Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Maria Kindt
|
Hold
|
2024 Id/1 (3g Id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold og sundhed
Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav til den moderne fodboldspiller. Hertil knyttes sundhedsbegrebet og generelle sundhedsdiskurser.
Forløbet kobler både det praktiske (og tekniske) fodboldspil og det teoretiske blik for aerob og anaerob træning sammen mht. de fysiologiske effekter.
I forløbet undervises der praktisk i fodbold og derudover inddrages foldbold-fitness også i forløbet.
Undervisningen tager både afsæt i den teoretiske og praktiske vinkel af fodbold samt de fysiologiske effekter af fodboldtræning generelt og fodbold-fitness.
Sundhed kobles teoretisk til dette forløb, og der undervises i begrebet sundhed samt sundhedsdiskurser.
Derudover er der fokus på:
1. Fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner. Herunder er der fokus på følgende elementer:
Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning: indersidespark - tæmning og ydersidespark og tæmning, lodret vristspark, halvtliggende vristspark samt driblinger, afleveringer og finter.
Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper (bandespil/boldovertagelse, overlap, krydsløb og modløb)
- Angrebsspil (opspil/bredde/dybde/kontra),
- Forsvarsprincipper (opbakning og sikring) og forsvarsspil (persondækning/områdeopdækning) samt spilsystemer.
2. Praktisk elevundervisning:
- Eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere egen undervisning af andre samt udarbejdelse af drejebøger.
- Derudover udarbejdes der en teoretisk præsentation af forskellige sundhedsfaglige problematikker, hvor eleverne arbejder med selvvalgte fokusområder og præsenterer dem for klassen.
Særlige fokuspunkter: Dette forløb har fokus på samarbejde og dialog eksamensgrupperne i mellem.
Arbejdsformer:
Eleverne skal både arbejde individuelt, i par og i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs følgende artikel om (elite)sport hjemmefra.
-
Idrætsprofil og idrætsvaner idræt B 2024.docx
-
240613 idraet b – valgfag august 2024.pdf
-
- Læs ekstensivt (dvs. overfladisk/hurtigt) læreplanen for idræt b. Se vedhæftede fil.
-
40613 idraet b – valgfag august 2024.pdf
-
Læs følgende artikel ift. opvarmning:
-
metaanalyse: kvantitativ syntese af flere undersøgelser.
-
Case 9 volleyball, muskelfibretyper og BMI idræt B 2024.docx
-
Opvarmning idræt b .pdf
-
Vi har både teori og praktisk, da I skal afprøve jeres øvelser til opvarmningen samt øve til musik, så medbring tøj og sko til indendørsbrug.
-
Musik inspiration » Gymnastik Guiden
-
Lektier:
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal; sider: 17-36
-
Titel- Artikel fra Danske regioner om danskernes sundhed.
-
Titel- Artikel fra Hjerteforeningen vedr. fodbold.
-
VI gennemgår jeres øvelser til opvarmningsprogrammet og musikvalg og prøver det af samlet. Hvem klipper musikken?
-
bevægelighedstræning-hæfte.pdf
-
Opvarmningsgrupper:
-
Vi starter op på fodboldforløbet. Vi mødes på rundforbi med fodboldstøvler, lån et par af en ven, hvis du ikke selv har nogle. Medbring tøj efter vejret samt vand.
-
Aflevering spiller i midten:
-
udvidet aflevering med spiller i midten
-
tikitaka-øv.
-
Dribling og vendinger
-
Sundhed#2
-
Siderne i idræt b bogen - er ej lektie!
-
Folkesundhed idræt b 2024 (2).docx
-
Dagens tema: Fodbold# 2. Vi er på rundforbi.
-
bredde dybde
-
Dagens program:
-
Idræt b fodbold-4.pdf
-
1. I læser følgende sider hjemmefra.
-
sundhed i et biologisk perspektiv 2024.pptx
-
Fodbold er bredspektret medicin (1).pdf
-
Virtuelt modul, hvor I I jeres eksamensgrupper skal arbejde med oplægget til tirsdag næste uge, hvor I i grupperne præsenterer for hele holdet.
-
Eksamensgrupperne og emner:
-
opgave til sundheds-oplæg idræt b 24.docx
-
Afsnit
-
- Læs s. 134-147 i det vedhæftede dokument "Sundhed - det gode liv på krykker"
-
- Vi fortsætter med angrebsprincipper, overlap, krydsløb, modløb.
-
krydsløb mv.pdf
-
1. Genlæs følgende: s. 134-147 i det vedhæftede dokument "Sundhed - det gode liv på krykker"
-
Spørgsmål til Sundhed- Det gode liv på krykker.docx
-
Husk vi mødes på rundforbi kl. 12.15:)
-
Idræt B Skabelon til Drejebog 2024-25.docx
-
Vi har teori i dag.
-
Spørgsma_l til artiklen Fysiske krav til den moderne fodboldspiller.docx
-
Lektie: alle læser følgende: s. 3-13 i pdf-filen + link (fokus er på spilsystemer og angrebsprincipper).
-
Lektier
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sundhed og livsstil: Oplæg
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atletik
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for tre atletik-discipliner: længdespring, højdespring og hæk.
Eleverne har i de enkelte discipliner fokus på: tilløb, afsæt, svæv og landing. Derudover arbejdes der i hæk med svingbenet, afsætsbenet, overkrop, diagonalt armtræk samt overkroppens position.
Disciplinernes faseopdeling, fejlretning i par og større grupper forfines og øves. Perfektionering og øvning af det færdige spring samt videooptagelser og elevfejlretning udføres.
Der er fokus på den teoretiske tilgang til den praktiske udførsel af atletik-disciplinerne. Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer på deres egen praktiske og teoretiske undervisning.
Forløbet arbejder med de forskellige fysiologiske aspekter ved træning og testning, jf. DIF's testningskompendium.
Eleverne skal også teoretisk arbejde med at:
- opnå viden om menneskekroppens opbygning med fokus på knogler, led og muskler.
- udarbejde bevægelsesanalyser af enkle bevægelser med henblik på at opnå forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder og potentialer.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Genlæs den videnskabelige artikel fra Sportsmedicin, s. 6-12, som handler om det fysiologiske krav til den moderne fodboldspiller: Fysiske krav til en fodboldspiller.pdf + lav skriftligt spørgsmålene til artiklen hjemmefra.
-
Ej lektie - disse anvendes til gruppe-arbjedet:
-
Ej lektie: Hvis vi har tid kigger vi også på følgende materiale:
-
OBS: vi er på Rundforbi - husk tøj efter vejret. Hold øje med lectio, hvis vejret skifter ift. skift af lokation.
-
Sidste modul i fodbold. OBS: vi mødes på rundforbi.
-
Bo Henriksens favoritøvelse
-
1) Læs kap. 1+2 i sygt sund færdige derhjemme.
-
OSB: vi er på Rundforbi i dag, da vi starter op på vores nye forløb om atletik:)
-
OBS: vi er i hallen grundet forkortet modul!!!
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal; sider: 38-66, 68-76
-
- Læs kap. 3 i Sygt sund pdfén - Noter 3 fokuspunkter ned hjemmefra.
-
Sygt sund! 2019 (3) (1)-2 (1).pdf
-
Anatomi og bevægelseslære KT 2024.pptx
-
OBS: vi er på Rundforbi til praktisk længdespring gang nr. 3. Husk varmt tøj, dvs. lange bukser, jakke, hue, handsker og løbesko. Husk opladte mobiler til at filme med.
-
1. Genlæs siderne i idræt b bogen.
-
Afslutning på længdespring: Vi er på rundforbi. Husk tøj efter vejret, hold øje med lectio ift. vejrskifte!
-
Inspiration til øvelser: hvis I mangler flere øvelser, så kig her: ej lektie.
-
Vi starter op på højdespring i hallen.
-
1. alle læser vedlagte dokument, læs s. 3-13, + kigger på fokusspørgsmålene + ser videoen: In high jump, your centre of mass goes under the bar
-
1. læs siderne i idræt b bogen: vi samler op på sidste gang samt powerpointen og den kommende opgave.
-
Metoder i idræt b ift. SRP 2024.docx
-
Højdespring 2
-
1. Læs disse sider.
-
Idrætsfagets metoder i større opgaver og projekter.docx
-
OBS: Husk skitursbetaling + link, se besked fra den 25.11 på lectio + samling med Rikkes hold vedr. tik tok-deling.
-
De typiske fejl i højdespring: se fejlretning s. 15-16 i pdf-filen nedenfor:
-
Vi starter op på hækkeløb i dag husk sko og idrætstøj:
-
Læs disse to links ift. muskelarbejde ved løb:
-
Alle læser følgende sider i dokumentet her: dvs. læs fra side 4-15 i pdf-filen.
-
20141117-135538-haek atletik kt (2) (2).pdf
-
ObS: tag idræt b bogen med!
-
Vi afslutter hækkeløb.
-
Formativ evaluering af atletik:
-
1. læs og forstå siderne i idræt b bogen, vi kigger på den nye teori til forløbet om aerob og anaerob træning samt samler op på hækkeløb.
-
Opsamling på hækkeløbet idræt b.docx
-
IDRÆT B QUIZ Jeopardy Template
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Anaerob og aerob træning samt alpin og langrend.
Formålet sigter imod at give eleverne en forståelse af både det praktiske og teoretiske element af disciplinen: det alpine skiløb og langrend. Derudover knyttes aerob og anaerob træning til forløbet.
Eleverne arbejder hen i mod det gode skiløb og afslutter forløbet med en skitur til Idre Fjäll i 4 dage i uge 4. I Idre er elevernes fokus på det samlede skiløb. Fokuspunkterne er følgende:
- Skiløb med kontrol af god fart, svingradius og retning med afrundede sving.
- Dynamisk 2 bens-skiløb med tydelig kantning (vinkler ift. underlaget) og belastning (be- og aflastning, man kan ikke flytte tyngdepunktet, hvis ikke man aflaster),
- stabil (dal-orienteret) overkrop og brug af stavisæt. I faldlinjen og i balance.
Dvs. hvad er det for et skiløb vi gerne vil se:
• Kontrol af ”god”fart
• Svingradius og retning
• Afrundede sving
• I faldlinjen
• 2 bens-skiløb
• dynamisk rolig overkrop.
Fokus har været på det alpine skiløbs tekniske elementer:
- grundposition, kantning, vertikalt arbejde og stav-i-sæt.
- Afhængigt af niveau har der været fokus på storslalom sving og kortsvingsteknik.
Langrend:
- fokus på dobbeltstav-isæt, skøjte-teknik, balance og koordinering af arme og ben.
Videooptagelser filmet af eleverne selv i Sverige laves undervejs. Vi samler efterfølgende op på generelle fokuspunkter for det gode skiløb.
Derudover har de udviklet deres kropsbevidsthed og forståelse for kroppens tyngdepunkt og bevægelse hen over skien. De har prøvet at mestre det alpine skiløb i forskelligt terræn samt indgået i forskellige typer af samarbejdsrelationer.
Eleverne stifter også bekendtskab med langrend og basale langrendsteknikker.
Teoretisk har eleverne også arbejdet med at:
- opnå viden om menneskekroppens opbygning med fokus på knogler, led og muskler.
- udarbejde bevægelsesanalyser af enkle bevægelser med henblik på at opnå forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder og potentialer.
- Arbejdstræningsfysiologi: med fokus på aerob og anaerob træning.
Materiale:
Vi har taget udgangspunkt i Dansk Ski-forbund, Alpint teorikompendium 1992, 4.udgave. s.3-40 samt NAG's eget udarbejdede ski-kompendium + landrendsteknik.
OBS: Alpint ski og langrend er desvære ikke længere mulige eksamensdiscipliner!
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bevægelsesanalyse
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop og OL
Hip hop og OL
Fokuspunkter i hip-hop:
Planer i rummet, koordination, fod- og benarbejde, rotationer, drejninger, balance, kropsholdning, aktion/reaktion, Labans bevægelseskvaliteter og teori, kreativitet samt samarbejde i hip-hop.
Eleverne arbejder i plenum og i grupper med instruktion af koreografi i hip hop, hvor takter, tælling, fodarbejde og rytme er i fokus.
Eleverne skal udarbejde en selvstændig instruktionsvideo til hip-hop, hvor koreografi, tælling, rytme, takter og visuel visning af trinene er fokuspunkter.
Teori:
OL og megaevents. Særligt fokus på vinter OL i Sochi og Bejing. Vi arbejder med Putins games og tilhørende arbejdsspørgsmål.
Særlige fokuspunkter: mundtlige kompetencer ift. præsentationer og pararbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ski og videooptagelse + fejlretning
|
28-02-2025
|
Caseopgave 2
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297330",
"T": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297330",
"H": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297330"
}