Holdet 1g-6 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Louise Kragh
Hold 2025 DA/6 (1g-6 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til tekstanalyse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til tekstanalyse

Overordnet tema: Overgange

Overordnet formål med forløbet:
- at skabe overgang fra folkeskole til gymnasiet
- at få fælles begreber til litterær analyse med særligt fokus på fortælletekniske begreber.
- at blive introduceret til skriftlighed – på vej mod den analyserende artikel.
- at blive introduceret til et overordnet tema om overgange.

Eleverne er blevet introduceret til nogle af de grundlæggende begreber inden for litterær analyse:
- Personkarakteristik (indre og ydre)
- Fortæller: implicit/eksplicit samt alvidende fortæller/personbunden fortæller/jeg-fortæller, observerende fortæller
- Synsvinkel: indre, ydre, vekslende, kombineret
- Øvrige fortælletekniske begreber: scenisk/panoramisk, bagudsyn/medsyn
- Fortælletid og fortalt tid

Eleverne har derudover arbejdet med PEEL-modellen (Point, Evidence, Explanation og Link) i forbindelse med, hvordan man inddrager og bruger citater, når man foretager en litterær analyse.

Tekster:
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte
Karen Blixen: Ringen (1958)
Folkevise, forfatter ukendt: Harpens Kraft
Anja Otterstrøm: Kost og Logi (2010)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
H.C. Andersen: De Røde Sko (1845)
Klaus Rifbjerg: Såret ( 1964 )
Anders Bodelsen: Drivhuset ( 1965)

Sekundær litteratur:
- Sune Weile: Fortælletyper fra https://danskundervisning.wordpress.com/category/fortaellertyper/
- Ole Schultz Larsen. "Håndbog til dansk" (2015) s.54-65

Der har desuden været fokus på skriftlighed i form af tekstproduktion, - bevidsthed, -kreativitet og -refleksion i arbejdet med teksterne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Overgange 04-09-2025
PEE i Kost og logi 03-10-2025
Arbejde selv med novelle af Klaus Rifbjerg 06-10-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer