Holdet GF5 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Anders Bjarnason Jensen, Joakim Berg Villumsen, Lars Andersen
Hold 2025 nv/GF5 (OK Computer nv, OK Computer NV eksamen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand
Titel 2 Forløb#1 Lys og liv - biologi og fysik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand

I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.

Du skal arbejde med vandets kredsløb og lære at undersøge en bjergart - i dette tilfælde med fokus på kalk og flint (begge er sedimentære bjergarter).

I naturgeografi benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.

Kemifaglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, vands hårdhed, gravimetri
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kalk og grundvand - Karlstrup 02-09-2025
NV Kemi Gravimetri 05-09-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 Lys og liv - biologi og fysik

Fysikfaglige kompetencer: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding.

Fysik kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, databehandling med lineær tendenslinje, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data


Fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer