Holdet 1g-6 ap/la (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødovre Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Jannie Grue
Hold 2025 ap/la 6 (1g-6 ap/la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-latin i grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-latin i grundforløbet

Latins rolle er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i den almene del af AP. Der læses korte lette tekster på latin, og der oversættes ligeledes korte sætninger fra dansk til latin for at få en fornemmelse af konkrete sproglige fænomener.

Der bruges materiale fra bøgerne "Carpe Diem", "Sprogenes Verden" og online ressourcer.

Sproglige/kulturelle emner der udgør pensum i AP-latin og der er en del af den AP-prøve der afslutter både almen AP og AP-latin efter grundforløb er:

-Basal beherskelse af kasusbrug og kasusendelser (nominativ, akkusativ, genitiv, dativ og ablativ)
-Basal beherskelse af de regelmæssige verbalendelser i præsens (-o, -s, -t, -mus, -tis, -nt)
-Grundlæggende kendskab til basal morfologi: at ord kan bestå af et præfiks, en rod og et suffiks
-Grundlæggende kendskab til de mest gængse præfikser og suffikser der stammer fra latin og deres betydning på dansk
-Grundlæggende kendskab til transparente ord, der går igen på flere sprog, men stammer fra latin
-Kulturel viden om Roms grundlæggelse og Pompejis ødelæggelse ved Vesuvs udbrud i 79 e.Kr.
-Kendskab til centrale retoriske virkemidler som anafor, allitteration, antitese, retorisk spørgsmål, ironi etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer