagerne til, at Afrika siden årtusindeskiftet er blevet langt tydeligere på den globale scene. Med forløbet skal vi have udvidet horisonten og blive klogere på den om
fattende udvikling, der sker i Afrika i disse år, og også til at gøre op med vores tilbøjelighed til at betragte Afrika som et land og ikke et kontinent. Afrika er det næststørste kontinent i verden bestående af 54 selvstændige nationalstater med hver deres befolkning, kultur, historie og udvikling.
I et område som Vestafrika er landene beslægtet i en grad, som muliggør
interessante udblik og sammenligninger. De vestafrikanske lande Nigeria,
Ghana, Gambia og Sierra Leone er alle tidligere britiske kolonier og stærkt
prægede heraf, hvilket bl.a. kommer til udtryk i, at engelsk er det officielle
sprog i disse lande.
Fokus er på Nigeria som udgangspunkt for antologiens
præsentation af Britisk Vestafrika. Nigeria, fordi det er Afrikas folkerigeste
land med knap 180 millioner indbyggere* (1/6 af alle afrikanere), og fordi det
– sammen med Sydafrika – regnes for den mest indflydelsesrige nation i den
Afrikanske Union. På det kulturelle område sker der rigtig meget i disse år,
og påvirkningen fra nigeriansk litteratur, film og musik rækker langt ud over
landets egne grænser.
Derudover vil fokus også rettes mod Enlish as Lingua Franca.
Vi tager afsæt i 'Africa Unfold' fra Praxis red. afAnne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen (2015)
The purpose of this module is to introduce students to the country of Nigeria—the most populous and one of the most economically powerful countries on the African continent. This module will first introduce students to Nigeria by discussing its geography in Activity One. Next, Activity Two gives an overview of political entities (for example, states, caliphates, and some smaller political entities) and examples of global relations of people within them throughout Nigeria’s pre-colonial history. It is important to remember in this activity that the territory which today makes up Nigeria was not a single political entity until Great Britain grouped the northern and southern regions of Nigeria it into a single colony in 1914. Activity Two explores the various chapters of history that led up to this event, and Activity Three gives an overview of the colony and independent country of Nigeria. Finally, this module finishes with Activity Four on the rich literary traditions of Nigeria, which include a great diversity of genres and writers in both African and European languages.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6 Man and Nature

Kernetekster:
Atwood, Margaret, ’Chicken Little Goes Too Far’ (2006) in Margaret Atwood, The Tent, Anchor Books, New York (2007), pp. 67-72 (fable/short story)
Blake, William ’The Ecchoing Green’ (1789) in The Complete Poetry & Prose of William Blake ed. By David V. Erdman, Commentary by Harold Bloom, Random House, Newly Revised Edition, New York (1988), p. 8 (poem)
Bradbury, Ray, ’A sound of Thounder’ in in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp. 227-236 (short story)
Chief Seattle (attr.) ’Selling Our Land’ (1854) in Wider Contexts, Gyldendal (2012), p. 199 (speech, excerpt)
Jensen, Liz, ’Survivor Syndrome’, in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp. 242-247 (short story)
Kipling, Rudyard, The White Man’s Burden (1899), in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp.262-263 (poem)
Krakauer, Jon, Into the Wild (1992), in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp. 208-209 (novel)
Pack, Robert, ’Dominion Over Nature’ (1993), in Wider Contexts, Gyldendal (2012), p. 200 (article, excerpt)

Supplerende tekster/materiale:
Adiga, Aravind, ’The White Tiger’ (2008) in Wider Contexts, Gyldendal (2012), p. 291-295 (novel, excerpt)
’Barack Obama’s speech to the Copenhagen climate summit’, December 18, 2009 at http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/18/obama-speech-copenhagen-climate-summit
McDougall, Dab: “Time runs out for islanders on global warming's front line”. In: http://www.guardian.co.uk/world/2008/mar/30/india.flooding (Bangladesh and Climate Change)
Orwell, George, ‘Burmese Days’ (1934) in Wider Contexts, Gyldendal (2012), p. 272-274 (novel, excerpt)

- Indsigt i stofområde
- Indsigt i litteraturhistorien
- Viden om sagprosa
- Forfatterbiografi
- Udtale, kommunikation
- Udvidelse af ordforråd
- Stigende krav til tekstanalyse - herunder introduktion til fiktion og non-fiktion samt til forståelse af ’how to analyse’ og ’how to interpret’.
- Grammatik – herunder skriftlighed og analyse
- Arbejde med analyseredskaber til hhv. non-fiction, critical theory, post-colonialism


Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt/innovative arbejdsformer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer