Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Simone Kildeager
|
Hold
|
2g ng eu (2g ng eu, 2g ng eu øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klodens klima og det betydning for os
I dette forløb skal I lære at forstå hvorfor klimaet varierer forskellige steder på jorden, og også lidt om hvordan klimaet er medbestemmende for menneskers livsvilkår i f.eks. regnskoven.
Relevante kernestofområder:
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Teknologiudvikling og innovation under forskellige natur- og samfundsforhold. (Udvikling fra samlere til landbrug)
̶ FN’s bæredygtighedsmål (Unescougen og FF i 2g)
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers betydning for produktion og samfund (noget om hvad et naturligt regnskovs-landskab kan bruges til, og hvad der sker når det bliver formet af menneskets indgriben)
Eksperimentelt arbejde:
- Strålingsbalancen på forskellige overflader og ved forskellig hældning ude på Nørres arealer
- Måling indstråling i forskellige vinkler (Breddegrad og indstråling)
- Måling af luftens temperatur i forskellige højder
- Måling af opvarmning og afkøling af sand og vand (Kyst og fastlandsklima)
- Måling af albedoens betydning for temperaturen (kontrolleret forsøg målt inde med lampe)
Arbejde baseret på andres data
- Google Earth Regnskoven
|
Indhold
|
Kernestof:
-
KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Temperaturforhold.pdf
-
Kompendium om klima 24 - Temperaturforhold; sider: 2-16
-
Strålingsbalance vinkel og højde 2024.docx
-
Hvordan påvirker aerosoler klimaet?
-
En af grupperne gennemgår deres journal
-
Disse spørgsmål som du besvarede i sidste time gennemgås i modulet, men uden brug af pc, så hvis du vil have lidt noter med så skriv dem på papir hjemme.
-
KOMPENDIUM OM KLIMA - Lufttryk og vind.pdf
-
Kompendium om klima 24 - Lufttryk og vinde; sider: 2-13
-
Sæt jer i disse grupper
-
The Coriolis Force
-
Forklar hvad corioliskraften er og hvad den betyder for vindenes bevægelse.Hvad er frontalzonen og jetstrømmenHvad er dynamiske høj- og lavtryk?
-
Forbered et mundtligt oplæg, hvor du sammen med en anden gennemgår det primære vindsystem i mindre grupper ved tavlen eller på papir. Fremlæggelsen skal ske i et senere modul.
-
KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Nedbør og vandets kredsløb.pdf
-
Global Atmospheric Circulation
-
Kompendium om klima 24 - Nedbør og vandets kredsløb; sider: 2-20
-
Det globale vindsystem.pptx
-
Unesco 24 visioner for fremtiden.docx
-
Øve fremlæggelse af globalt vindsystem
-
Nedbørstyper .docx
-
Cold Fronts and Warm Fronts
-
Afsnit
-
Opgaverne om nedbørstyper laves færdigt hjemme
-
Monsun - tegn hydrotermfigur.docx
-
Klimadata Ahmadabad og København.xlsx
-
How to make a climograph in Excel
-
1. Vand findes i tre former som fast (is), flydende (vand) eller luftig form (vandamp). Frigøres eller afgives der energi, når vand går fra:
-
Brug af kvælstof 1961-2020 DK, Tyskland, Frankrig og Spanien.xlsx
-
FF i 2g naturgeografi Bæredygtig mad - Vand og kvælstof.docx
-
Find og læs jeres NV journal om nedsivning af vand i forskellige jordtyper, samt noter fra geografidelen i NV
-
Testen vil være i følgende sider: KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Temperaturforhold (den hele)KOMPENDIUM OM KLIMA - Lufttryk og vind (den hele)KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Nedbør og vandets kredsløb s. 2-3
-
Sådan kan verdens fødevaresystem fjerne mere CO2, end det udleder red.pdf
-
FF i 2g naturgeografi Bæredygtig mad - klimagasser.docx
-
Jeres opgaver fra det virtuelle modul skal laves færdigt hjemme
-
Tegn grafer i Excel
-
Find også artikler om hvorvidt insekter kunne være en alternativ spise, og hvilke fordele der kunne være ved det.
-
Klimadata for Danmark måneder 1931-1990.xlsx
-
Jordens temperatur 1880-2016 (land og vand).xlsx
-
Klimadata DK årligt gennemsnit 1909-2022.xlsx
-
FF i 2g naturgeografi Bæredygtig mad - målinger.docx
-
FF i 2dm naturgeografi 2023 Bæredygtig mad - Løsninger.docx
-
FF Metoder i naturgeografi 2024.pptx
-
Journal om CO2 FF 24.docx
-
Journal om albedo FF 24.docx
-
Sæt jer med jeres FF gruppe, aflever jeres mobiler
-
Kompendium om klima 24 - Klassifikation og Regnskov.pdf
-
Klimabælter og hydrotermfigur 2024.docx
-
Kompendium om klima 24 - Klassifikation og Regnskov; sider: 2-15
-
1. Hvorfor regner det så meget der hvor der er regnskov?
-
Regnskov1.pptx
-
Regnskov og eksamensspørgsmål.pptx
-
Forbered trafikundersøgelser
-
Verdensmål 7: Bæredygtig energi
-
Kompedium Landskab, Klimaforandringer og Energi; sider: 20-23, 25-31
-
Alternative løsninger vand, vind og bioenergi.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pladetektonik
I dette forløb har I lært om
- jordens opbygning,
- hvad kan man se ved de forskellige pladegrænser,
- hvordan man forklarer pladernes bevægelse,
- hvilke naturkatastrofer der forekommer nær pladegrænserne.
I dette forløb har vi været inde på følgende kernestofsområder:
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb (vi har kort været inde på bjergarternes kredsløb)
Eksperimentelt arbejde i forløbet:
- Måling af densitet af granit og gabbro
Arbejde baseret på andres data
- Google Earth pladegrænser, vulkaner og jordskælv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Densitetsøvelse granit vs gabbro
|
22-01-2025
|
GIS Pladegrænser, jordskælv og vulkaner
|
30-01-2025
|
Test i Pladetektonik
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb - Energi og Klimaforandringer
Udgangspunktet for forløbet var hvordan klimaet påvirker landskabet. Vi talte ganske kort om hvordan de nuværende klimaforandringer kan forventes at påvirke landskabet i fremtiden både i Grønland og helt lokalt, hvordan vi i Danmark skal forholde os til den stigende mængde nedbør og stigende havniveau. Herefter har vi arbejdet med de konsekvenser vores energiforbrug har for klimaet med fokus på Golfstrømmen, hvor vi har lavet en konvektionsforsøg. Til slut har vi arbejdet med alternative energiformer som vind, vand og bioenergi. I forbindelse med hvordan man kan mindske energiforbruget har I lavet en trafikundersøgelse hvor I har undersøgt hvorfor nogle mennesker fravælger bilen, samt undersøgt hvor meget hurtigere man kommer frem på udvalgte strækninger hvis man kørere bil i forhold til cykel.
I forløbet har vi været inde på følgende kernestofområder, nogle har vi gjort mere ud af end andre.
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge (fokus på positive og negative feedbackmekanismer)
̶̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
̶ Menneskers anvendelse af ressourcer (vores forbrug af olie, arealer til biobrændsel)
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug (vi har kort været inde på olidannelse, kunstige og naturlige energistrømme, alternative energiteknologier og vores energiforbrug. Og jeg har fortalt jer om oliekrisen i 1973
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling - (vi har kort været inde på hvordan klimaet påvirker landskabet, og hvordan mennesket kan påvirke landskabet f.eks. ved at bygge en kunstig ø (Lynetteholmen) til beskyttelse af København
Eksperimentelt arbejde:
- Model af Grønlandspumpen
- Trafikundersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Resten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1021/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73678892764",
"T": "/lectio/1021/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73678892764",
"H": "/lectio/1021/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73678892764"
}