Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Sankt Annæ Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Edward Pagh Pedersen, Søren Ernst Blanke, Tabita Winther Ryder
|
|
Hold
|
2025 nv/GF8 (Thriller nv, Thriller NV eksamen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hvad er kalk i grunden? 2025
I dette forløb bliver du introduceret til naturvidenskabelige - og specifikke naturgeografiske og kemiske - arbejdsmetoder.
Du skal arbejde med at undersøge hvorfor der er kalk i vores drikkevand og hvorfor hårdheden af drikkevand er forskellige på tværs af Danmark. Derfor kigger vi nærmere på om der er kalk i vores undergrund, som via vandets kredsløb kan give os kalk i vores drikkevand. Yderligere, så benytter vi ofte kort som repræsentationsform. Du bliver introduceret til anvendelse af et Geografisk InformationsSystem (GIS) med hovedsagelig geologiske data.
Du skal indsamle empiriske data i Karlstrup Kalkgrav gennem et feltarbejde.
I kemi kan vi nævne følgende faglige begreber: ioner, salte, kalk + syre, fældning, afstemning af reaktionsskemaer, postevands hårdhed, gravimetri.
Der indgår laboratorieforsøg med opmærksomhed på sikkerhed (kittel og briller, opsamling af affald)
Repræsentationsformer: Tabeller, grafisk afbildning med tendenslinje, data med tal og enheder
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Kalk i undergrunden
|
14-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Lys og liv
Fysikfaglige fagbegreber: Bølgelængde, periode, udbredelseshastighed, bølgeligningen, frekvens, elektromagnetisk stråling, varmestråling, farveblanding, refleksion, intensitet, intensitet graf.
Småforsøg:
Bruge lup til at se hvilke farver der blev brugt til at danne forskellige farver på computeren.
Demonstrationsforsøg:
Kigge på glødepære og lysstofrør med spektrofotometre.
Bruge lup til at se hvilke farver der blev brugt til at danne forskellige farver på computeren.
Farveblanding af lys + se at den røde farve kun kunne ses når der var rødt lys.
Journal fysikforsøg:
Bølgelære - Den svingende streng (kvantitativ data)
Tilbagekastning fra overflade (kvalitativ anvendelse af data)
Biologiske fagbegreber: Reaktions ligning (her forstå at en reaktions ligning viser den proces som kemisk sker og at den skal være afstemt), reaktionsligevægt (her forstå at ændrer man mængden af et stof vil det påvirke hvor meget man har af et andre stoffer i ligevægten), fotosyntese, respiration, pH (her bare forstå at pH måler hvor surt/basisk noget er), pH indikator, fotopigment, absorbans, absorptionsgraf, klorofyl a og klorofyl b (her at vide at de er vigtige fotopigmenter)
Journal biologiforsøg:
Fotosynteseforsøg med BTB (kvalitative data, variabel kontrol, kontrol forsøg)
Planters fotopigmenter (kvantitative data)
Småforsøg:
Flaskeraket (demonstrationsforsøg)
Eddike i vand med BTB indikator
Puste i vand med BTB indikator
Blande vand med BTB indikator med danskvand
Kompetence mål:
Anvende den naturvidendskabelige metode, lave hypotese, udføre forsøg, lave databehandling, databehandling med lineær tendenslinje, præsentere, lave et kontrolleret forsøg med variabelkontrol, kende forskel på kvalitative og kvantitative data
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870220",
"T": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870220",
"H": "/lectio/1025/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76171870220"
}