Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
X - Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
K og S faggrup. -
|
|
Lærer(e)
|
Mia Anna-Lisa Freuchen Olsen, Sanne Loft
|
|
Hold
|
r 2024 KS (1r ks-Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
De lange linjer - Danmarkshistorien
De lange linjer - Danmarkshistorien.
Kronologisk historieforløb, hvor vi kigger på styreformer, religion og videnskab fra vikingetiden og frem til grundlovens indførelse i 1849. Nedslag i perioderne vikingetid, dansk middelalder, reformation og renæssance, enevælde og oplysningstid samt indførelsen af grundloven og Danmark efter 1849.
Eleverne er blevet introduceret for kildekritikkens metode. Vi har undervejs diskuteret, hvorfor historikerne har opdelt perioderne, som de har gjort og snakket periodisering, kontinuitet og brud. Fokus på at vikingetiden skiller sig ud ift. den europæiske historie tidslinje.
Forløbet blev afsluttet med historieopgaven med fokus på industrialiseringen (1849-1915), hvor eleverne kunne vælge at fokusere på enten kvindekampen eller arbejderkampen.
Pensum for dette forløb er samlet på google sites: https://sites.google.com/kg.dk/ks-historie/lange-linjer-middelalder-ren%C3%A6ssance-og-oplysningstid
Vikingerne:
Kilder
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen.
Fremstillingstekster
- Overførslen til kristendommen var ren storpolitik: https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vikingeeksperter-kristendommens-indfoerelse-i-danmark-var-ren-storpolitik
- Stormænd og konger: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/stormaend-og-konger/
- Periodisering hentet fra: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c757
- Grubb m.fl. Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal 2007 " (1,5 ns)
Middelalderen:
Kilder
- Erik Klippings håndfæstning
Fremstillingstekster
- Hansen, Lars mfl. Overblik. Danmarkshistorie i korte træk. Gyldendal 2010.
- Feudale samfundspyramide: https://www.google.com/search?q=feudale+samfundspyramide+roskilde+gymnasium&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=feudale+samfundspyramide+roskilde+gymnasium&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCwgAEEUYChg5GKABMgYIARBFGEDSAQg2OTY1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:9ab85f31,vid:v-vTonR8jyc,st:0
- Film om reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Enza23xxt3Y (5.27)
Renæssancen:
- Kort oplæg: https://www.google.com/search?q=ren%C3%A6ssancen+i+danmark+miniforedrag&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=ren%C3%A6ssancen+i+danmark+miniforedrag&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCwgAEEUYChg5GKABMgYIARBFGEDSAQg1OTY1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f2a72a1b,vid:Vh2eGBtpD3I,st:0
Luthers opgør med afladshandlen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/luthers-opgoer-med-afladshandlen-95-teser-der-indledte-reformationen
Grubb m.fl. Overblik verdenshistorie i korte træk. s. 76-78
Enevælde og oplysningstiden:
Kilder
Kongeloven 1665. 14 ns (delt op mellem eleverne)
Bryld, Carl-Johan. Verden før 1914 i dansk perspektiv. "Den moderne stat i støbeskeen." Systime 2020 (2,5 ns)
DR historien om Danmark: Oplysningstid og enevælde (60 min)
Oplysningstiden - hvad fanden skete der lige der? (5.48 min) https://www.google.com/search?q=oplysningstiden+hvad+fanden&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=oplysningstiden+hvad+fanden&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIGCAEQRRhA0gEINDYyOGowajSoAgCwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:4a76fcbb,vid:BeNuTibYyLw,st:0
Arne Bangsby Jensen m.fl.: Idehistoriske tekster I, 1980, s. 150-162
(John Locke, Montesquei, Voltaire)
Danmark efter 1849 - Industrialisering, arbejderkamp og kvindekamp (eleverne skrev historieopgave om denne periode):
Kilder
- Carl Plougs tale til Landstinget
- Christian Christensens erindringer
Fremstillingstekster:
-Det danske demokrati efter 1948 (3 ns): Danmarkshistorien.dk
-Chakravarty Dorte, m.fl. De danske kvinders historie. Systime 2014. s. 19-28
-Sædelighedsfejden 1883-1887. Danmarkshistorien.dk (5 ns)
-En familie flytter til byen. Skoletjenesten, Arbejdermuseet 2009 s. 1-7
-Slaget på Fælleden. Skoletjenesten, Arbejdermuseet 2009 s. 1-7
Dokumentar: DR's historien om Danmark. Grundloven, folket, magten
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Holocaust og nazismen som ideologi
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til såvel Holocaust som andre af historiens folkedrab. Forløbet har taget udgangspunkt i følgende spørgsmål
- Hvordan kunne det systematiske folkedrab på 6 millioner jøder lade sig gøre i Tyskland 1933-1945?
Fokus i forløbet:
- Tre teoretiske forklaringer på, hvordan folkedrab udvikler sig
- Overblik over antisemitismens historie og nazismens vej til magten i Tyskland (herunder fokus på aktør/struktur)
- Nazismen som ideologi herunder begreberne antisemitisme, racisme, eugenik samt socialdarwinisme og racehygiejne
- Jøderestriktionerne 1933-1945
- Angrebet på Sovjetunionen 1941 og Einzatsgrupperne
- Wansee konferencen og den systematiserede udryddelse af jøderne (kz-lejre)
- Skyld og ansvar - den enkelte, kollektivet eller systemet?
- Holocaust benægtelse og historiebrug
Kildemateriale
- Jøderestriktionerne 1933-1945: folkedrab.dk
- Vidneudsagn fra Belzec-vagten Heinrich Gley. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-vidneudsagn-fra-belzec-vagten-heinrich-gley
Fremstillingstekster
- https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
- Indledningen og video om the final solution: https://faktalink.dk/titelliste/holo
- https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
- http://www.holocaust-uddannelse.dk/13sporgsmalsvar.asp
- http://www.holocaust-uddannelse.dk/laerer/ansvarskyld.asp
I forbindelse med studieturen til Berlin var vi på guidet tur i Sachsenhausen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
-
Hvad er folkedrab?
-
Eksempler på folkedrab
-
Google slides
-
Vi fortsætter med fokus på jeres folkedrab, og hvordan de tre teorier kan komme i spil. Skal præsenteres for en anden gruppe i dag.
-
Hitlers vej til magten
-
Link til deltagelse
-
I får den første halve time til at forberede jeres præsentation og samle op på forrige modul: Hitlers vej til magten
-
Slides til gennemgang af spørgsmål
-
Google sites
-
Grupper
-
Pladser og grupper
-
Jøderestriktionerne
-
Gruppe 2 opgaver
-
Vejen mod Holocaust
-
Forslag til film
-
Wansee konferencen
-
Rehan, Ahsan, Ali S, Huud, Ivan, Mehdi, MohEmilie, Semina, Elma, LyanOliver, Oliver, Can, Ali WJana, Yara, Sophia, Arshia, Celia, Catalina, Safa, Silje, SmillaZuhal, Maya, Victoria, Neha
-
Afsnit
-
Opgave til jer der er komme for sent i dag
-
Begrebsskema
-
Podcast Wannsee konferencen
-
Ansvar og skyld
-
Skyld og ansvar tekst og kilder
-
1. Can, Rehan, Ahsan, Ali S
-
dagens opgave
-
Holocaust benægtelse
-
Skyld og ansvar tekst
-
Historiebrug
-
Kampen om historien | "Gaskamrene er en detalje" - holocaustbenægtelse og revisionisme | DR LYD
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1032/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75043846424",
"T": "/lectio/1032/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75043846424",
"H": "/lectio/1032/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75043846424"
}