Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødovre Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Lasse Henriksen, Nathan P. F. Russell, Solveig Hedal
|
|
Hold
|
2025 nv/2 (1g-2 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Et katastrofalt NV forløb
NV-fysik:
Indhold:
Dette forløb er et tværfagligt samarbejde mellem naturgeografi og fysik. Fysikdelen handler om naturkatastrofer - herunder "Meteornedslag".
Emne:
Meteoroider, asteroider og meteoritter
Hvor hurtigt kan lyd bevæge sig (lydens fart)?
energiomdannelse
energibevarelse
Kinetisk og potentiel energi.
Den naturvidenskabelige metode.
Kernestof:
- Energiformer
- Energiomdannelse
- Energibevarelse
- Lydens fart
- Meteoride, asteroider og meteoritter
- Mekanisk energi
- Potentiel energi
- Kinetisk energi
- Dinosaurernes uddøen
- Bestemme lydens fart i luft
- Undersøge sammenhængen mellem den stålkugles mekaniske energi og kraterdiameter.
Metode:
- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode
Studieplan Ng-delen
Indhold:
I denne del af NV arbejder vi med emnet "Jordskælv og tsunamier".
Forløbet slutter af med en rapport over forsøget "Tsunamibølger"
Emne:
Pladetektonik og pladegrænser
Jordskælv
Google Earth Pro øvelse om pladetektonik og jordskælvsdata.
Tsunamiens opståen og udvikling.
Der er særligt fokus på naturkatastrofen ved Sumatra 2004.
Kernestof:
- Pladetektonik
- Pladegrænser
- Jordskælv
- Tsunami
- Tsunamien ved Sumatra 2004
- Forsøg: massefylde af basalt og granit
- Forsøg: Tsunamibølger
- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Et katastrofalt NV forløb
NV forløb
Fysik: Meteornedslag
Naturgeografi: Jordskælv og tsunamier
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326924",
"T": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326924",
"H": "/lectio/1024/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75850326924"
}