Holdet 2024 re/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nærum Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lisbeth Vang Olsen
Hold 2024 re/z (2z re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Buddhisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Satanisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

Kernestof:
Sura 5, 44-48
Sura 2, 177-178
Sura 1,1-7
Tekst 12 s.76-77 i bogen (Sura 2,122-128)
Den første åbenbaring fra AL-Bukaris samling på dansk side 7-8 (Hadith)
Tekst 11: Koranen om Ramadan side 190-191 i Horisont (Sura 2, 183-187)
Tekst 12: Ramadanen i Danmark af Aminah Tønnsen side 191-192 i
Tekst: Interview med Ali s.198-201 i Islam - Danske verdensreligioner
Artikel: Sådan endte min søn som IS kriger i Syrien, 22/3/15 Politiken
Hymne: Min umma - daggryet er nær


Baggrundsstof:
Præislam s.8-11 i bogen
Religionsstifteren og åbenbaringerne s.11-19 i bogen
Kulten og teologi s.24-27 i bogen.
De 5 søjler side 28-33  i bogen
Lovstof s.34-37 i bogen
Konvertit-islam i Islam - Danske verdensreligioner s.194-198


Modeller:
Søjlenøgle
Jan Hjärpes 4 idealtyper
Van Genneps Ritaulanalyse
Model for helligsteder
Ritualets funktion
Rambos konversionsmodel
Radikaliseringsmodel: Fasemodellen
Ninian Smarts 7 dimensioner

Andet materiale:
DR2 Troens ansigter (2. afsnit) - Dokumentar om muslimers syn på De 6 trosartikler
You Tube: Fasten i Ramadanen - dens visdom og fordele. Sofalogen, sæson 2, afsnit 2
BBC dok om Hajj, 2003
You Tube - Ramadan for en ung dansk muslim
You Tube - Eva er konvertit
You Tube - Shariazone i Tingbjerg


Studietur til Istanbul med flg elevoplæg:
1) Moskeen, bønnen og imamen
2) Mødet mellem kristendom og islam i Tyrkiet
3) Sufisme og Dervishdans
4) Religion i et moderne Tyrkiet
5) Osmannerriget
6) Eüyp – et pilgrimssted


Formålet med forløbet  islam er at få kendskab til og viden om religionens historiske baggrund, dogmer og praksis. Forløbet vil derfor begynde med islams formative periode, derefter arbejder vi med religionernes dogmer og praksis. Sidste del af forløbet har fokus på islam ifht samfundet i forbindelse med Sharia, moderne islam i en moderne demokratisk verden og i vesten, herunder emnet ligestilling. I denne del fokuseres der på forskellige fortolkninger inden for religionen, fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme. Desuden arbejder vi med emnerne Islamisk stat, terror, radikalisering og konversion.
På studieturen i Istanbul har vi besøgt Den blå moske, Eyüp moskeen, Hagia Sofia, Sulyemaniye moskeen og observeret Dervishdans.

Læst i alt ca 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Faglige - – anvende elementær religionsfaglig terminologi – karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale – fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler – formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst
  • Almene (tværfaglige) - Almene (tværfaglige) - – anvende elementær religionsfaglig terminologi – karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale – fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler – formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Buddhisme

Kernestof:
Buddhalegenden s.12-15 i Buddhas lære
Benares talen s.32-33 i bogen
Tekst 6: Samsaras endeløshed fra Buddhismens tanker og livsformer af Bruun et al
Tekst 8: Genfødsel uden sjæl fra Mennesket og Magterne
Tekst 12 s.79-80 i bogen
Tekst 6 side 60 i bogen
Tekst 16 s.86 i bogen
Tekst 19 s 95-96 i bogen
Tekst 20 s 97 i bogen
Tekst: Buddha, Buddha cool af Jørn Borup
Tekst: En sej religion af Jørn Borup s.277-280 fra Horisont
Artiklen: Vestens buddhistiske superstjerne af TS Johansen 9/10/08
Artikel: En gudekonge, som tiden er ved at løbe fra?

Baggrundsstof:
De østlige religioners fællespræg s.66-71 fra Religionerne
Buddhismens oprindelse s.37-40 i Buddhas lære
Buddhas lære s.24-36
Mahayanabuddhismen og Vajrayanabuddhismen side 160-162 og 167-169 fra Religion C
Buddhas lære s.41-47
Buddhas lære s. 85-87, 95-97
Karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme side 148-152 fra RelC
Ninian Smarts 7 dimensionsmodel

DR2 dokumentar: Den 2. Dimension nr 6
DR2 dokumentar: Lakha Lama, 2860 Søborg (i uddrag)
DR2 dokumentaren: Himlen over Danmark: Buddha og milliardæren

Ekskursion til Kadjyskolen (Diamantvejs buddhisme) på Svanemøllevej 56, 2100 Kbh Ø.

Formålet med forløbet er, at opnå viden om buddhismens oprindelse og lære samt få et overblik over buddhismens tre retninger. Med forløbet opnås en forståelse af buddhismen i forskellige skikkelser, dels inden for religionens fjernøstlige kontekst, men også i forskellen mellem en østlig og en vestlig fortolkning af tibetansk buddhisme. Forløbet afrundes med et blik på erhvervslivets indoptagelse af buddhistiske forestillinger og praksis samt buddhismen i et nutidigt vestligt udtryk.

Læst i alt ca 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, kosmologi, eskatologi, ritual, åbenbaring, lære og etik – anvende elementær religionsfaglig terminologi – karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale – fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler – formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst – formulere sig om etiske problemstillinger – demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
  • Almene (tværfaglige) - Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
  • Personlige - Du skal være bevidst om din egen læringsproces. Du skal have indsigt i kulturel mangfoldighed og i din egen kulturs placering heri. Arbejdsformer:
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Kristendom

Kernestof:
Det gamle testamente:
1. Mosebog kap.1-3 i GT (Kosmogoni og antropologi)
1.Mosebog 9,1-17 og 17,1-14 i GT (pagtslutninger)
2. Mosebog 19,1-8 og 24,1-8 i GT (pagtslutninger)
Jeremias' bog 31,31-34 (Messiasforventning)

Det nye testamente:
Mark 1,1-13 i NT (Dåbens indstiftelse)
Matt 22, 34-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
Mark 14-16 i NT (Lidelseshistorien)
Luk 10,25-37 i NT (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Matt 5,1-48 i NT (Bjergprædikenen)
Mark 2, vers 1-12 Helbredelsen af den lamme)
Mark 7,  31-37 (Helbredelsen af den døve og stumme)
Matt, 4, vers 1-11 (Jesus fristelse i ørkenen)
Paulus' Romerbrev kap. 5, vers 1-21 og Galaterbrev kap.5, vers 1-12
Luther: Uddrag af prædiken fra Kirkepostillen 1522
Den apostolske trosbekendelse
Artikel: Den syriske flygtning er ikke min næste af Marie Krarup side 197-198 i Kristendom - tro og praksis af Haaning og Laursen, Systime  2016
Artikel: Svar til Marie Krarup af ML Poulsen side 198-199 i Kristendom - tro og praksis af Haaning og Laursen, Systime  2016
Artikel: En halv næse til præst for bamsedåb fra www.religion.dk

Baggrundsstof:
Religion Lever side 60-69
Oversigt over katolicisme vs protestantisme fra Religion C s.59.

Modeller, teorier:
Myteteori
Podemann Sørensens myte-ritual-model
Van Gennep: Model for overgangsritualer
Religionsteori -> Smarts 7 dimensioner

Besøg af KFS
Ekskursion til Nærum kirke - Den folkekirkelige landskab

Formålet med forløbet i kristendom er at få kendskab til religionens formative periode, historiske udvikling samt tro og praksis alt sammen i en bevidsthed om, hvordan man kan gå til religionen som indhold (essentialistisk) og som udført blandt mennesker (socialkontruktivistisk). Vi kommer omkring grundmyten, pagterne, Jesus, den nye pagt/opstandelse, næstekærlighed, Paulus, Luther, hovedretninger, dåb, nadver. Vi har også arbejdet med moderne kristendom i folkekirken.

Læst i alt ca 80 sider

Faglige mål:
- anvende elementær religionsfaglig terminologi. Efter dette forløb skal I kunne redegøre for de religiøse fænomener myte (som en privilegeret talesituation) og ritual (som symbolske handlinger og her fokus på kultdrama)
- Kunne redegøre for grundmyten med udgangspunkt i de tre myter: grundlæggelsesmyten - skabelsen af verden; problemmyten - syndefaldsmyten; løsningsmyten - Jesu Kristi opstandelse
- I skal kunne karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder i kristendommen.
- I skal have et indblik i de centrale jødiske forestillinger (pagt og messiasforventning) og forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger.
- I skal kunne redegøre for kristendommens frelseshistorie, herunder problem- og løsningsmyte.
- I skal kunne redegøre for Jesus om historisk person og Kristus som mytisk person
- I skal have kendskab til centrale aspekter af Jesu forkyndelse med hovedvægt på Jesu etik
- I skal kunne analysere ritualer som dåb gennem det religionsfænomenologiske begreb kultdrama og overgangsritual.
- I skal kunne redegøre for, hvordan kristendommen fortolkes på nutidige og senmoderne præmisser i Danmark.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser – redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, kosmologi, eskatologi, ritual, åbenbaring, lære og etik – anvende elementær religionsfaglig terminologi – karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale – fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler – formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst – formulere sig om etiske problemstillinger – demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
  • Personlige - Du skal være bevidst om din egen læringsproces. . 3. Du skal have indsigt i kulturel mangfoldighed og i din egen kulturs placering heri.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Satanisme

Kernestof:
De 9 sataniske erklæringer side 31 i Satans Bibel, 1969 af LaVey.
Jordens 11 sataniske erklæringer fra Religion på kryds og tværs side 154
Dåbsritualet for voksne side 337-343 i Sataniske ritualer, 1972 af LaVey.
Interview med Helios Magica, der er satanist side 56-68 i Hvad tror du på? 2003 af Kim Møller Pedersen.
Artikel: Satanisten er en fornuftig egoist
Interview med Erik Danielson - Religion på kryds og tværs side 164
Sangteksten: Devils blood af Watain



Baggrundsstof:
Moderne satanisme af Mikkel Pade i Nye Religiøse bevægelser i Danmark,  side 307-311, 315-318, 318-319, 319-321
Undersøgelse af Satanisk Forums hjemmeside
Det sataniske rituals 3 former side 122-125 i Satans Bibel, 1969 af LaVey
Skema over typer af satanisme side 145 i Religion på kryds og tværs
Satanisme og musik side 160-164 i Religion på kryds og tværs

Andet materiale:
DR: Hvis jeg har lyst til at spise din lever, så må jeg i princippet godt.
DR - 5 skarpe om Satan
Anton LaVey: :
https://www.churchofsatan.com/#_=_  (Præsentation af LaVey)  
https://www.youtube.com/watch?v=QeDtI-AHp9U (4.06) (Anton LaVeys sidste interview)
Om en dansk satanist: https://www.youtube.com/watch?v=LuhxVqNVSos
Musikvideo med Ghost: Hi is
Musikvideo med Watain: The howling

Indhold:
Vi har lavet en begrebsafklaring af Satan og satanisme og arbejdet med de forskellige former for satanisme.
Vi har undersøgt Church of Satan som en ny religion, forudsætningerne for dens opståen i USA i slutningen af 1960'erne samt den religiøse leder Anton LaVey.
Vi har arbejdet med Church of Satans forestillinger og trosgrundlag og deres ritualer. Derudover har vi undersøgt kirkens forhold til omverdenen.
Desuden har vi undersøgt det sataniske miljø i Danmark, herunder Satanisk Forum og deres medlemmer samt brugen af satanisme i Metalmusik.
I alt ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Tekstanalyse og brugens af religionsfaglig terminologi. Anvendelse af relevante modeller/metoder.
  • Søge information - Netsøgning af hjemmesider som træning i kildevurdering.
  • Diskutere - Perspektivering og diskussion af religionen. Er det en religion?
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde