X - Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Jens Clausen
Hold
2022 BI/u (
1u BI
,
1u BIx
,
2u BI
,
2u BIx
,
3u BI
,
3u BIx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Cytologi
Titel 2
Menneskefysiologi: Fordøjelsessystemet
Titel 3
Genetik
Titel 4
Økologi
Titel 5
Fermentering: Stofskifte og fødevareproduktion
Titel 6
Nervesystem og rusmidler
Titel 7
Fysiologi: Muskler, hjerte, blod
Titel 8
Menneskelig forplantning
Titel 9
Sundhed og sygdom: Mikroorganismer og immunforsvar
Titel 10
Populationer, genetik og økologi
Titel 11
Økotoksikologi
Titel 12
Livets udvikling
Titel 13
Bioteknologi
Titel 14
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Cytologi
Indhold:
Prokaryote og eukaryote cellers opbygning og funktion, herunder funktion af organeller, membraner og stoftransport over disse. Mitose og cellecyklus.
Eksperimentelt arbejde:
Beskriv træers blade (intro til biologisk metode), 0.5 lektioner.
Diffusion i agarterninger, 0.5 lektioner.
Osmose i kartofler, 1 lektion.
Mikroskopi af celler, 1 lektion.
Indhold
Kernestof:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 315-333, 336-339
fra "Cellemembran" til "Dyre- plante og svampeceller".
2022-11-10 Membraner og transport.docx
om eukaryote celler og deres opbygning
indtil "Celledeling" øverst på side 332. De første sider har vi læst sammen i den allerførste time.
2022-11-15 spørgsmål til celletyper og organeller.doc
2022-11-17 Kartoffelforsøget version 2021.docx
Bare læs vejledningen til orientering. Opgaverne er ikke lektie; dem får I lov at lave i lektionen.
Om biologirapporter.docx
2022-11-29 Cellecyklus-spørgsmål.docx
2022-12-06 Mikroskoperingsøvelse.docx
Ingen ny lektie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Menneskefysiologi: Fordøjelsessystemet
Det menneskelige fordøjelsessystem.
Opbygning og funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiners struktur. Særligt fokus på enzymer og enzymaktivitet.
Afslutningsvis gruppeprojekt om sundhed og sygdom, fremlæggelse for klassen.
Eksperimentelt arbejde:
Gær, 1 lektion
Bromelin, 1 lektion.
Indhold
Kernestof:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 135-159, 170-180, 186-205
indtil "Proteiner".
indtil "Enzymer".
om enzymer.
2023-01-19 Øvelsesvejledning Bromelin.docx
2023-02-07 spørgsmål til insulin og glucagon.docx
I denne lektion og de 1-2 næste får lov at arbejde med et selvvalgt projekt inden for emnet sundhed, med fremlæggelse til sidst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Genetik
Opbygning af DNA og RNA, proteinsyntese, replikation.
Mitose, meiose.
Klassisk genetik.
Eksperimentelt arbejde:
DNA i løg, 1 lektion
Indhold
Kernestof:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 334-335, 344-376
indtil "Proteinsyntesen"
Isolering af DNA.doc
om proteinsyntese.
2023-03-13 proteinsyntese sæt i rækkefølge.odt
The Blood Typing Game - about blood groups, blood typing and blood transfusions
2023-04-13 Arbejdsspørgsmål om mutationer.docx
indtil "Epigenetik".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økologi
Grundlæggende økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biotiske og abiotiske faktorer, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb.
Forskellige økosystemer, især danske marine økosystemer.
Eksperimentelt arbejde:
Fotosyntese, 1 lektion
Feltarbejde ved Øresundsakvariet, 2 lektioner
TLC af fotosyntetiske pigmenter, 0,5 lektioner
Feltundersøgelse: I skoven, 1,5 lektioner
Indhold
Kernestof:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 29-36, 91-96, 105-120
Vi slipper genetikken for nu og tager fat i økologien, så vi ikke er helt uforberedte, når vi skal på ekskursion på næste tirsdag.
2023-04-20 arbejdsspørgsmål om salinitet.docx
Om havets økologi.
Vi mødes ved Øresundsakvariet klokken 9:00:
Øresundsakvariet resultater.jpg
Tegn et havøkosystem | WWF undervisning
Fotosyntesefors_Kaskelot_193-3.pdf
2022-03-22 Journaløvelse vandpest.docx
Ingen ny lektie.
Iltsvind kvæler livet i havet - Danmarks Naturfredningsforening
2023-03-06 Pauseopgaver Figuranalyse.docx
2023_08_18 Lektie.pdf
M. Arvedlund, L. Larsen og A. Vira: Økologibogen, Nucleus; sider: 16-26, 41-42, 58-81
Søens miljø kan ændres ved sørestaurering - Fiskepleje.dk
Ups: Vi skal lige have nogle sider med fra Biologibogen; de er vedhæftet her til dem, der allerede har afleveret.
2023-09-22 Biologibogen p 91-96.pdf
Figuranalyse:
2023-09-29 Arbejdsspørgsmål til omsætning i skovbund.docx
Fra "Skovbundens økologi" til ""Skovens træer og vegetationstyper"
2023-10-09 Naturpleje.docx
Det væsentligste står på siderne 16-19.
Forskellige typer fotosyntese: Sådan holder kaktusser sig saftige
Siderne i bogen er lektie; artiklen læser vi i timen.
Videnskab forklaret til en 8-årig
Basal Videnskabsteori s 9_15.pdf
Biotopundersøgelse skov 2023-10-13.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fermentering: Stofskifte og fødevareproduktion
Tværfagligt forløb, biologi og kemi (B):
Studieretningsopgave, fremstilling af æblecider.
Respiration og gæring. Cellevækst, vækstmodeller og vækstfaktorer. Biologisk produktion.
Biologisk videnskabelig metode.
Eksperimentelt arbejde:
Ciderfremstilling: Forarbejdning af æbler, gærstart, løbende målinger, 2 lektioner
Gærcelletælling, pladespredning og optælling af kolonier, 1,5 lektioner
Indhold
Kernestof:
M. Arvedlund, L. Larsen og A. Vira: Økologibogen, Nucleus; sider: 23-28, 51-57
Genlæs siderne om respiration, som vi ikke nåede sidst. Og de to sider om nedbrydningsprocesser generelt, som leder os frem mod SRO om fermentering.
Vælg på skift en forklaringstype og et fag og prøv at komme med et konkret eksempel på en forklaring, som I er stødt på i det specifikke fag. (10 min)Er der nogle forklaringstyper som aldrig eller sjældent bruges i bestemte fag?Opsamling: gå sammen m
Læs s. 33-40 i basal videnskabsteori og se en bid af denne video (se fra 7:35 til 9:25).
Ingen ny lektie. Men: Her kommer en lille, ufarlig, hyggelig, skriftlig prøve på ca. 30 min i de emner, vi har gennemgået. Til hjælp for mig, hvor jeg er i tvivl om standpunktskarakteren.
Humlegården Lav Din Egen Cider
Orienter dig i linket, som vi bruger som udgangspunkt for vores ciderbrygning. Vi følger den ikke til punkt og prikke.
Gærsvampe
2023-11-14 Arbejdsopgaver i respiration.docx
20231124144747.pdf
SRO 2023 i Biologi A_ciderbrygning(1).docx
Nielsen og Mortensen 2022 kap 2.pdf
Gærcelletælling
Vækstfaser
Fra "Bestemmelse af en population i felten" og frem må I læse ekstensivt; de sider er bare til orientering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nervesystem og rusmidler
Menneskets nervesystem. Nerveceller, ionkanaler, receptorer, nerveledning.
Agonister og antagonister. Rusmidler og deres overordnede virkning.
Fælles fokus på alkohol.
Gruppeprojekt om enkelte rusmidler, gruppefremlæggelse.
Eksperimentelt arbejde:
Neurologiske småforsøg, 0,5 lektioner
Indhold
Kernestof:
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi, Sundhedsstyrelsen; sider: 8-14, 16-26, 32-41, 62-69
indtil "Transmitterstoffer"
indtil "Kortlægning af belønningssystemet".
Nervesignal - sæt sætninger i rækkefølge.docx
Indtil "Rusmidlernes optagelse, fordeling og udskillelse".
begrebsliste
Arbejdsopgaver.docx
Ingen ny lektie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fysiologi: Muskler, hjerte, blod
Åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi.
Eksperimentelt arbejde:
Fysiologiske småforsøg, 1 lektion
Dissektion af lunger, hjerte, nyrer af svin, 1 lektion
Hjerteblod, ekskursion til KU-LIFE, 2 lektioner
Indhold
Kernestof:
Ord: Hvad betyderaktin, fiber, myo- (ordstamme), myofibril, myofilamenter, myosin, tropomyosin, troponin, sarkomer, T-rør, Z-linje
How Your Muscles Work
Muscle Contraction - Cross Bridge Cycle, Animation.
Biologiens FG pp 117-123.pdf
indtil "9.2.4 Mekaniske forhold".
2024-03-13 Muskelfibertyper.docx
Derfor syrer dine ben til
Hvilke forsøg har forskerne lavet?Hvad konkluderer de?
Thomas Skadhede, KIrsten Selchau og Kirsten Abildgaard: Biologiens FG, Forlaget KATS; sider: 21-35, 126-133, 135-142
Forsøg IKKE at lære plancherne på side 128-9 udenad! Lektien desuden vedhæftet som pdf. Bogen ligger på bogdepotet til dem, der ikke var til timen tirsdag.
Biologiens FG 126-132.pdf
indtil "2.5 Blodets bestanddele".
2024-03-19 Spørgsmål til lymfe.docx
indtil "10.5 Træningslære".
Spørgeskema, evaluering af interventioner med brug af analoge undervisningsmidler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Menneskelig forplantning
Hormoner, særligt kønshormoner, og feedbackmekanismer, herunder menstruationscyklus. Forplantningslære.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af kønskirtler, 0,5 lektioner
Indhold
Kernestof:
Thomas Skadhede, KIrsten Selchau og Kirsten Abildgaard: Biologiens FG, Forlaget KATS; sider: 75-83, 85-99
Indtil "7.3.3 De hunlige hormoner".
2024-04-09 Spørgsmål til menstruationscyklus.docx
2024-04-09 opgaver til filmen om befrugtning.docx
2024-04-16 Nerver og hormoner.docx
Færdiggørelse og fremlæggelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Sundhed og sygdom: Mikroorganismer og immunforsvar
Opbygning og formering af virus og bakterier.
Infektionsbiologi, antibiotika og resistens.
Immunforsvaret.
Eksperimentelt arbejde:
Elisa, 1 lektion
Indhold
Kernestof:
2024-04-24 Arbejdsspørgsmål til mikroorganismer.docx
Thomas Skadhede, KIrsten Selchau og Kirsten Abildgaard: Biologiens FG, Forlaget KATS; sider: 61-71
indtil "5.4 Immunforsvaret og sundhed"
2024-04-24 Arbejdsspørgsmål til immunceller.docx
RNA Vaccines (mRNA Vaccine) - Basis of Pfizer and Moderna COVID-19 vaccines, Animation
Bioteknologi 4 om virus og infektioner.pdf
Læs side 15-20 (de første 6 sider i filen) om virus.
Andres afføring kan blive din medicin
Læs side 21-22 (fra "Bakterier" til "Immunforsvar") og 40-44 (fra "Antibiotika" til "Forebyggelse og fremtidsperspektiver")
2024-05-15 Arbejdsspørgsmål til HIV.docx
2024-05-15 HIVs Hemmelige Liv.pdf
HIV fra Bioteknologi 2.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Populationer, genetik og økologi
Indhold:
Delprocesserne i fotosyntese og respiration.
Mere om stofkredsløb og næringsstofforurening
Populationsbiologi og populationsvækst, naturbeskyttelse og bæredygtighed
Populationsgenetik og Hardy-Weinberg-ligevægt
Genetisk diversitet, artsdiversitet, økosystemdiversitet.
Eksperimentelt arbejde:
Hø-infusion (løbende undersøgelse), 2 lektioner
Undersøgelse av biodiversitet, 1 lektion
Kimfald, 1 lektion
Minimumsloven og algevækst, 1 lektion
Indhold
Kernestof:
2024-08-15 Kernestof biologi A.docx
Tag Biologiens FG med - vi starter blidt ud med at repetere genetik.
Genetik Grundbog s 121-131.pdf
Hø-infusion.pdf
Genetikbogen B+A side 71_75.pdf
Forsøgsdata 3u 27 august 2024
Lungedissektion.doc
Pattedyrhjerte.doc
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 76-87
Biostriben - Gymnasie - Genetik
Gentikbogens opgaver
Enzymklasser
AN 2009-1 Evolution i hverdagen.pdf
Ingen ny lektie.
Biodiversitet arbejdsark 1
Ingen ny lektie. Tag arbejdsarket fra sidst med.Tænk over, hvordan du forstår begrebet "biodiversitet" (Ikke undersøge det!)
Vi skal i felten - kast et blik på vejrudsigten og tag tøj og sko på efter den.
Biodiversitet Raunkiær.docx
Plantediversitet data
Biodiversitet
Og gør jeres optællinger i regnearket fra tirsdag færdige.
2024-09-24 Plantediversitet data.xlsx
Arbejdsark lektion 1 sekvens 2 biodiv.docx
Arbejdsspørgsmål til artikel
Naturen på kort
Man skal til timen have læst både sin egen gruppes artikel OG den gruppes artikel, man skal opponere imod (se program). De tre andre artikler skal man ikke læse.
2024-10-04 program.docx
Faren ved at være en lille nøjsom plante
Hvor blev alle de store dyr af?
Skovengen blomstrer
Fremtidens biodiversitet
Er insekterne ved at forsvinde?
Høj funktionel diversitet trods få arter i Østersøen Aktuel Naturvidenskab 2016-1.pdf
Økotoksikologi s 12_17.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Økotoksikologi
Indhold:
Miljøgifte, virkning på organismen med særligt fokus på hormonforstyrrende virkning, biomagnifikation og nedbrydning.
Eksperimentelt arbejde:
LD50 med myggelarver, elevernes eget design, 2 lektioner
Fytoøstrogener, elevernes eget design, 2 lektioner
Indhold
Kernestof:
Høj funktionel diversitet trods få arter i Østersøen Aktuel Naturvidenskab 2016-1.pdf
Økotoksikologi s 12_17.pdf
Carsten Bagge Jensen: Økotoksikologi (Biologitema), Nucleus; sider: 17-25, 53-59, 62-69
Vi forbereder gruppefremlæggelser om emnerne PCB og bromerede flammehæmmere. Vi bruger timen i dag + noget af timen tirsdag den 22 (efter efterårsferien) til at forberede, og fremlægger i matrixgrupper den 22.
Om fysisk aktivitet og livsstilssygdomme
Om fysisk aktivitet og livsstilssygdomme.pdf
I bør kunne tilgå hjemmesiden med UNI-login. Og ellers er teksten vedhæftet som PDF.
Find vej til LIFE
2024-10-30 Resultatskema_9cfffd16a2.xlsx
Thomas Skadhede, KIrsten Selchau og Kirsten Abildgaard: Biologiens FG, Forlaget KATS; sider: 136-140
om Energiproduktion under arbejde. Teksten kommer også ind på CO2-produktion i forhold til iltoptag, når man forbrænder fedt og kulhydrat.
Life forløb
2024-11-07 Arbejdsspørgsmål til teksten side 59.docx
indtil "Mikroorganismers rolle".
fra "DNA-fingeraftryk" til "... er sivet ned i jorden".
2024-11-15 Arbejdsspørgsmål til Økotoksikologi side 64_65.docx
indtil "Grænseværdier for klorerede opløsningsmidler".
LC50 med alkohol og myggelarver.docx
Jeg har aldrig lavet dette forsøg før, så alle forbehold for ændringer i vejledningen. Men uanset hvad er det en fordel, hvis alle er med på hvad vi skal.
PFAS - Problematiske fluorstoffer overalt
2024-11-18 pfas-arbejdsark.docx
Resultater LC50 myggelarver alkohol
2024-11-19 LC50 data.xlsx
Læs artiklen fra i går færdig og brug 30 min mere på arbejdsspørgsmålene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Livets udvikling
Indhold:
Populationsgenetik, genetisk variation, evolution ved naturlig og kunstig selektion, artsdannelse.
Systematik og kladistik. Bioinformatik.
Simulationsforsøg:
Survival of the fittest bean
Indhold
Kernestof:
Opgave:
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 166-177
indtil "Beregning af genetiske afstande". Den del tænker jeg, vi regner sammen.
Opgave 1) Lav et stamtræ ud fra din egen intuition/fornemmelse/viden:
2024-11-28 Kladistikøvelse.docx
Stamtræets udvikling Aktuel naturvidenskab2002-3.pdf
Inspirationsspørgsmål:
Arbejdsark-Evolution-Jagten-paa-hundens-oprindelse.docx
Jagten på hundens oprindelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Bioteknologi
Indhold:
Transkriptionskontrol hos prokaryoter og eukaryoter.
Transformation før og nu. CRISPR.
Transgene dyr, planter, svampe og bakterier i biologisk produktion. Bioetik.
PCR. DNA-teknologi i politiarbejde og miljøovervågning.
Basal epigenetik.
Eksperimentelt arbejde:
pGLO transformation af colibakterier, 1 lektion
CRISPR, 2 lektioner
pv92, PCR og elektroforese, 2 lektioner.
Indhold
Kernestof:
pGLO elev vejledning.pdf
Grundbog I Bioteknologi 68_71.pdf
Spring side 69 over; jeg ser lige, at den handler om eukaryoter
2025-01-16 spørgsmål.docx
Grundbog i Bioteknologi 8_35.pdf
Læs side 8-9 og side 22 (fra "Rekombinant DNA-teknik") til og med side 25
Ingen ny lektie.
Fytoøstrogen resultater
2025-01-28 Opgave fra 210531 3 androgener.pdf
stx242_BIO_A_21082024.zip
Minimumsloven - den begrænsende faktor.docx
2025-02-24 transkriptionskontrol hos eukaryoter.pdf
Mad ændrer din arvemasse videnskab dot dk.pdf
Eukaryotic Gene Regulation part 1
ELISAImmunoExplorerKit.pdf
Læs siderne 10-12.
Elevvejledning_OutoftheBlue.pdf
Læs side 1-4 i vedhæftede. Vi skal lave et ret vildt forsøg på mandag.
Ingen ny læselektie.
Læs side 9-10 i vedhæftede, og selve vejledningen side 12-14 (Vi laver punkt 1-17 mandag)
CRISPR-status_ Så langt er vi nu, og her er udfordringerne videnskab dot dk.pdf
Vi mødes i 3.13 klokken 11.20 og diskuterer følgende spørgsmål til lektien:
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 89-102, 149-153
indtil "transgene planter".
2025-03-20 Arbejdsspørgsmål
Arbejdsspørgsmål til siderne 102-107
Fra "Transgene planter" til "Bioteknologi og dyr".
Biologi A 140827.pdf
Fra "Grundlæggende metoder..." til "Syg eller rask?"
To gram jord Aktuel Naturvidenskab 2023-6.pdf
PV92-PCRkit fra BioRadFeb2020-1.pdf
Læs side 15-16 og side 18. Vi laver 1a, kindskrab. Og regner med at nå frem til og med PCR.
Arbejdsark-Evolution-og-eDNA-To-gram-jord.docx
Fangst-og-genfangst.pdf
Kimfald og håndvask
Chi-i-anden test i Biologi A.pdf
Læs forordet og afsnit 1: Hvornår anvendes...?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Repetition
Repetition.
Indhold
Kernestof:
Repetition. Læs op på dine noter til genetik inkl. populationsgenetik og evolution
genetikopgaver fra nucleus.pdf
Udkast til eksamensspørgsmål 3u 2025 udleveret til eleverne.docx
Læs op på dine noter om fysiologi.
Gennemgå dine noter om celler, proteiner inkl. enzymer, og næringsstoffer.
Læs på dine noter om økologi og økotoksikologi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139296256", "T": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139296256", "H": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139296256" }