Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødovre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Johanne Østergård Christensen
|
|
Hold
|
2025 sa/1 (1g-1 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb om det danske velfærdssamfund
Det fælles grundforløb - Ulighed og velfærd
Det fælles grundforløb i samfundsfag på årgangen har haft fokus på at forstå og redegøre for, hvordan den danske velfærdsstat er opbygget i sammenligning med andre lande, og hvilke ideologiske, økonomiske og sociale målsætninger, der har præget (og stadig præger) indretningen af den danske velfærdsstat og diskussioner om velfærdsstatens fremtid.
Herudover har vi undersøgt, hvordan velfærdsstaten i Danmark er under pres både pga. interne og eksterne forhold. I forlængelse heraf har vi diskuteret mulige løsningsmodeller til til at bevare eller ændre velfærdstatens indretning. Vi har bl.a. undersøgt den ulighed der findes i det danske velfærdssamfund vha. Pierre Bourdieus teori om ulighed og vi har undersøgt baggrunden for kontanthjælpsreformen som trådte i kraft d. 1. juli 2025.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer.
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
Kernestof:
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Teorier og begreber mv.:
- Velfærdsmodeller: Universel/socialdemokratisk, Korporativ/konservativ, Residual/liberalistisk
- Velfærdstrekanten: Stat, marked, civilsamfund
- Markedsmekanismen
- Pres på velfærdsstaten: Demografisk pres, Forventningspres, Globaliseringspres
- Løsningsmodeller på velfærdspres: Nedskæringsstrategi: brugerbetaling, udlicitering, privatisering, og Udvidelsesstrategi: højere pensionsalder, uddannelsesreformer, udenlandsk arbejdskraft
- Ulighed: Økonomisk ulighed og social ulighed
- Lars Olsens klasseinddeling i fem klasser
- Bourdieus teori om ulighed: kapitalformer, felt og habitus
- Politiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme og ideologiernes kendetegn
Placering af de danske politiske partier
- Fordelings- og værdipolitik
- Kvantitativ og kvalitativ metode (Især gennemgået i flerfagligt forløb umiddelbart i forlængelse af grundforløbet)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samfundsfag -indhold.pptx
-
Vi er til for dig
-
Ideologier - start - liberalisme - gr. 1.pptx
-
Svar-bazar - Liberalisme.docx
-
Læs side 3-6 i Grundforløbskompendium om fordelings- og værdipolitik, ideologier OG om de klassiske ideologier: Liberalisme. Fokus: hvad er karakteristisk for ideologien liberalisme?
-
Medbring skriveredskab
-
SF klar med ny krigsskat
-
Modul 3_ Socialisme.pptx
-
Læs i kompendium side 9-10 om socialisme
-
Modul 4 - Konservatisme gr. 1.pptx
-
Læs side 7-8 om den klassiske ideologi vi mangler: Konservatismen
-
I fremtiden skal flytrafikken være helt grøn - men hvordan bliver den det?
-
Grønne indenrigsfly bliver forsinkede - og mindre grønne
-
Sort plet på vores grønne selvbillede: Tal afslører, at Danmark er blandt verdens værste klimasyndere
-
Hvordan kan jeg rejse mere klimavenligt
-
Nye priser på flybilletter TV2
-
ANALYSE: Afgifter på oksekød, flybilletter og benzin gør det dyrere at forurene klimaet, men efterlader politikerne med en hovedpine
-
Læs i kompendium side 12-17: Velfærdstrekanten: Markedet, Det Civile Samfund og Staten
-
Modul nr 5 Markedet, Civilsamfundet og Staten - gr. 1.pptx
-
Modul om samf på A- og B-niveau_ulighed i DK.pptx
-
Læs side 26-29 i komp. om ulighed
-
Modul nr 6 - velfærdsmodeller - 1-g-1.pptx
-
Opsamlingsskema de tre velfærdsmodeller.docx
-
Læs side 18-20 i kompendium om de forskellige velfærdsmodeller - skriv noter på forhånd til, hvad der karakteriserer de forskellige modeller?
-
Modul 7 Løsninger på velfærdsstatens udfordringer - hold 1.pptx
-
Læs i kompendium side 21-25 om de problemer som velfærdsstaten står overfor?
-
En syg forskel
-
Pierre Bourdieu.pptx
-
Læs side 32-35 om Pierre Bourdieus teori om ulighed. Få styr på Pierre Bourdieus begreber Habitus, Felt og de fire Kapitalformer; økonomisk, kulturel, social og symbolsk kapital - se på side 33 figur 6.8 og side 34 figur 6.9 i kompendium
-
Medbring skriveredskab; blyant/kuglepen I skal lave øvelser i hånden
-
DRTV - TVA: Hybridkrig i Danmark
-
fordelingspolitik og værdipolitik grundforløb - 1.pptx
-
Læs de sidste 7 sider i grundforløbskompendiet - side 39-45 (en del figurer som du skal kigge på) om Partier, Vælgere og Fordelings- og Værdipolitik - læg mærke til og ta' noter til de begreber som er fremhævet med gult
-
Medbring kompendium og skriveredskab
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326914",
"T": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326914",
"H": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326914"
}