Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødovre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Ane Mette Edelvold Berg
|
|
Hold
|
2025 sa/9 (1g-9 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet i samfundsfag
Det fælles grundforløb i samfundsfag på årgangen har haft fokus på at forstå og redegøre for, hvordan den danske velfærdsstat er opbygget i sammenligning med andre lande, og hvilke ideologiske, økonomiske og sociale målsætninger, der har præget (og stadig præger) indretningen af den danske velfærdsstat og diskussioner om velfærdsstatens fremtid. Herudover har vi undersøgt, hvordan velfærdsstaten i Danmark er under pres både pga. interne og eksterne forhold. I forlængelse heraf har vi diskuteret mulige løsningsmodeller til til at bevare eller ændre velfærdstatens indretningen.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer.
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
Kernestof:
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Teorier og begreber mv.:
- Velfærdsmodeller: Universel/socialdemokratisk, Selektiv/konservativ, Residual/liberalistisk
- Velfærdstrekanten: Stat, marked, civilsamfund
- Pres/klemmer på velfærdsstaten (Demografi, omkostningspres, individualiseringstendens og og forventningsniveau, tilskyndelse til at arbejde, globalisering og internationalisering)
- Løsningsmodeller på velfærdspres: Brugerbetaling, udlicitering, privatisering, frivillighed, velfærdsværnepligt og medborgerskab)
- Ulighed: Social og økonomisk
- Bourdieus teori om kapitaler og habitus
- Politiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme
- Fordelings- og værdipolitik
- Kvantitativ og kvalitativ metode
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 4-6 i Grundforløbskompendiet inden modulet. Hæftet udleves i første modul. Læsefokus: 1) Hvad er en politisk ideologi? 2) Beskriv kort med et par stikord, hvad liberalisme er.
-
Velfærd - Det Konservative Folkeparti
-
Læs side 7-8 i Grundforløbshæftet inden modulet. Overvej følgende spørgsmål, mens du læser:
-
SF vælger fællesskabet ❤️💚 – stem på SF
-
Velfærd, økonomi og skat - Socialistisk Folkeparti
-
Velfærd | Liberal Alliance
-
Læs side 9-11 i Grundforløbshæftet. Læsefokus: 1) Hvad er det centrale begreb i socialismen? 2) Hvilken rolle skal staten spille?
-
Læs side 12-17 i Grundforløbshæftet inden modulet (du må gerne springe de blå bokse undervejs over). Mens du læser, skal du overveje hvad der menes med markedet, det civile samfund og staten.
-
Læs side 18-20 i Grundforløbskompendiet. Fokus: Hvad er særligt ved de tre velfærdsmodeller, der præsenteres i teksten?
-
Udgifter til sundhed
-
Politikerne hæver pensionsalderen – hvad betyder det for dig?
-
Læs side 21-25 i Grundforløbshæftet inden modulet. Vær særligt opmærksom på at forstå figur 9.8 på side 22.
-
Eksempel på skr. eksamensopgave.pdf
-
Læs side 29-31 i Grundforløbshæftet inden modulet. Lektiefokus: Beskriv med dine egne ord, hvad ulighed er. Overvej om der kan være et problem, når der bliver for stor ulighed i et land
-
Spørgsmål til lektien:
-
Læs side 32-38 (Fokusér især på side 33-36, og spring figur 6.8 på s. 33 (s. 126) over) i Grundforløbskompendiet. Læsefokus: Hvad indebærer Bourdieus kapitalbegreb? Skriv en-to sætninger til hver kapitalform: Økonomisk, kulturel, social og symbolsk.
-
DRTV - TVA: Hybridkrig i Danmark, 3. oktober 2025
-
Læs side 41-45 i Grundforløbskompendiet inden modulet (Start ved overskriften "Fordelingspolitik). Du må gerne springe side 44 over. Læsefokus: Hvad er værdipolitik og fordelingspolitik?
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326922",
"T": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326922",
"H": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326922"
}