Holdet GF9 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Simon Gerts Larsen
Hold GF9 2025 Samfundsfag C (GF9 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed

Med udgangspunkt i temaet: "ulighed" introduceres eleverne til forskellige vinkler på temaet. Der vil være fokus på at belyse teamet fra forskellige sider. Mere end at arbejde i dybden med enkle teoretiske vinkler. Forløbet skal ses som et overgangsforløb fra folkeskolen til gymnasiet. Og derfor vil fokus også være på at eleverne føler sig trygge i faget og i klassen. Så den teoretiske indgang er altså en bred tilgang med sociologisk, politisk og økonomisk introduktion. Omdrejningspunktet er  "Jimmis historie". Og på hvordan eleverne oplever hans situation. Undervejs introduceres til følgende faglige begreber og fokus:

Pierre Bourdieus kapitalformer
Kåre Strøms "Seeking-model"
Molins "partiadfærdsmodel"
Aktør/struktur-perspektivet
Ideologier(konservatisme, socialisme og liberalisme)
Social arv(negativ og positiv)
Det økonomiske kredsløb
Økonomisk omfordeling
Gini-koeifficient
Sociale klasser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde