Holdet GF3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Edward Pagh Pedersen, Jette Nørgaard, Mette Bohn Christiansen, Peter Gram Jensen
Hold 2025 nv/GF3 (Rumours nv, Rumours NV eksamen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lys og liv - biologi og fysik
Titel 2 Hvad er kalk i grunden? 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lys og liv - biologi og fysik

Forløbet lys og liv, er  et fælles forløb med fagene biologi og fysik:

Solen er grundlaget for alt liv på Jorden. Solen forsyner planterne med energi. Planterne sikrer at vi og andre levende organismer har noget at leve af. Med fagene biologi og fysik undersøges lyset og dets betydning for liv på jorden.

Biologifaglige kompetencer:
Fotosyntese, respiration, kuldioxidkoncentration og pH, fotopigmenter, blades farver


Biologi kompetencemål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, lave et kontrolleret flerfaktorforsøg med variabelkontrol, præsentere data, kende forskel på kvalitative og kvantitative data, kende forskel på laboratorieforsøg og feltundersøgelser


Biologiforsøg:
Undersøgelse af fotosyntese og respiration hos vandplante(vandpest/Elodea canadensis) i lys og mørke. Kvalitativt forsøg.
Undersøgelse af planters fotopigmenter. Både kvalitativt og kvantitativt.
- Ekstraktion af fotopigmenter
- Bestemmelse af fotopigmenters lysabsorption ved hjælp af spektrofotometri


Fysikfaglige kompetencer: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding.

Fysik kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, præsentere data, databehandling med lineær tendenslinje, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data


Fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den svingende streng 27-08-2025
Tilbagekastning af lys 05-09-2025
Opgave: Fotosynteseforsøg med BTB 18-09-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad er kalk i grunden? 2025

I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.

Du skal arbejde med at undersøge hvorfor der er kalk i vores drikkevand og hvorfor hårdheden af drikkevand er forskellige på tværs af Danmark.

Derfor kigger vi nærmere på om der er kalk i vores undergrund, som via vandets kredsløb kan give os kalk i vores drikkevand. Yderligere, så benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.

I kemi kan vi nævne følgende faglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, afstemning af reaktionsskemaer, postevands hårdhed, gravimetri.
Der indgår laboratorieforsøg med opmærksomhed på sikkerhed (kittel og briller, opsamling af affald)
Repræsentationsformer: Tabeller, grafisk afbildning med tendenslinje, data med tal og enheder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave: Absorptionsspektrum 29-09-2025
Vands hårdhed 03-10-2025
Kalk i undergrunden 05-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer