Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Mia Anna-Lisa Freuchen Olsen, Sanne Loft
Hold r 2024 KS (1r ks-Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De lange linjer - Danmarkshistorien
Titel 2 Det gode samfund (historie) fællesfagligt forløb
Titel 3 Holocaust og nazismen som ideologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De lange linjer - Danmarkshistorien

De lange linjer - Danmarkshistorien.


Kronologisk historieforløb, hvor vi kigger på styreformer, religion og videnskab fra vikingetiden og frem til grundlovens indførelse i 1849. Nedslag i perioderne vikingetid, dansk middelalder, reformation og renæssance, enevælde og oplysningstid samt indførelsen af grundloven og Danmark efter 1849.

Eleverne er blevet introduceret for kildekritikkens metode. Vi har undervejs diskuteret, hvorfor historikerne har opdelt perioderne, som de har gjort og snakket periodisering, kontinuitet og brud. Fokus på at vikingetiden skiller sig ud ift. den europæiske historie tidslinje.

Forløbet blev afsluttet med historieopgaven med fokus på industrialiseringen (1849-1915), hvor eleverne kunne vælge at fokusere på enten kvindekampen eller arbejderkampen.

Pensum for dette forløb er samlet på google sites: https://sites.google.com/kg.dk/ks-historie/lange-linjer-middelalder-ren%C3%A6ssance-og-oplysningstid

Vikingerne:
Kilder
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen.

Fremstillingstekster
- Overførslen til kristendommen var ren storpolitik: https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vikingeeksperter-kristendommens-indfoerelse-i-danmark-var-ren-storpolitik
- Stormænd og konger: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/stormaend-og-konger/
- Periodisering hentet fra: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c757
- Grubb m.fl. Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal 2007 " (1,5 ns)

Middelalderen:
Kilder
- Erik Klippings håndfæstning

Fremstillingstekster
- Hansen, Lars mfl. Overblik. Danmarkshistorie i korte træk. Gyldendal 2010.
- Feudale samfundspyramide: https://www.google.com/search?q=feudale+samfundspyramide+roskilde+gymnasium&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=feudale+samfundspyramide+roskilde+gymnasium&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCwgAEEUYChg5GKABMgYIARBFGEDSAQg2OTY1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:9ab85f31,vid:v-vTonR8jyc,st:0

- Film om reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Enza23xxt3Y (5.27)

Renæssancen:
- Kort oplæg: https://www.google.com/search?q=ren%C3%A6ssancen+i+danmark+miniforedrag&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=ren%C3%A6ssancen+i+danmark+miniforedrag&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCwgAEEUYChg5GKABMgYIARBFGEDSAQg1OTY1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f2a72a1b,vid:Vh2eGBtpD3I,st:0

Luthers opgør med afladshandlen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/luthers-opgoer-med-afladshandlen-95-teser-der-indledte-reformationen

Grubb m.fl. Overblik verdenshistorie i korte træk. s. 76-78

Enevælde og oplysningstiden:
Kilder
Kongeloven 1665. 14 ns (delt op mellem eleverne)

Bryld, Carl-Johan. Verden før 1914 i dansk perspektiv. "Den moderne stat i støbeskeen." Systime 2020 (2,5 ns)

DR historien om Danmark: Oplysningstid og enevælde (60 min)

Oplysningstiden - hvad fanden skete der lige der? (5.48 min) https://www.google.com/search?q=oplysningstiden+hvad+fanden&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=oplysningstiden+hvad+fanden&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIGCAEQRRhA0gEINDYyOGowajSoAgCwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:4a76fcbb,vid:BeNuTibYyLw,st:0

Arne Bangsby Jensen m.fl.: Idehistoriske tekster I, 1980, s. 150-162
(John Locke, Montesquei, Voltaire)

Danmark efter 1849 - Industrialisering, arbejderkamp og kvindekamp (eleverne skrev historieopgave om denne periode):
Kilder
- Carl Plougs tale til Landstinget
- Christian Christensens erindringer

Fremstillingstekster:
-Det danske demokrati efter 1948 (3 ns): Danmarkshistorien.dk
-Chakravarty Dorte, m.fl. De danske kvinders historie. Systime 2014. s. 19-28
-Sædelighedsfejden 1883-1887. Danmarkshistorien.dk (5 ns)
-En familie flytter til byen. Skoletjenesten, Arbejdermuseet 2009 s. 1-7
-Slaget på Fælleden. Skoletjenesten, Arbejdermuseet 2009 s. 1-7

Dokumentar: DR's historien om Danmark. Grundloven, folket, magten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det gode samfund (historie) fællesfagligt forløb

Forløbet har undersøgt hovedlinjerne i udviklingen af den danske velfærdsstat 1849-2000. Eleverne har undersøgt udviklingen i sociallovgivningen op gennem historien med start i 1849 med grundlovens indførelse og fattighjælpens restriktioner. 1890’ernes sociallovgivning med fokus på skønsprincippet, og dernæst socialpolitikkens udvikling fra skønsprincippet til retsprincippet i 1930’erne har været i fokus. Dernæst har fokus været på udbygningen af velfærdsstaten med de universelle ydelser i efterkrigstidens Danmark samt velfærdsstatens udfordringer med start i 1970’erne og de efterfølgende årtier.

Materiale findes på denne side: https://sites.google.com/kg.dk/ks-historie/det-gode-samfund

Materiale er hentet herfra:
- Velfærdsstatskompendiet. "Fra fattighjælp til velfærdsstat" Lars Andersen m.fl. Fokus 3 - Fra Verdenskrig til Velfærd, 2007. s. 48-60
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-og-de-universelle-rettigheder
- https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0
- https://lex.dk/velf%C3%A6rdsstat

- Kanslergadeforliget: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kanslergadeforliget-1933/
- Kanslergadeforliget: https://www.youtube.com/watch?v=pqnVrcYUBL4
- Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934/
- Artikel fra Billedbladet december 1958 "Vi tjener mere"
- Miniforedrag Velfærdsstaten: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten/
- Om privatisering: https://lex.dk/privatisering
- T B Jensen: "5 skarpe" om socialstaten. liberator.dk, 12. marts 2007
- Departementstidende 1849. s. 489.
- https://detgodesamfund.systime.dk/?id=139 afsnit 1.2.3
- https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/oekonomisk-vaekst-og-velfaerdsstaten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Holocaust og nazismen som ideologi

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til såvel Holocaust som andre af historiens folkedrab. Forløbet har taget udgangspunkt i følgende spørgsmål

- Hvordan kunne det systematiske folkedrab på 6 millioner jøder lade sig gøre i Tyskland 1933-1945?

Fokus i forløbet:
- Tre teoretiske forklaringer på, hvordan folkedrab udvikler sig
- Overblik over antisemitismens historie og nazismens vej til magten i Tyskland (herunder fokus på aktør/struktur)
- Nazismen som ideologi herunder begreberne antisemitisme, racisme, eugenik samt socialdarwinisme og racehygiejne
- Jøderestriktionerne 1933-1945
- Angrebet på Sovjetunionen 1941 og Einzatsgrupperne
- Wansee konferencen og den systematiserede udryddelse af jøderne (kz-lejre)
- Skyld og ansvar - den enkelte, kollektivet eller systemet?
- Holocaust benægtelse og historiebrug


Kildemateriale
- Jøderestriktionerne 1933-1945: folkedrab.dk
- Vidneudsagn fra Belzec-vagten Heinrich Gley. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-vidneudsagn-fra-belzec-vagten-heinrich-gley

Fremstillingstekster
- https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
- Indledningen og video om the final solution: https://faktalink.dk/titelliste/holo
- https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
- http://www.holocaust-uddannelse.dk/13sporgsmalsvar.asp
- http://www.holocaust-uddannelse.dk/laerer/ansvarskyld.asp

I forbindelse med studieturen til Berlin var vi på guidet tur i Sachsenhausen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer