Titel
4
|
Byrumsdesign og arkitektur
I forbindelse med, at vi på Nørre G skal have lavet vores udendørsarealer, laver vi et projekt, hvor eleverne kommer med deres ideer og forslag til uderum. Landskabsarkitekterne 1:1 Landskab har, til Nørre G, lavet 3 forskellige konceptskitser, og det er dem, der tages udgangspunkt i i projekterne. Eleverne vælger frit, hvilket område af Nørre Gs udeareal, de vil zoome ind på i deres projekt. Afslutningsvis skal eleverne fremlægge deres projekter for 1:1 Landskab på deres tegnestue.
Brief:
Udtænk et koncept til transformation af et uderum på Nørre G, der indeholder en pavillon.
Jeres primære målgruppe er skolens elever, som skal få lyst til at bruge og tage ophold på stedet.
Jeres uderum skal appellere til sanserne og fællesskabsfølelsen.
I skal inddrage vand i jeres transformation med inspiration fra udstillingen Vandet kommer på DAC.
Benspænd: I skal bruge et element fra jeres tinkering-skitser i dag i jeres uderum og/eller pavillon.
Teori:
Jan Gehls kriterier for det gode byrum (folder)
Lars Oxfeldt Mortensen: Livet mellem husene. 2000
Københavns Kommunes Design-manual
Pladsens udvikling (græske oldtids, romerriget forumer, middelalderens plads, renæssancepladsen, barokkens haver, den nyklassicistiske plads, de moderne multifunktionelle pladser (Superkilen, Israels Plads, Karen Blixens Plads, Søren Kierkegaards Plads))
Mette Volf: "Visualisering - at synliggøre". Systime 2016 s. 34-50
Rikke Slot Kristensen: "Målgrupper" i: Designbogen, Praxis 2017 s. 39-50
Om at visualisere og kommunikere sin idé (fra interne og abstrakte ideer til eksterne og konkrete ideer)
Analyse:
Udvalgte projekter i forbindelse med undervisning på DAC
Stedsanalyse af selvvalgt ude- og byrum (med udgangspunkt i Københavns kommunes designmanual + Jan Gehls kriterier)
Analyse af Nørre Gs uderum nu
Praktiske øvelser og proces:
Refleksionsskrivning
Tinkering: fotos, skitser
Fokusgruppe-interviews
Persona (målgruppe)
Moodboard
Plan + model/skitsering af uderum og pavillon
Ekskursioner:
"Vandet kommer" udstilling på DAC
Fremlæggelse af projekter hos 1:1 Landskab
Evaluering af uderummet:
Hvordan ser pladsen ud nu? vis nogle billeder
Hvilken vision har I for pladsen og hvilken titel? og hvorfor?
Vis jeres vision for uderummet både med en grundplan og med visualiseringer, som kan være jeres modeller, jeres skitser, referencebilleder med materialeprøver, farveprøver, bænke, alt muligt.
I skal bruge jeres research (DAC, interview, spørgeskemaer, persona, byrumsanalyser mm.) og andre ting fra jeres proces, når I argumenterer for jeres transformation og nye uderum på skolen.
|