Holdet 1g-7 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marianne Beichler Aalling
Hold 2025 DA/7 (1g-7 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fortælleteknik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fortælleteknik

Overordnet formål med forløbet:
- at skabe overgang fra folkeskole til gymnasiet
- at få fælles begreber til litterær analyse med særligt fokus på fortælletekniske begreber.
- at blive introduceret til skriftlighed – på vej mod den analyserende artikel.
- at blive introduceret til et overordnet tema om overgange.

Eleverne er blevet introduceret til nogle af de grundlæggende begreber inden for litterær analyse:
- Personkarakteristik (indre og ydre)
- Fortæller: implicit/eksplicit samt alvidende fortæller/personbunden fortæller/jeg-fortæller, observerende fortæller
- Synsvinkel: indre, ydre, vekslende, kombineret
- Øvrige fortælletekniske begreber: scenisk/panoramisk, bagudsyn/medsyn
- Fortælletid og fortalt tid

Eleverne har derudover arbejdet med PEEL-modellen (Point, Evidence, Explanation og Link) i forbindelse med, hvordan man inddrager og bruger citater, når man foretager en litterær analyse.

Tekster:
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte
Karen Blixen: Ringen (1958)
Folkevise, forfatter ukendt: Harpens Kraft
Anja Otterstrøm: Kost og Logi (2010)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
Klaus Rifbjerg: Såret ( 1964 )


Sekundær litteratur:
Finn Fergo: 'Den gyldne nøgle' (1986)

Links:
https://www.youtube.com/watch?v=gF_5N1K1Dak&t=23s (fortælleteknik)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=PhQ2u_JwJ20 (om tema)

Der har desuden været fokus på skriftlighed i form af tekstproduktion:
- skriv en kort tekst
- skriv et resumé
- tekst med fokus på fortæller og overgang
- omskrivning af fortæller
- øvelse med PEEL

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer