Holdet GF4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jette Nørgaard, Mette Bohn Christiansen, Peter Bo Mähl, Peter Gram Jensen
Hold 2025 nv/GF4 (Ziggy Stardust nv, Ziggy Stardust NV eksamen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand
Titel 2 Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand
Titel 3 Lys og Liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand

I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.

Du skal arbejde med vandets kredsløb og lære at undersøge en bjergart - i dette tilfælde med fokus på kalk og flint (begge er sedimentære bjergarter).

I naturgeografi benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.

Kemifaglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, vands hårdhed, gravimetri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand

I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.

Du skal arbejde med vandets kredsløb og lære at undersøge en bjergart - i dette tilfælde med fokus på kalk og flint (begge er sedimentære bjergarter).

I naturgeografi benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.

Kemifaglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, vands hårdhed, gravimetri
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kalk i grundvand 04-09-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lys og Liv

Forløbet lys og liv, er  et fælles forløb med fagene biologi og fysik:

Solen er grundlaget for alt liv på Jorden. Solen forsyner planterne med energi. Planterne sikrer at vi og andre levende organismer har noget at leve af. Med fagene biologi og fysik undersøges lyset og dets betydning for liv på jorden.

Biologifaglige kompetencer:
Fotosyntese, respiration, kuldioxidkoncentration og pH, fotopigmenter, blades farver


Biologi kompetencemål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, lave et kontrolleret flerfaktorforsøg med variabelkontrol, præsentere data, kende forskel på kvalitative og kvantitative data, kende forskel på laboratorieforsøg og feltundersøgelser


Biologiforsøg:
Undersøgelse af fotosyntese og respiration hos vandplante(vandpest/Elodea canadensis) i lys og mørke. Kvalitativt forsøg.
Undersøgelse af planters fotopigmenter. Både kvalitativt og kvantitativt.
- Ekstraktion af fotopigmenter
- Bestemmelse af fotopigmenters lysabsorption ved hjælp af spektrofotometri


Fysikfaglige kompetencer: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding.

Fysik kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, præsentere data, databehandling med lineær tendenslinje, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data


Fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer