Holdet 1g-2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Lasse Henriksen, Nathan P. F. Russell, Solveig Hedal
Hold 2025 nv/2 (1g-2 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Et katastrofalt NV forløb
Titel 2 Et katastrofalt NV forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Et katastrofalt NV forløb

NV-fysik:

Indhold:

Dette forløb er et tværfagligt samarbejde mellem naturgeografi og fysik. Fysikdelen handler om naturkatastrofer - herunder "Meteornedslag".

Emne:

Meteoroider, asteroider og meteoritter
Hvor hurtigt kan lyd bevæge sig (lydens fart)?
energiomdannelse
energibevarelse
Kinetisk og potentiel energi.
Den naturvidenskabelige metode.

Kernestof:

- Energiformer
- Energiomdannelse
- Energibevarelse
- Lydens fart
- Meteoride, asteroider og meteoritter
- Mekanisk energi
- Potentiel energi
- Kinetisk energi

- Dinosaurernes uddøen

- Bestemme lydens fart i luft
- Undersøge sammenhængen mellem den stålkugles mekaniske energi og kraterdiameter.

Metode:

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Studieplan Ng-delen

Indhold:

I denne del af NV arbejder vi med emnet "Jordskælv og tsunamier".
Forløbet slutter af med en rapport over forsøget "Tsunamibølger"

Emne:

Pladetektonik og pladegrænser
Jordskælv
Google Earth Pro øvelse om pladetektonik og jordskælvsdata.
Tsunamiens opståen og udvikling.
Der er særligt fokus på naturkatastrofen ved Sumatra 2004.

Kernestof:

- Pladetektonik
- Pladegrænser
- Jordskælv
- Tsunami
- Tsunamien ved Sumatra 2004
- Forsøg: massefylde af basalt og granit
- Forsøg: Tsunamibølger

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Et katastrofalt NV forløb

NV forløb
Fysik: Meteornedslag
Naturgeografi: Jordskælv og tsunamier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer