Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Sankt Annæ Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Peter Bo Mähl, Søren Ernst Blanke, Tabita Winther Ryder, Ulrik Brasch
|
|
Hold
|
2025 nv/GF7 (Abbey Road nv, Abbey Road NV eksamen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb Lys og liv
Fysikfaglige fagbegreber: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding, refleksion, intensitet, intensitet graf.
Småforsøg:
Bruge lup til at se hvilke farver der blev brugt til at danne forskellige farver på computeren.
Farveblanding med farveblandingskarussel (drejende hjul)
Demonstrationsforsøg;
Kigge på glødepære og lysstofrør med spektrofotometre.
Farveblanding af lys + se at den røde farve kun kunne ses når der var rødt lys.
Journal fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)
Biologiske fagbegreber: Reaktions ligning (her forstå at en reaktions ligning viser den proces som kemisk sker og at den skal være afstemt), reaktionsligevægt (her forstå at ændrer man mængden af et stof vil det påvirke hvor meget man har af et andre stoffer i ligevægten), fotosyntese, respiration, pH (her bare forstå at pH måler hvor surt/basisk noget er), pH indikator, fotopigment, absorbans, absorptionsgraf, klorofyl a og klorofyl b (her at vide at de er vigtige fotopigmenter)
Journal biologiforsøg:
Fotosynteseforsøg med BTB (Kvalitative data, variabel kontrol, kontrol forsøg)
Planters fotopigmenter (kvantitative data)
Kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, lave databehandling, databehandling med lineær tendenslinje, præsentere, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Installér programmet Logger Pro
-
Side 17+ 43-44 i kompendiet. Du behøver ikke lave opgaverne, men du må gerne. Vi kigger på dem i modulet.
-
Skærmbillede 2025-08-19 kl. 09.31.09.png
-
Læs side 41 opgave 3 + side 43-44 vejledning til forsøg.
-
Genlæs side 43-44. Og Læs side 45, hvor du kan se hvilke punkter, der skal med i grupperapporten.
-
2508 nyeste NV-kompendium2025_v14aug25B_small.pdf
-
Læs side 46-47. Opgaverne side 48-52 laver vi i modulet.
-
Læs side 53-56. Undersøgelse af fotopigmenters lysoptagelse i humleblade ved hjælp af spektrofotometer.
-
Ingen ny lektie
-
I får dette modul til at samle op på forløbet. Jeg er i lokalet ved siden af.1. Lav den sidste gruppeopgave om fotopigmenter færdig og aflever i Lectio.2. Kig på mine kommentarer til jeres fotosynteseopgave/rapport.3. Sæt jer ned i grupper af 3 NV gr
-
Grupper
-
Kompendium til NaturVidenskabeligt Grundforløb 2025; sider: 5-9, 11, 17-21, 23-25, 27-29, 31-35
Kompendium
Overvejende øvelsesvejledninger.
Indeholder siderne 4-12 + 95-99, som stammer fra Naturvidenskabeligt Grundforløb, 1.+2. udgave. L&RU.
-
Regn opgave 1-3 i NV hæftet side 21-22, svaret skal medbringes på papir.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Hvad er kalk i grunden? Kalk og grundvand
I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.
Du skal arbejde med vandets kredsløb og lære at undersøge en bjergart - i dette tilfælde med fokus på kalk og flint (begge er sedimentære bjergarter).
I naturgeografi benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.
I kemi kan vi nævne følgende faglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, afstemning af reaktionsskemaer, postevands hårdhed, gravimetri.
Der indgår laboratorieforsøg med opmærksomhed på sikkerhed (kittel og briller, opsamling af affald)
Repræsentationsformer: Tabeller, grafisk afbildning med tendenslinje, data med tal og enheder
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Kalk i grundvand geografi
|
24-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870219",
"T": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870219",
"H": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870219"
}