Holdet 1ød id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Bjarnason Jensen, Andrea Louise Knudsen, Line Juul Hansen, Ulrik Brasch
Hold 2025 id/rød (rød id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cha Cha Cha (2025)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cha Cha Cha (2025)

Cha cha cha grundforløbet
Eleverne arbejder i cha cha cha- forløbet med cha cha cha som dansestilart med særligt fokus på kendetegn ved cha cha cha som f.eks. udtryk, taktslag, rytme og attitude. Eleverne arbejder endvidere med forskellige dansefatninger og dansens historiske udvikling.

Praktisk gennemgår vi grundtrin, hoftens bevægelser (8-tal), forfoden, variationer som new yorker, spotturn, chase, three cha chas, damedrejning, hand to hand (omvendt NY) og turkish towel. Eleverne arbejder endvidere med at sammensætte en cha cha cha rutine i par. Forløbet afsluttes med et stort showtime-/afdansningsbal for alle 1g’er. Her viser eleverne nogle af de lærte variationer plus minimum én ny variation. Der bliver i forløbet lagt stor vægt på bevægelseskvalitet (brug af hofter, oppe på fodballen, strakte arme osv.), udtryk, takt og tælling, evne til selv at sammesætte en koreografi, samarbejde og selvevaluering.

Fra bekendtgørelsen:
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Forløbet styrker endvidere eleverne om fagets muligheder i forhold til at foretage personlige uddannelses-, karriere- og livsstilsvalg.
Ca. 15 sider

Faglige tekniske mål
• At beherske grundrytme i cha cha cha (kunne finde takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4). Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
• At beherske centrale færdigheder indenfor cha cha chas tekniske færdigheder mht. forfodens placering i jorden, bens og hoftens placering (8-tals bevægelser).
• Kunne demonstrere og danse med forskellige dansefatninger herunder lukket fatning, dobbelt håndfatning, enkelt håndsfatning og ingen fatning).
• Æstetiske træk:
- Det ben man har vægten på er strakt med hoften i 8-tals bevægelser (Man flytter hoften fra side til s   side, så hoften er i den side, hvor man har vægten).
- Forfoden placeres først jorden
- Strakte og elegante arme
• Holdning:
- Kvinden har begge overarme løftet til vandret ved lukket fatning
- Man kigger hinanden i øjnene.
• At beherske flere forskellige dansevariationer i hver dans (grundtrin, new yorker, spot turn, damedrejning, three cha chas, chase, omvendt new yorker , turkish towel).
• At kunne udføre en cha cha cha danserutine opbygget omkring de tillærte trin og variationer  
• At kunne kunne føre en partner/blive ført af en partner

Teoretiske faglige mål
• At kunne redegøre for standard/latin danse herunder forskellen på latindanse og standarddanse
• At kunne redegøre for cha cha cha som dansestilart (fokuspunkter som f.eks. fodens placering og hoftens bevægelser), samt vise kendskab til dansens særlig udtryk og attitude
• At kunne redegøre for den kronologiske og historiske udvikling af dans som bevægelses
• At kunne redegøre for forskellige dansefatninger herunder lukket fatning, dobbelt håndfatning, enkelt håndsfatning og ingen fatning).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer