Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødovre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Camilla Aaby Sonne
|
|
Hold
|
2025 sa/2 (1g-2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb om ulighed og velfærd
Det fælles grundforløb - Ulighed og velfærd
Det fælles grundforløb i samfundsfag på årgangen har haft fokus på at forstå og redegøre for, hvordan den danske velfærdsstat er opbygget i sammenligning med andre lande, og hvilke ideologiske, økonomiske og sociale målsætninger, der har præget (og stadig præger) indretningen af den danske velfærdsstat og diskussioner om velfærdsstatens fremtid.
Herudover har vi undersøgt, hvordan velfærdsstaten i Danmark er under pres både pga. interne og eksterne forhold.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
Kernestof:
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ økonomiske mål
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Teorier og begreber mv.:
- Velfærdsmodeller: Universel/socialdemokratisk, Selektiv/konservativ, Residual/liberalistisk
- Velfærdstrekanten: Stat, marked, civilsamfund
- Pres/klemmer på velfærdsstaten (Demografi, omkostningspres, individualiseringstendens og og forventningsniveau, tilskyndelse til at arbejde, globalisering og internationalisering)
- Ulighed: Social og økonomisk
- Bourdieus teori om kapitaler, felt og habitus
- Politiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme
- Fordelings- og værdipolitik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddygrupper 1g-2.pdf
-
I læste lektien i sidste modul. Hvis I ikke blev færdige, eller hvis I ikke kan huske, hvad I læste, så skal I læse s. 3-6 i kompendiet.
-
Læs s. 9-10 i kompendiet og tag noter om:
-
Lav en planche i grupper, hvor I sammenligner de to ideologier med udgangspunkt i:
-
SF: https://sf.dk/det-vil-vi/velfaerd-oekonomi-og-skat/
-
Sæt jer i disse bordgrupper, når I kommer Pladser 1g2_Ø19.pdf
-
image.png
-
Grundforløbskompendium_samf_23.pdf
-
Modul 5_Gruppearbejde om global opvarmning.docx
-
I skal have jeres løsning på at nedbringe CO2 færdig til i dag :)
-
Plakatøvelse:
-
Kompendium
-
Globalisering
-
Når du læser et kurve- eller søjlediagram, skal du være opmærksom på:
-
Modul 7_Velfærdsstatens udfordringer læsespørgsmål.docx
-
Modul 7_Gruppearbejde om velfærdsstatens udfordringer.docx
-
Læs s. 26-28 i kompendiet og svar på følgende:
-
Læsefokus:
-
'Christian på kostskole', 22. april 2021, Billed Bladet, Sektion 1, Side 78 af Ulrik Ulriksen.pdf
-
Modul 11_Social ulighed og Bourdieu.docx
-
Lektie: Læs s. 39 til 43 i kompendiet. Læg særligt vægt på, hvad der definerer henholdsvis fordelings- og værdipolitik, og hvad det vil sige at være højre- og venstreorienteret.
-
Modul 12_Arbejdsspørgsmål til værdi- og fordelingspolitik.docx
-
Link til kompendium
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326915",
"T": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326915",
"H": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326915"
}