Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødovre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Louise Kragh
|
|
Hold
|
2025 DA/6 (1g-6 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til tekstanalyse
Overordnet tema: Overgange
Overordnet formål med forløbet:
- at skabe overgang fra folkeskole til gymnasiet
- at få fælles begreber til litterær analyse med særligt fokus på fortælletekniske begreber.
- at blive introduceret til skriftlighed – på vej mod den analyserende artikel.
- at blive introduceret til et overordnet tema om overgange.
Eleverne er blevet introduceret til nogle af de grundlæggende begreber inden for litterær analyse:
- Personkarakteristik (indre og ydre)
- Fortæller: implicit/eksplicit samt alvidende fortæller/personbunden fortæller/jeg-fortæller, observerende fortæller
- Synsvinkel: indre, ydre, vekslende, kombineret
- Øvrige fortælletekniske begreber: scenisk/panoramisk, bagudsyn/medsyn
- Fortælletid og fortalt tid
Eleverne har derudover arbejdet med PEEL-modellen (Point, Evidence, Explanation og Link) i forbindelse med, hvordan man inddrager og bruger citater, når man foretager en litterær analyse.
Tekster:
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte
Karen Blixen: Ringen (1958)
Folkevise, forfatter ukendt: Harpens Kraft
Anja Otterstrøm: Kost og Logi (2010)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
H.C. Andersen: De Røde Sko (1845)
Klaus Rifbjerg: Såret ( 1964 )
Anders Bodelsen: Drivhuset ( 1965)
Sekundær litteratur:
- Sune Weile: Fortælletyper fra https://danskundervisning.wordpress.com/category/fortaellertyper/
- Ole Schultz Larsen. "Håndbog til dansk" (2015) s.54-65
Der har desuden været fokus på skriftlighed i form af tekstproduktion, - bevidsthed, -kreativitet og -refleksion i arbejdet med teksterne.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Overgange
|
04-09-2025
|
|
PEE i Kost og logi
|
03-10-2025
|
|
Arbejde selv med novelle af Klaus Rifbjerg
|
06-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326888",
"T": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326888",
"H": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326888"
}