Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Torsten Tranum Rømer
|
Hold
|
2024 fy/i (2i fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s. 59-94 samt dokumenterne "energi og energiomsætning - elvøvelser (håndgenerator og energimålet)", "Hoppende bold med Capstone" og "kinetisk- og potentiel energi samt effekt".
Delemner:
Energiformer, energiomdannelse og termodynamikkens hovedsætninger: s. 60-65, 68-70 og 90.
Effekt og nyttevirkning: s. 66-67
Mekanisk energi: 71-78 (vi lavede eksperiment 6.2, men ikke 6.1 og 6.3).
Elektrisk energi: s. 82-84.
Termisk energi: s. 85-85
Stikord til centrale begreber: Energibevarelse, energiomdannelse, termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning, energikæder, effekt, nyttevirkning, mekanisk energi, potential energi, kinetisk energi, tyngdekraft, de syv energiformer.
Elevøvelser/forsøg:
- To øvelser om energi og effekt (håndgeneratoren og energimåler). Journal over forsøget med håndgenerator
- Hoppende bold med Capstone (opsamling via fremlæggelser ud fra gruppernes resultater).
- Kinetisk energi, potentiel energi og effekt (ved trappegang) (opsamling via fremlæggelser ud fra gruppernes resultater).
Projekter: Eleverne aktiverede i grupper besøgende (6. -9- kl.) på naturvidenskabsfestivalen. Emner var primært indenfor emnet energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Varme og tilstandsformer
Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s.107-121 samt dokumenterne:
"Energilagring-i-sten-video-artikel-spørgsmål"
"Fysikdetektiven- Varmekapacitet og specifik varmekapacitet"
"Genanvendelse-af-varmeenergi-i-sten-øvelsesvejledning"
"Podcast om energilagring med spørgsmål"
"Varmekapacitet og specifik varmekapacitet med måleresultater"
"Workshop om varme og tilstandsformer"
Delemner:
Termisk energi og specifik varmekapacitet: s. 85-85, 112-113.
Varme: s. 108
Tilstandsformer: s. 109
Temperatur og temperaturskalaer: 110-111
Overgange mellem tilstandsformer (faseovergange) samt specifik smelte- og fordampningsvarme: s. 117-120.
Stikord til centrale begreber:
varmeenergi, indre energi, tilstandsformer(fast, flydende og gas), absolut nulpunkt, Celcius skalaen, Kelvin skalaen, opvarmning, afkølning, termisk energi, smeltning og størkning, fordampning og fortætning, specifik smeltevarme, specifik fordampningsvarme, kogepunkt og smeltepunkt,
Elevøvelser/forsøg:
- Workshop om varme og tilstandsformer (herunder nyttevirknig af elkedel)(løbende opsamling i grupperne)
- Fysikdetektiven - Varmekapacitet og specifik varmekapacitet (journalaflevering i grupper).
- Genanvendelse af varmeenergi i sten (varmelagring i sten) (journalaflevering i grupper).
Fællesforsøg:
- Vands fordampningsvarme (eksperiment 9.3), kogepunktets trykafhængighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomfysik og lys
Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s.123-133, 178-179, 210-217, 221-226, 228-230, samt dokumenterne:
"EM-spektrum slides fra gæsteunderviser Thorbjørn" (herunder animation med hydrogenatomet)
"Slides om bølgefysik" (fra gæsteunderviser Nitha)
"små foredrag om det periodiske system"
"powerpoints fra små foredrag om det periodiske system"
"Måling af lysspektre - elevøvelse"
Det periodiske system (interaktivt): https://ptable.com/?lang=da#Egenskaber
Delemner (sidetal henviser til Basisfysik C):
Atomets opbygning: s. 124--127, 152-153.
Det periodiske system: s. 130-133.
Bølgeligningen, frekvens, bølgelængde og udbredelseshastighed: s. 178-179.
Lystes hastighed og det elektromagnetiske spektrum: s. 210-217.
Lys og atomer samt Bohrs atommodel: 221-222, 224-226.
Lysspektre: s. 227 (Vi brugte ikke øvelsesvejledningen i bogen, men en som blev udleveret på separat dokument).
Planck-spektre og Wiens lov: s. 228-229.
Supplerende stof:
Dokumentet "elektronorbitaler og det periodiske system"
Dokumentet "Lidt om lysdioder"
Afleveringsopgaven "Opgave om hydrogenatomet"
Delemner:
Stikord til centrale begreber:
Atomkernen, protoner, neutroner, nukleoner, elektroner, atomets opbygning, atomnummer, A=Z+N, det periodiske system, perioder og grupper, elektronskaller og orbitaler, ioner, iongitter i faste stoffer, bølgeligningen, frekvens, bølgelængde, udbredelseshastighed, lysets konstante hastighed i vakuum c, det elektromagnetiske spektrum herunder synligt lys, emissionsspektrum, Plancks formel, Bohrs atommodel, emission, absorption, Bohrs postulater, energiniveauer i brintatomet, Balmerserien, Planck-spektre, og Wiens lov
Elevøvelser/forsøg:
- Små forsøg eksperiment 10.1 (A: antal atomlag i alufolie, B: Deling af modellervoks)
- Måling af lysspektre - elevøvelse
Fællesforsøg:
- Hydrogens emissionsspektrum (spektrallampe)
- Se på lyskilder med håndspektrometre
Fremlæggelser: Små gruppeoplæg om det periodiske system
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kosmologi, astronomi og verdensbilledet
Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik C s. 21-23, 50-51, 233-251, 255-273, 276-278, 282-304 samt:
Størrelsesordener: s. 21-24
Galileis faldlov: s. 50-51
Historisk udvikling i verdensbilledet: s. 233-240
Planeternes bevægelse, epicykler og parallakser: 241-244
Keplers love: 245-247
Newtons tyngdelov: s. 248-249
Årstiderne, nat og dag: s. 256-261 (Fokus på tænk efter boks 1, figur 17.2, Figur 17.3 i simple streger)
Månens faser og formørkelser: s. 262-265 (fokus på fig. 17.7, fig. 17.8, og fig. 17.10 i simple streger. )
Solsystemet: 269-273
Universets udvidelse og udvikling og Hubbles lov (en del af FF3): 293-296, 299-304
Supplerende ressourcer:
Filmen "Den bevægede jord"
Rummet.dk: Hjemmesiden Rummet.dk fra DTU space
Filmen vores kosmiske rødder: Vores kosmiske rødder - Københavns Universitets Videoportal
James Webb teleskopet: James Webb Space Telescope - NASA Science
Om hvor langt James Webb teleskopet kan se tilbage i tid: Superteleskop skal kigge næsten 14 milliarder år tilbage i tiden
Elevøvelser/forsøg:
Dataøvelse med Keplers 3. lov - Eksperiment 16.1 s. 247
"Byg dit eget solur"- Se modulet 3/4
"Bestemmelse af solens diameter - eksperiment 17.1"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lidt mere om lys
Pensum til dette forløb er (fra Basisfysik C):
Grundlæggende bølgefysik: s. 176-179, 188
Det elektromagnetiske spektrum og grundlæggende lysegenskaber: s. 210-217.
Interferens og optisk gitter: s. 218-220, inkl. eksperiment 15.2.
Difraktion, Huygens princip og Gitterligningen: Basisfysik B (obs: scan fra B-niveaubogen) s. 345-349. Fokus på at kunne forklare og tegne figur 19.23 a-c og figur 19.25
Eleveksperimenter:
Bestemmelse af bølgelængde for laserlys
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lyd og bølgefysik
Pensum til dette forløb er:
Basisfysik C s. 192-206.
Elevforsøg:
Bestemmelse af lydens hastighed - Eksperiment 14.1 Basisfysik C s. 194 (kun varianten med basketbolden og så varianten med måling af afstand og tid for klap med klaptræ)
Måling på musikinstrumenter og lyde med Phyphox: Eksperiment14.2 Basisfysik C s. 204-205
Fællesforsøg/demoforsøg: Lange fjedre som vi brugte til kvalitativ undersøgelse af længdebølger og tværbølger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Arbejde med de foreløbige eksamensspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297274",
"T": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297274",
"H": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297274"
}