Holdet 2024 3g De - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørre Gymnasium
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Stinne Bo Schmidt
Hold 2024 3g De (3g De)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bord, dæk dig.
Titel 2 Bogomslag: Kvinde kend din krop 2025
Titel 3 Kostumedesign
Titel 4 Byrumsdesign og arkitektur
Titel 5 Individuelt designprojekt
Titel 6 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bord, dæk dig.

Forløb "Bord, dæk dig" er et projekt, hvor vi kommer hele designprocessen igennem, og hvor briefet er at lavet et stel (en bordopdækning), der siger noget om den tid, vi lever i.

Vi har fokus på:
Materialet og materialeeksperimenter:
Ler, herunder begitning og glasur. Vi eksperimenterer med de forskellige glasurformer og hvordan man kan forme og arbejde med leret (blindmodellering jf. Claydies, udskæring af ler, trykning i ler mm.)
Formgivning
Kommunikation

Designhistorie:
Det designhistoriske udgangspunkt er Flora Danica og så ser vi på, hvordan stel har udviklet sig gennem tiden. Vi har været på Designmuseum Danmark og fået en introduktion til deres udstilling Bord, dæk dig, hvor vi fik en designhistorisk gennemgang af borddækningens udvikling fra renæssancen til modernismen.
https://designmuseum.dk/udstilling/bord-daek-dig/

Designanalyse:
Værker af Claydies
En del af Flora Danica
Selvvalgt stel, der indgår i egen research og proces i forhold til tema, målgruppe mm.

Teori:
Rikke Slot Kristensen m. fl. "Intro til produktdesign". i: Designbogen. Praxis 2017 s. 11
Rikke Slot Kristensen m. fl. "Designprocessen" i Designbogen. Praxis 2017 s. 12-29
Statens Naturhistoriske Museum: Tæt på Flora Danica. Københavns Universitets videoportal. 2013 https://video.ku.dk/video/8780652/taet-pa-flora-danica


Praktiske øvelser:
Claydies: Dogme07 - True Feelings
Farveprøver med begitning og penselglasur
Kakler med blomstertryk, der både begittes og glaseres med penselglasur, så man kan se forskellen på de to glasurtyper
Bladfad, hvor der arbejdes med formen og udskæring af ler
Individuelle eksperimenter og undersøgelser i forhold til udvikling af eget stel.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bogomslag: Kvinde kend din krop 2025

Forløbet tager udgangspunkt i den nye 2025-udgave af Kvinde kend din krop. Vi vil designe en forside til den nye udgave, der kommer i 2025.
Vi arbejder med problemet, at bogens visuelle identitet af bogen ikke appellerer til yngre kvinder. En aldersgruppe, der faktisk vil have godt af at se indholdet og nuancerne i bogen, som de ikke ser på sociale medier.
Selv om unge kvinder ikke er bange for at tale om deres kroppe, sex og følelser, så fremstår billederne i bogen en anelse gammeldags. Bogomslaget signalerer for meget 1970’erne og er ikke en ”Coffee table book” – en bog man gerne vil have liggende fremme.

Brief
Lav et omslag til den nye 2025-udgave af ”Kvinde kend din krop”. Det skal være en bog, der appellerer til unge kvinder(*), og som man gerne vil have liggende fremme.

Bogomslaget skal laves analog med materialer og teknikker, som kvinder traditionelt har arbejdet med (strik, broderi, tegning mm.), men skal signalere noget moderne og nutidigt.

Teori:
Rikke Slot Kristensen: "Kommunikationsdesign" i Designbogen. Praxis 2017 s. 99-153
Christina Hilstrøm m.fl. "»Kvinde kend din krop« er klassikeren over dem alle. Nu skal den inkludere »personer født med en penis«" i: Berlingske, torsdag d. 18. april 2024
Karen Gahrn (tilrettelæggelse): "Skriften på væggen" DR2 2018
Rasmus Elmelund: "En skrifttype siger mere end 1.000 ord" i: Information 25. juni 2013

Analyse:
Fælles analyse af den første forside fra 1975
En selvvalgt forside af en af de andre udgaver.

Praktiske øvelser:
Idégenerering: Visuel og tekstbaseret brainstorm
Imageboard
Roughs
Skitser, hvor layout (komposition, tekst, farver mm.) undersøges og tilpasses.
Eksperimenter med materiale
Mock up af bøger i photoshop

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kostumedesign

I forbindelse med Nørre Gs teaterkoncert, American Requiem,  hvor der tages udgangspunkt i sange af Beyonce, laver vi solistkostumer til sangerne, der synger "Halo" og "Freedom". Da teaterkoncerten ikke har et narrativt forløb, men fabulerer over sangene, skal kostumerne udtrykke stemninger og mere abstrakte visualiseringer af de temaer, der fremkommer i de to sange.
Et benspænd er, at der skal indgå denim i kostumedesignet, da det er et gennemgående materiale i grundkostumet og i korets tøj. Ligeledes går det i dialog med scenografien, der bliver et dekonstrueret amerikansk flag.

Teori:
Charlotte Østergaard: "Kostume-drevne performances.Kostumers generative og performative potentialer" i: Peripeti - Tidsskrift for dramaturgiske studier. 2022
Mette Volf: "Skitsering - skitsering er at tænke" i: Design – proces og metode. Systime 2016 s. 46-50
Niclas Nybro: STOLT. Muusman Forlag 2023

Analyse:
Selvvalgt design af Nicholas Nybro fra udstillingen: STOLT på Designmuseum Danmark 2024
Ét af kostumerne:
Loie Fuller: Serpentine Dance. 1890
Oskar Schlemmer: Triadisches Ballet. 1912
Fuzina Nagy: Taboo Collection. 2016
Daphe Karstens: PANG. 2020

Praktiske øvelser:
Idégenerering: analyse af sangene + små skitseringer ud fra tematikker og ord fra sangene
Moodboard/process board, der både viser billeder, materialeprøver, skitser mm.
Idégenerende skitser ud fra abstrakte former (blå blæk på vådt papir)
Idégenerende skitser ud fra blindtegninger
Idégererende skitser ud fra foto og tekstilcollage
Undersøgende og kommunikerende skitser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Byrumsdesign og arkitektur

I forbindelse med, at vi på Nørre G skal have lavet vores udendørsarealer, laver vi et projekt, hvor eleverne kommer med deres ideer og forslag til uderum. Landskabsarkitekterne 1:1 Landskab har, til Nørre G, lavet 3 forskellige konceptskitser, og det er dem, der tages udgangspunkt i i projekterne. Eleverne vælger frit, hvilket område af Nørre Gs udeareal, de vil zoome ind på i deres projekt. Afslutningsvis skal eleverne fremlægge deres projekter for 1:1 Landskab på deres tegnestue.

Brief:
Udtænk et koncept til transformation af et uderum på Nørre G, der indeholder en pavillon.
Jeres primære målgruppe er skolens elever, som skal få lyst til at bruge og tage ophold på stedet.
Jeres uderum skal appellere til sanserne og fællesskabsfølelsen.
I skal inddrage vand i jeres transformation med inspiration fra udstillingen Vandet kommer på DAC.
Benspænd: I skal bruge et element fra jeres tinkering-skitser i dag i jeres uderum og/eller pavillon.

Teori:
Jan Gehls kriterier for det gode byrum (folder)
Lars Oxfeldt Mortensen: Livet mellem husene. 2000
Københavns Kommunes Design-manual
Pladsens udvikling (græske oldtids, romerriget forumer, middelalderens plads, renæssancepladsen, barokkens haver, den nyklassicistiske plads, de moderne multifunktionelle pladser (Superkilen, Israels Plads, Karen Blixens Plads, Søren Kierkegaards Plads))
Mette Volf: "Visualisering - at synliggøre". Systime 2016 s. 34-50
Rikke Slot Kristensen: "Målgrupper" i: Designbogen, Praxis 2017 s. 39-50
Om at visualisere og kommunikere sin idé (fra interne og abstrakte ideer til eksterne og konkrete ideer)

Analyse:
Udvalgte projekter i forbindelse med undervisning på DAC
Stedsanalyse af selvvalgt ude- og byrum (med udgangspunkt i Københavns kommunes designmanual + Jan Gehls kriterier)
Analyse af Nørre Gs uderum nu

Praktiske øvelser og proces:
Refleksionsskrivning
Tinkering: fotos, skitser
Fokusgruppe-interviews
Persona (målgruppe)
Moodboard
Plan + model/skitsering af uderum og pavillon

Ekskursioner:
"Vandet kommer" udstilling på DAC
Fremlæggelse af projekter hos 1:1 Landskab

Evaluering af uderummet:
Hvordan ser pladsen ud nu? vis nogle billeder
Hvilken vision har I for pladsen og hvilken titel? og hvorfor?
Vis jeres vision for uderummet både med en grundplan og med visualiseringer, som kan være jeres modeller, jeres skitser,  referencebilleder med materialeprøver, farveprøver, bænke, alt muligt.
I skal bruge jeres research (DAC, interview, spørgeskemaer, persona, byrumsanalyser mm.) og andre ting fra jeres proces, når I argumenterer for jeres transformation og nye uderum på skolen.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres tinkering-fotos 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Individuelt designprojekt

I det sidste forløb inden eksamenspræsentationen må eleverne selv vælge, hvad de vil lave med udgangspunkt i det af deres tidligere designs.
De skal selv vurdere, hvordan deres designproces skal være med de forskellige designparametre.
Det, der er arbejdet med er:
Magasinforside med kostumedesign
Emballage til deres stel
Plakat med kostumedesign
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer