Holdet 1g-3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Lasse Henriksen, Nathan P. F. Russell, Solveig Hedal
Hold 2025 nv/3 (1g-3 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Et katastrofalt NV forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Et katastrofalt NV forløb

NV-fysik:

Indhold:

Dette forløb er et tværfagligt samarbejde mellem naturgeografi og fysik. Fysikdelen handler om naturkatastrofer - herunder "Meteornedslag".

Emne:

Meteoroider, asteroider og meteoritter
Hvor hurtigt kan lyd bevæge sig (lydens fart)?
energiomdannelse
energibevarelse
Kinetisk og potentiel energi.
Den naturvidenskabelige metode.

Kernestof:

- Energiformer
- Energiomdannelse
- Energibevarelse
- Lydens fart
- Meteoride, asteroider og meteoritter
- Mekanisk energi
- Potentiel energi
- Kinetisk energi

- Dinosaurernes uddøen

- Bestemme lydens fart i luft
- Undersøge sammenhængen mellem den stålkugles mekaniske energi og kraterdiameter.

Metode:

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Studieplan Ng-delen

Indhold:

I denne del af NV arbejder vi med emnet "Jordskælv og tsunamier".
Forløbet slutter af med en rapport over forsøget "Tsunamibølger"

Emne:

Pladetektonik og pladegrænser
Jordskælv
Google Earth Pro øvelse om pladetektonik og jordskælvsdata.
Tsunamiens opståen og udvikling.
Der er særligt fokus på naturkatastrofen ved Sumatra 2004.

Kernestof:

- Pladetektonik
- Pladegrænser
- Jordskælv
- Tsunami
- Tsunamien ved Sumatra 2004
- Forsøg: massefylde af basalt og granit
- Forsøg: Tsunamibølger

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Efterligning af fedtfordøjelse 22-09-2025
Meteor rapport 09-10-2025
Tsunami rapport 21-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer