Holdet 1g-8 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jeppe Damgård Berggreen, Mette Drude Kjær Markussen, Nicolai Stenbæk Bentsen, Patrick Ipsen
Hold 2025 nv/8 (1g-8 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Et katastrofalt NV forløb
Titel 2 DET ER FEDT!

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Et katastrofalt NV forløb

NV-fysik:

Indhold:

Dette forløb er et tværfagligt samarbejde mellem naturgeografi og fysik. Det er det andet NV-forløb.
Det overordnede tema mellem de to fag er katastrofer med fokus på, hvorledes de to fag ser begivenheden
"meteornedslag på".


Emne:

Meteoroider, asteroider og meteoritter
Hvor hurtigt kan lyd bevæge sig (lydens fart)?
energiomdannelse
energibevarelse
Kinetisk og potentiel energi.
Den naturvidenskabelige metode.
tsunamier og dødelighed af jordskælv

Kernestof:

- Energiformer
- Energiomdannelse
- Energibevarelse
- Lydens fart
- Pladetektonik
- Jordskælvsbølger og richtertal
- Dødelighed af jordskælv
- Tsunamidannelse

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg


Supplerende stof:

- Meteoride, asteroider og meteoritter
- Mekanisk energi
- Potentiel energi
- Kinetisk energi

- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Eksperimentelt arbejde + arbejdsark:

- Bestemme lydens fart i luft
- Undersøge sammenhængen mellem den stålkugles mekaniske energi og kraterdiameter.
- Bestemme formel for vandbølgers hastighed på "lavt" vand

Noter/Tavlenoter:

Noter:

STX-NV-fy-1g8nv-FY01-Note01-Meteoroider, asteroider og meteoritter-20250817.pdf
Regression GeoGebra grundforløb.pdf
STX-NV-fy-1g8nv-FY02-Note02-Lydensfart-20240815.pdf
Youtubeklip om regression.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY03-Note03-FysikABbogen1-Energi-20250819.pdf
STX-NV-fy-1g8nv-FY03-Note04-OrbitC-Energikæder-20250819.pdf
STX-NV-fy-1g8nv-FY06-Note06-LaboratoriejournalerOgRapporter-20250827.pdf
STX-NV-fy-1g8nv-FY07-Note07-Naturvidenskabeligt grundforløb-20241008.pdf
STX-NV-fy-1g8nv-FY07-Note08-Note om den naturvidenskabelige metode i nv-fysik-20241021.docx
Tilbagemelding af NV-rapport KraterforsøgV2.docx
Tip til NV-eksamen.docx
Vejledning til Nv-prøven.docx

Tavlenoter:

Modul-001-Et katastrofalt NV.docx
Modul-002-Et katastrofalt NV.docx
Modul-003-Et katastrofalt NV.docx
Modul-004-Et katastrofalt NV.docx
Modul-005-Et katastrofalt NV.docx
Modul-006-Et katastrofalt NV.docx
Modul-007-Et katastrofalt NV.docx
Modul-008-Et katastrofalt NV.docx

Arbejdsark:

STX-NV-fy-1g8nv-FY01-Arbejdsark01-Youtube-klip-20250817.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY01-Arbejdsark02-MeteoroiderAstroiderMeteoritter-20250817.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY02-Arbejdsark03-LydensFartILuft-20250819.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY02-Arbejdsark03-LydensFartILuft-Regneark-20250819.xlsx
1g8nv-lydensfart-resultater.xlsx
STX-NV-fy-1g8nv-FY03-Arbejdsark04-MeteornedslagILondon-20250819.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY03-Arbejdsark05-OpgaverOmEnergiOgEnergikæder-20250819.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY04-Arbejdsark06-Stjerneskud-20240820.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY04-Arbejdsark07-ComputerSimuleringAfSkateboard-20250820.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY06-Rapport01-UndersøgelseAfMeteorkrater-20250827.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY06-Rapport01-UndersøgelseAfMeteorkrater-Regneark-20250827.xlsx
STX-NV-fy-1g8nv-FY08-Arbejdsark09-SummeopgaveDenNaturvidenskabeligeMetode-20250903.docx
STX-NV-fy-1g8nv-FY08-Arbejdsark10-Begrebskort-20241008.docx

Youtubeklip:

https://www.youtube.com/watch?v=yeVHRjwe3F4 (What If the Dinosaur-Killing Asteroid Hit Earth Today?)
https://www.youtube.com/watch?v=bU1QPtOZQZU (Discovery Channel - Large Asteroid Impact Simulation)
https://www.youtube.com/watch?v=Gwp0OixZoYg (15.08.22 Voldsomt lyn og tordenvejr ledsaget af kraftig nedbør i Korsør) indtil det første minut i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=dpmXyJrs7iU (Meteor Hits Russia Feb 15, 2013 - Event Archive)
https://www.youtube.com/watch?v=bfrHoGlFLwk (Recreating Asteroid Strike That Killed Dinosaurs)

Studieplan Ng-delen


Portefolien:

1g8NV-Fy01-PortfolioFile01-20250817.pdf
1g8NV-Fy02-PortfolioFile02-20250819.pdf
1g8NV-Fy03-PortfolioFile03-20250819.pdf
1g8NV-Fy04-PortfolioFile04-20250820.pdf
1g8NV-Fy05-PortfolioFile05-20250827.pdf
1g8NV-Fy06-PortfolioFile06-20250827.pdf
1g8NV-Fy07-PortfolioFile07-20250904.pdf
1g8NV-Fy08-PortfolioFile08-20250904.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portofolie Materiale til Fy01 19-08-2025
Portofolie Materiale til Fy02 20-08-2025
Portofolie Materiale til Fy03 21-08-2025
Portofolie Materiale til Fy04 25-08-2025
Portfolio om tsunamier 27-08-2025
Portofolie Materiale til Fy05 01-09-2025
Tsunami efterbehandling 02-09-2025
Portofolie Materiale til Fy06 03-09-2025
Efterbehandling tsunamiforsøg 04-09-2025
Portofolie Materiale til Fy07 08-09-2025
NV rapport i fysik - sandkrater 12-09-2025
Portofolie Materiale til Fy08 15-09-2025
Logbog om tsunamiforløb 17-09-2025
Rapport om tsunamiforsøg 22-09-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 DET ER FEDT!

NV forløb i biologi og kemi: I biologi introduceres kostens bestanddele (med fokus på fedt) og funktion i kroppen. Derudover belyses begrebet energibalance og stofskifte samt hvordan føden nedbrydes med udgangspunkt i fedtfordøjelse og lipase.
I kemi introduceres modelbegrebet om molekylers opbygning, kovalent binding, polære og upolære stoffer og fedtstoffers opbygning og  opløselighed. Derudover belyses forskellige typer af  fedtstoffer, deres opbygning og egenskaber.

Målet med forløbet er, at eleverne opnår forståelse for naturvidenskabelig metode og kan knytte faglige begreber til kost, fordøjelse og kemisk opbygning af fedt samt sætte deres viden i relation til egne kostvaner.  

Arbejdsformer og pædagogisk fokus: Eksperimentelt arbejde i begge fag med udgangspunkt i demoforsøg, laboratorieforsøg og opstilling af hypoteser, opgaveløsning i  individuelt og i grupper, figur- og  model-analyse og frembringelse og brug af en lineær standardkurve,  journalskrivning, tavleundervisning og induktivt undersøgende elevarbejde

Som evaluering indgår skriftlige arbejder og mundtlig eksamen.

Øvelse: Efterligning af fedtfordøjelse (biologirapport)
Øvelse: Fedt i chips (kemirapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer