Holdet GF8 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Edward Pagh Pedersen, Søren Ernst Blanke, Tabita Winther Ryder
Hold 2025 nv/GF8 (Thriller nv, Thriller NV eksamen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er kalk i grunden? 2025
Titel 2 Lys og liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er kalk i grunden? 2025

I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.

Du skal arbejde med at undersøge hvorfor der er kalk i vores drikkevand og hvorfor hårdheden af drikkevand er forskellige på tværs af Danmark. Derfor kigger vi nærmere på om der er kalk i vores undergrund, som via vandets kredsløb kan give os kalk i vores drikkevand. Yderligere, så benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.

I kemi kan vi nævne følgende faglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, afstemning af reaktionsskemaer, postevands hårdhed, gravimetri.
Der indgår laboratorieforsøg med opmærksomhed på sikkerhed (kittel og briller, opsamling af affald)
Repræsentationsformer: Tabeller, grafisk afbildning med tendenslinje, data med tal og enheder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kalk i undergrunden 14-09-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lys og liv

Fysikfaglige fagbegreber: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding, refleksion, intensitet, intensitet graf.

Småforsøg:
Bruge lup til at se hvilke farver der blev brugt til at danne forskellige farver på computeren.


Demonstrationsforsøg:
Kigge på glødepære og lysstofrør med spektrofotometre.
Bruge lup til at se hvilke farver der blev brugt til at danne forskellige farver på computeren.
Farveblanding af lys + se at den røde farve kun kunne ses når der var rødt lys.

Journal fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)

Biologiske fagbegreber: Reaktions ligning (her forstå at en reaktions ligning viser den proces som kemisk sker og at den skal være afstemt), reaktionsligevægt (her forstå at ændrer man mængden af et stof vil det påvirke hvor meget man har af et andre stoffer i ligevægten), fotosyntese, respiration, pH (her bare forstå at pH måler hvor surt/basisk noget er), pH indikator, fotopigment, absorbans, absorptionsgraf, klorofyl a og klorofyl b (her at vide at de er vigtige fotopigmenter)

Journal biologiforsøg:
Fotosynteseforsøg med BTB (kvalitative data, variabel kontrol, kontrol forsøg)
Planters fotopigmenter (kvantitative data)

Småforsøg:
Flaskeraket (demonstrationsforsøg)
Eddike i vand med BTB indikator
Puste i vand med BTB indikator
Blande vand med BTB indikator med danskvand

Kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, lave databehandling, databehandling med lineær tendenslinje, præsentere, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer