Holdet 1g-1 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Johanne Østergård Christensen
Hold 2025 sa/1 (1g-1 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb om det danske velfærdssamfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb om det danske velfærdssamfund

Det fælles grundforløb - Ulighed og velfærd

Det fælles grundforløb i samfundsfag på årgangen har haft fokus på at forstå og redegøre for, hvordan den danske velfærdsstat er opbygget i sammenligning med andre lande, og hvilke ideologiske, økonomiske og sociale målsætninger, der har præget (og stadig præger) indretningen af den danske velfærdsstat og diskussioner om velfærdsstatens fremtid.
Herudover har vi undersøgt, hvordan velfærdsstaten i Danmark er under pres både pga. interne og eksterne forhold. I forlængelse heraf har vi diskuteret mulige løsningsmodeller til til at bevare eller ændre velfærdstatens indretning. Vi har bl.a. undersøgt den ulighed der findes i det danske velfærdssamfund vha. Pierre Bourdieus teori om ulighed og vi har undersøgt baggrunden for kontanthjælpsreformen som trådte i kraft d. 1. juli 2025.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer.
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.


Kernestof:
̶  sociale og kulturelle forskelle.
̶  politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶  kvantitativ og kvalitativ metode.


Teorier og begreber mv.:
- Velfærdsmodeller: Universel/socialdemokratisk, Korporativ/konservativ, Residual/liberalistisk
- Velfærdstrekanten: Stat, marked, civilsamfund
- Markedsmekanismen
- Pres på velfærdsstaten: Demografisk pres, Forventningspres, Globaliseringspres
- Løsningsmodeller på velfærdspres: Nedskæringsstrategi: brugerbetaling, udlicitering, privatisering, og Udvidelsesstrategi: højere pensionsalder, uddannelsesreformer, udenlandsk arbejdskraft
- Ulighed: Økonomisk ulighed og social ulighed
- Lars Olsens klasseinddeling i fem klasser
- Bourdieus teori om ulighed: kapitalformer, felt og habitus
- Politiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme og ideologiernes kendetegn
Placering af de danske politiske partier
- Fordelings- og værdipolitik
- Kvantitativ og kvalitativ metode (Især gennemgået i flerfagligt forløb umiddelbart i forlængelse af grundforløbet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer