Holdet 2024 fy/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nærum Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Torsten Tranum Rømer
Hold 2024 fy/i (2i fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Varme og tilstandsformer
Titel 3 Atomfysik og lys
Titel 4 Kosmologi, astronomi og verdensbilledet
Titel 5 Lidt mere om lys
Titel 6 Lyd og bølgefysik
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s. 59-94 samt dokumenterne "energi og energiomsætning - elvøvelser (håndgenerator og energimålet)", "Hoppende bold med Capstone" og "kinetisk- og potentiel energi samt effekt".

Delemner:

Energiformer, energiomdannelse og termodynamikkens hovedsætninger: s. 60-65, 68-70 og 90.

Effekt og nyttevirkning: s. 66-67

Mekanisk energi: 71-78 (vi lavede eksperiment 6.2, men ikke 6.1 og 6.3).

Elektrisk energi: s. 82-84.

Termisk energi: s. 85-85

Stikord til centrale begreber: Energibevarelse, energiomdannelse, termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning, energikæder, effekt, nyttevirkning, mekanisk energi, potential energi, kinetisk energi, tyngdekraft, de syv energiformer.

Elevøvelser/forsøg:
- To øvelser om energi og effekt (håndgeneratoren og energimåler). Journal over forsøget med håndgenerator
- Hoppende bold med Capstone (opsamling via fremlæggelser ud fra gruppernes resultater).
- Kinetisk energi, potentiel energi og effekt (ved trappegang) (opsamling via fremlæggelser ud fra gruppernes resultater).
  
Projekter: Eleverne aktiverede i grupper besøgende (6. -9- kl.) på naturvidenskabsfestivalen. Emner var primært indenfor emnet energi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Varme og tilstandsformer

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s.107-121 samt dokumenterne:
"Energilagring-i-sten-video-artikel-spørgsmål"
"Fysikdetektiven- Varmekapacitet og specifik varmekapacitet"
"Genanvendelse-af-varmeenergi-i-sten-øvelsesvejledning"
"Podcast om energilagring med spørgsmål"
"Varmekapacitet og specifik varmekapacitet med måleresultater"
"Workshop om varme og tilstandsformer"

Delemner:

Termisk energi og specifik varmekapacitet: s. 85-85, 112-113.

Varme: s. 108

Tilstandsformer: s. 109

Temperatur og temperaturskalaer: 110-111

Overgange mellem tilstandsformer (faseovergange) samt specifik smelte- og fordampningsvarme: s. 117-120.

Stikord til centrale begreber:
varmeenergi, indre energi, tilstandsformer(fast, flydende og gas), absolut nulpunkt, Celcius skalaen, Kelvin skalaen, opvarmning, afkølning, termisk energi,  smeltning og størkning, fordampning og fortætning, specifik smeltevarme, specifik fordampningsvarme, kogepunkt og smeltepunkt,

Elevøvelser/forsøg:
- Workshop om varme og tilstandsformer (herunder nyttevirknig af elkedel)(løbende opsamling i grupperne)
- Fysikdetektiven - Varmekapacitet og specifik varmekapacitet (journalaflevering i grupper).
- Genanvendelse af varmeenergi i sten (varmelagring i sten) (journalaflevering i grupper).

Fællesforsøg:
- Vands fordampningsvarme (eksperiment 9.3), kogepunktets trykafhængighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Atomfysik og lys

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s.123-133, 178-179, 210-217, 221-226, 228-230, samt dokumenterne:
"EM-spektrum slides fra gæsteunderviser Thorbjørn" (herunder animation med hydrogenatomet)
"Slides om bølgefysik" (fra gæsteunderviser Nitha)
"små foredrag om det periodiske system"
"powerpoints fra små foredrag om det periodiske system"
"Måling af lysspektre - elevøvelse"
Det periodiske system (interaktivt): https://ptable.com/?lang=da#Egenskaber

Delemner (sidetal henviser til Basisfysik C):

Atomets opbygning: s. 124--127, 152-153.

Det periodiske system: s. 130-133.

Bølgeligningen, frekvens, bølgelængde og udbredelseshastighed: s. 178-179.

Lystes hastighed og det elektromagnetiske spektrum: s. 210-217.

Lys og atomer samt Bohrs atommodel: 221-222, 224-226.

Lysspektre: s. 227 (Vi brugte ikke øvelsesvejledningen i bogen, men en som blev udleveret på separat dokument).

Planck-spektre og Wiens lov: s. 228-229.

Supplerende stof:
Dokumentet "elektronorbitaler og det periodiske system"
Dokumentet "Lidt om lysdioder"
Afleveringsopgaven "Opgave om hydrogenatomet"
Delemner:

Stikord til centrale begreber:
Atomkernen, protoner, neutroner, nukleoner, elektroner, atomets opbygning, atomnummer, A=Z+N, det periodiske system, perioder og grupper, elektronskaller og orbitaler, ioner, iongitter i faste stoffer, bølgeligningen, frekvens, bølgelængde, udbredelseshastighed, lysets konstante hastighed i vakuum c, det elektromagnetiske spektrum herunder synligt lys, emissionsspektrum, Plancks formel, Bohrs atommodel, emission, absorption, Bohrs postulater, energiniveauer i brintatomet, Balmerserien, Planck-spektre,  og Wiens lov  

Elevøvelser/forsøg:
- Små forsøg eksperiment 10.1 (A: antal atomlag i alufolie, B: Deling af modellervoks)
- Måling af lysspektre - elevøvelse

Fællesforsøg:
- Hydrogens emissionsspektrum (spektrallampe)
- Se på lyskilder med håndspektrometre

Fremlæggelser: Små gruppeoplæg om det periodiske system
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kosmologi, astronomi og verdensbilledet

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s. 21-23, 50-51, 233-251, 255-273, 276-278, 282-304 samt:


Størrelsesordener: s. 21-24

Galileis faldlov: s. 50-51

Historisk udvikling i verdensbilledet: s. 233-240

Planeternes bevægelse, epicykler og parallakser: 241-244

Keplers love: 245-247

Newtons tyngdelov: s. 248-249

Årstiderne, nat og dag: s. 256-261 (Fokus på tænk efter boks 1, figur 17.2, Figur 17.3 i simple streger)

Månens faser  og formørkelser: s. 262-265 (fokus på fig. 17.7, fig. 17.8, og fig. 17.10 i simple streger. )

Solsystemet: 269-273


Universets udvidelse og udvikling og Hubbles lov (en del af FF3): 293-296, 299-304


Supplerende ressourcer:

Filmen "Den bevægede jord"

Rummet.dk: Hjemmesiden Rummet.dk fra DTU space

Filmen vores kosmiske rødder: Vores kosmiske rødder - Københavns Universitets Videoportal

James Webb teleskopet: James Webb Space Telescope - NASA Science

Om hvor langt James Webb teleskopet kan se tilbage i tid: Superteleskop skal kigge næsten 14 milliarder år tilbage i tiden



Elevøvelser/forsøg:

Dataøvelse med Keplers 3. lov - Eksperiment 16.1 s. 247
"Byg dit eget solur"- Se modulet 3/4
"Bestemmelse af solens diameter - eksperiment 17.1"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lidt mere om lys

Pensum til dette forløb er (fra Basisfysik C):

Grundlæggende bølgefysik: s. 176-179, 188

Det elektromagnetiske spektrum og grundlæggende lysegenskaber: s. 210-217.

Interferens og optisk gitter: s. 218-220, inkl. eksperiment 15.2.

Difraktion, Huygens princip og Gitterligningen: Basisfysik  B (obs: scan fra B-niveaubogen) s. 345-349. Fokus på at kunne forklare og tegne figur 19.23 a-c og figur 19.25

Eleveksperimenter:

Bestemmelse af bølgelængde for laserlys


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Lyd og bølgefysik

Pensum til dette forløb er:

Basisfysik C s. 192-206.

Elevforsøg:
Bestemmelse af lydens hastighed - Eksperiment 14.1 Basisfysik C s. 194 (kun varianten med basketbolden og så varianten med måling af afstand og tid for klap med klaptræ)

Måling på musikinstrumenter og lyde med Phyphox: Eksperiment14.2 Basisfysik C s. 204-205

Fællesforsøg/demoforsøg: Lange fjedre som vi brugte til kvalitativ undersøgelse af længdebølger og tværbølger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Arbejde med de foreløbige eksamensspørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer