Titel
2
|
Præstationernes psykologi
Beskrivelse
Forløbet skal give eleverne et psykologisk indblik hvordan man optimere præstationsevnen hos såvel individer som teams. Begrebet præstation bliver belyst ud fra et individniveau, et team-/gruppeniveau og et træner-/lederniveau. Forløbet afsluttes med et projekt hvor eleverne skal måle motivation ifht følgende eksperimnet: "Hvilken påvirkning har det på gymnasielever når læreren bestemmer hvor man skal sidde i klasselokalet og pladserne hele tiden skifter"
Kernestof:
Socialpsykologi – Social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse og kommunikation i sociale sammenhænge.
Kognition og læring – psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for angst, spænding, bekymring. Følelser og kognition – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen i en præstations-kontekst
Personlighed og identitet – selv, identitet og personlighed – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Psykologisk metode – undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.
T. Ziehe (individualisering, kulturelt frisat, selvobservation, selvverden, psykologisk resonans)
A.Giddens (refleksivt projekt, narrativ)
J.P. Sartre (frihed, valg, identitet - Valget som identitetsskabende)
Motivationsprocessen
Attributionsteori
M.Seligman - Forklaringsstile (Pessimistisk/Optimistisk; Indre, Stabil, Global, Ydre, Ustabil, Lokal
Self efficacy (A.Bandura) - Erfaring, Modellering, Social feedback, Arousal
Målorientering: Konkurrenceorientering, Opgaveorientering, konkurrenceklima, mestringsklima
Motivation: Indre/ydre motivation.
SDT: Kompetence, relationer, autonomi
SMARTe mål
Målsætningstyper (Resultatmål, præstationsmål, procesmål)
Akut stress (adrenalin, kortisol, kamp-/flugt-reaktion)
Arousal og spænding
Den omvendte U-kurve
Præstationsangst
Spændingsregulering (Kognitive omfortolkninger, Den kognitive diamant, affirmationer, visualisering, kropslige teknikker)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, søgning af information på nettet, træning af mundtlige kompetencer gennem fremlæggelser. Projektarbejde og rapportskrivning
Faglige mål:
- demonstrere indgående kendskab til psykologiske teorier og undersøgelser samt opnå forståelse for hvilken rolle angst og spænding individet påvirkes af i en præstationskontekst.
- gøre rede for selvtilliddens betydning i en præstationskontekst, og aktivt kunne kvalificere denne hos en given udøver/deltager.
- arbejde aktivt med spændingsreguleringsteknikker med henblik på at forstå hvordan individer præstere under pres.
- at belyse gruppeprocesser, adfærd, roller og kommunikation i såvel konstruktive grupper, samt udvikle en forståelse for sammenhængskraft (kohesion) i grupper og teams.
- at arbejde med roller, relationer og teamwork i en praktisk kontekst.
- at gøre rede for forskellige motivationsteorier som har betydning i en præstationskontekst
- forstå og anvende psykologiske redskaber og spørgeskemaer i en præstationskonstekst.
- beskrive hvilke psykologiske parametre som er medvirkende til at skabe et motiverende præstationsmiljø. - Empowering og disempowering træningsmiljø og forståelse af Whole Brain
- udvikle forståelse for hvilke basale psykologiske faktorer som bidrager til individets glæde ved en given aktivitet.
- foretage et projektarbejde med en 1.g klasse. hvor der på eksperimentalt niveau arbejdes med én af følgende temaer: 1) Angst/spænding. 2) Roller/Relationer 3) Trænings-/ledermiljø
Materialer: (86 ns)
Riisager PsykB. kap 6 (158-215) - 47.3 ns
Bandura: Self-efficacy s. 279-283 i D.Feltz: Self-confidence and sport-performance. 8 ns
https://selfdeterminationtheory.org/research/
Gyldendals Idrætspsykologi (2007): s. 31-45 (20 ns)
A complete guide to goalsetting - https://www.youtube.com/watch?v=XpKvs-apvOs - 4 ns
Empowering Coaching (video og youtube)
Modeller, undersøgelser og sportspsykologiske redskaber:
Competitive trait anxiety questionnaire - Spørgeskema (1 ns)
Whole Brain (4 ns)
Self-efficacy-modellen
Stress/spændingskurven
IZOF - Individuel Zone of Optimal Functioning - https://academy.sportlyzer.com/wiki/arousal-and-performance/individual-zones-of-optimal-functioning-izof/ (2 ns)
Kropslige afspændingsteknikker
Kognitive afspændingsteknikker
Empowering Model & spørgeskemaer
|