Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Sankt Annæ Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anders Bjarnason Jensen, Joakim Berg Villumsen, Lars Andersen
|
|
Hold
|
2025 nv/GF5 (OK Computer nv, OK Computer NV eksamen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand
I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.
Du skal arbejde med vandets kredsløb og lære at undersøge en bjergart - i dette tilfælde med fokus på kalk og flint (begge er sedimentære bjergarter).
I naturgeografi benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.
Kemifaglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, vands hårdhed, gravimetri
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Kalk og grundvand - Karlstrup
|
02-09-2025
|
|
NV Kemi Gravimetri
|
05-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Lys og liv - biologi og fysik
Fysikfaglige kompetencer: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding.
Fysik kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, databehandling med lineær tendenslinje, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data
Fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870217",
"T": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870217",
"H": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870217"
}