Holdet 1g-9 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jeppe Damgård Berggreen, Mette Drude Kjær Markussen, Patrick Ipsen, Solveig Hedal
Hold 2025 nv/9 (1g-9 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DET ER FEDT!
Titel 2 Et katastrofalt NV forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DET ER FEDT!

NV forløb i biologi og kemi: I biologi introduceres kostens bestanddele (med fokus på fedt) og funktion i kroppen. Derudover belyses begrebet energibalance og stofskifte samt hvordan føden nedbrydes med udgangspunkt i fedtfordøjelse og lipase.
I kemi introduceres modelbegrebet om molekylers opbygning, kovalent binding, polære og upolære stoffer og fedtstoffers opbygning og  opløselighed. Derudover belyses forskellige typer af  fedtstoffer, deres opbygning og egenskaber.

Målet med forløbet er, at eleverne opnår forståelse for naturvidenskabelig metode og kan knytte faglige begreber til kost, fordøjelse og kemisk opbygning af fedt samt sætte deres viden i relation til egne kostvaner.  

Arbejdsformer og pædagogisk fokus: Eksperimentelt arbejde i begge fag med udgangspunkt i demoforsøg, laboratorieforsøg og opstilling af hypoteser, opgaveløsning i  individuelt og i grupper, figur- og  model-analyse og frembringelse og brug af en lineær standardkurve,  journalskrivning, tavleundervisning og induktivt undersøgende elevarbejde

Som evaluering indgår skriftlige arbejder og mundtlig eksamen.

Øvelse: Efterligning af fedtfordøjelse (biologirapport)
Øvelse: Fedt i chips (kemirapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Et katastrofalt NV forløb

NV-fysik:

Indhold:

Dette forløb er et tværfagligt samarbejde mellem naturgeografi og fysik. Det er det andet NV-forløb.
Det overordnede tema mellem de to fag er katastrofer med fokus på, hvorledes de to fag ser begivenheden
"meteornedslag på".


Emne:

Meteoroider, asteroider og meteoritter
Hvor hurtigt kan lyd bevæge sig (lydens fart)?
energiomdannelse
energibevarelse
Kinetisk og potentiel energi.
Den naturvidenskabelige metode.

Kernestof:

- Energiformer
- Energiomdannelse
- Energibevarelse
- Lydens fart

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg


Supplerende stof:

- Meteoride, asteroider og meteoritter
- Mekanisk energi
- Potentiel energi
- Kinetisk energi

- Dinosaurernes uddøen

- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Eksperimentelt arbejde + arbejdsark:

- Bestemme lydens fart i luft
- Undersøge sammenhængen mellem den stålkugles mekaniske energi og kraterdiameter.

Noter/Tavlenoter:

Noter:

Tavlenoter:


Arbejdsark:

Youtubeklip:

https://www.youtube.com/watch?v=yeVHRjwe3F4 (What If the Dinosaur-Killing Asteroid Hit Earth Today?)
https://www.youtube.com/watch?v=bU1QPtOZQZU (Discovery Channel - Large Asteroid Impact Simulation)
https://www.youtube.com/watch?v=Gwp0OixZoYg (15.08.22 Voldsomt lyn og tordenvejr ledsaget af kraftig nedbør i Korsør) indtil det første minut i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=dpmXyJrs7iU (Meteor Hits Russia Feb 15, 2013 - Event Archive)
https://www.youtube.com/watch?v=bfrHoGlFLwk (Recreating Asteroid Strike That Killed Dinosaurs)

Studieplan Ng-delen

Indhold:

I denne del af NV arbejder vi med emnet "Jordskælv og tsunamier".
Forløbet slutter af med en rapport over forsøget "Tsunamibølger"

Emne:

Pladetektonik og pladegrænser
Jordskælv
Google Earth Pro øvelse om pladetektonik og jordskælvsdata.
Tsunamiens opståen og udvikling.
Der er særligt fokus på naturkatastrofen ved Sumatra 2004.

Kernestof:

- Pladetektonik
- Pladegrænser
- Jordskælv
- Tsunami
- Tsunamien ved Sumatra 2004
- Forsøg: massefylde af basalt og granit
- Forsøg: Tsunamibølger

- Kvantitative forsøg
- Kvalitative forsøg
- Induktiv metode
- Hypotetisk deduktiv metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde