Holdet 2022 FRB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Jon Mittun Mogensen
Hold 2022 FRB (2g FRB, 3g FRB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: L'école
Titel 2 Forløb 2: Les SDF (del 1)
Titel 3 Forløb 2: Les SDF (fortsat)
Titel 4 Forløb 3: Conte de fée
Titel 5 Forløb 4: La politique française
Titel 6 Forløb 5: Cultures au pluriel
Titel 7 Forløb 6: La France sous l'occupation allemande
Titel 8 Opgave 2 og 3 prøvesæt
Titel 9 Forløb 7: Le cinéma
Titel 10 Forløb 8: Le crime et l'identité
Titel 11 Forløb 9: Les SDF et "L'enfant de sous le pont"
Titel 12 Eksamensforberedelse FRB 2025
Titel 13 Digitale hjælpemidler skriftlig eksamen d. 28/5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: L'école

Kernestof
- Tekster om det franske skolesystem fra franskportal.dk: L’école maternelle et l’école primaire, Les études secondaires, L’année scolaire, 3 ns

Faglige mål
Viden om det franske skolesystem fra grundskolen til videregående uddannelse.
Kunne perspektivere og redegøre for forskelle og ligheder mellem det franske og danske skolesystem.
Ordforråd om skolesystemet.
Skriftlig opgave: Todelt opgave bestående af først en fiktiv beretning om en fransk 2g elevs første skoledag (la rentrée scolaire), dernæst en redegørelse for det franske skolesystems opbygning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 L'école 27-09-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Les SDF (del 1)

Kernestof
- Tekster om hjemløshed fra franskportal.dk: Les SDF, Les centres d’hébergement d’urgence, La solitude, La pauvreté en France, 5 ns
- To videoer på franskportal.dk og tilhørende opgaver: Le centre d’hébergement « Le Refuge » opgave A + opgave B, La solitude opgave A + opgave B
- Film af Léos Carax: Les Amants du Pont-Neuf (1991). Uddrag af manuskriptet: Fængselsscenen og mødet på broen efter Alex er kommet ud af fængslet, 3 ns

Faglige mål
Viden om samfundsmæssige forhold i Frankrig i forhold til hjemløshed, herunder årsager til hjemløshed, herberger og noget statistik om hjemløshed.
Ordforråd om hjemløshed.
Træning af billedbeskrivelse i forhold til emnet hjemløshed.
Skriftlig opgave: Et fiktivt interview med en hjemløs hvor den hjemløse fortæller om sin baggrund og livet som hjemløs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 2: Les SDF (fortsat)

Kernestof
- Tekster om hjemløshed fra franskportal.dk: Les SDF, Les centres d’hébergement d’urgence, La solitude, La pauvreté en France, 5 ns
- To videoer på franskportal.dk og tilhørende opgaver: Le centre d’hébergement « Le Refuge » opgave A + opgave B, La solitude opgave A + opgave B
- Film af Léos Carax: Les Amants du Pont-Neuf (1991). Uddrag af manuskriptet: Fængselsscenen og mødet på broen efter Alex er kommet ud af fængslet, 3 ns

Faglige mål
Viden om samfundsmæssige forhold i Frankrig i forhold til hjemløshed, herunder årsager til hjemløshed, herberger og noget statistik om hjemløshed.
Ordforråd om hjemløshed.
Træning af billedbeskrivelse i forhold til emnet hjemløshed.
Skriftlig opgave: Et fiktivt interview med en hjemløs hvor den hjemløse fortæller om sin baggrund og livet som hjemløs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 3: Conte de fée

Kernestof:
- Moderne version af ”den lille rødhætte” af Geoffroy de Pennart: Chapeau Rond Rouge (2004), taget fra Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées – Fransk Basisbog (2012), 4 ns

Faglige mål:
Læsning af fiktionstekst fra det 21. århundrede.
Ordforråd om eventyr i forhold til den læste tekst.
Grammatik og syntaks: Anvendelse af datid på fransk, med hovedvægt på den fortællende datidsform (action) passé composé.
Mundtlig opgave: Vi øves os i at genfortælle eventyret med udgangspunkt i nogle billeder fra udvalgte scener i teksten.
Skriftlig opgave: Der skrives en opgave i forlængelse af læsning af eventyret, og vælges mellem at skrive enten et dagbogsuddrag, et debatindlæg eller en billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 4: La politique française

Kernestof:
- Tekster fra franskportal.dk om udvalgte elementer af det politiske system i Frankrig.
1. Le Président, 4. Les partis (L'échiquier politique), 9. Les législatives, 10. L'Assemblée nationale et le Sénat, 4 ns
- Connie Pedersen: À voté! Comment élire un président, textes sur les candidats aux élections présidentielles 2022: Emmanuel Macron s. 38-40, Marine Le Pen s. 41-42 + s. 44, Yannick Jadot s. 55-57, Jean-Luc Mélenchon s. 58-60, 12 ns

Faglige mål:
Vi arbejder med centrale historiske og samfundsmæssige forhold i Frankrig ved at studere udvalgte elementer af det franske politiske system. Fokus er på præsidentposten, det politiske spektrum (la gauche, la droite) og det franske to-kammersystem med Senatet og Nationalforsamlingen.
Forløbet rundes af med læsning og informationssøgning om de fire af de vigtigste præsidentkandidater ved præsidentvalget i 2022, og der fremstilles plakater om kandidaterne som fremlægges for holdet.

Ordforråd om emnet med Quizlet:
https://quizlet.com/dk/899996928/la-politique-francaise-flash-cards/?funnelUUID=bf5b39b1-957b-4e12-8350-ac8c01b3f5e0

Grammatikemner i forløbet:
Futur proche, possessive artikler og pronomener
Udtaleemner i forløbet:
nasalvokaler, 'stemt g' og 'hårdt g'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 5: Cultures au pluriel

Kernestof:
- À la rencontre des ados de SKAM France (præsentationstekst om karaktererne i serien SKAM France), 5 ns
Teksten findes på adressen:
https://www.konbini.com/biiinge/skam-comparaison-france-norvege-personnages-ados/
- SKAM France Imane (saison 4)
Uddrag fra sæson 4 af SKAM France på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=En0xqImXDXs&list=PLa-HJ7MYdYOjd5NgE4er7aEBG8laqZ-KC
- Uddrag af manuskriptet til SKAM France Imane, 15 ns
- La laïcité à l'école, video og tekst, 1 ns
Videoen findes på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=sCetaKH_pjE&t=143s
- Tekster om la Francophonie, le Maghreb, La guerre d'Algérie, Venir vivre en France, Le cahier de Leïla, alle tekster taget fra Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées – Fransk Basisbog (2012), 4 ns

Faglige mål:
Forløbets hovedemner er interkulturelle forhold i nutidens Frankrig. Hovedvægten lægges på 4 sæson af SKAM France hvis hovedkarakter er den fransk-muslimske gymnasieelev Imane. Vi ser hvordan hun på den ene side lever et almindeligt ungdomsliv, mens hun på den anden side kæmper med at tilpasse det til sin muslimske tro og familiens og især morens forventninger.
Vi studerer også det franske verdslighedsbegreb "la laïcité" i skole og uddannelsessystemet med Imane som eksempel.
Forløbet rundes af med et overblik over det franske sprogs status som internationalt sprog i "la Francophonie" og et historisk nedslag i Algeriet som tidligere koloni og landets afkolonialisering i 1960'erne i forbindelse med borgerkrigen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 6: La France sous l'occupation allemande

Kernestof:
- Bendts foredrag om 2. verdenskrig og situationen i Frankrig
- Fania Fénelon: "Chanter pour la vie", fra Obsessions s. 204-207
- Manuskriptet til Louis Malle: "Au revoir les enfants", scene 1 & 4: s. 9-17, scene 36 & 37: s. 90-101, scene 49: s. 118-122, fra Éditions Gallimard, 1987
- Film af Louis Malle: "Au revoir les enfants", 1987

Faglige mål:
I dette forløb studerer vi situationen i Frankrig under 2. verdenskrig med særligt fokus på jødernes vilkår i landet.
Som start på forløbet kommer Bendt på besøg (både historie- og fransklærer på Boag) og fortæller om den historiske baggrund, herunder opdelingen af Frankrig i "la zone occupée" og "la zone libre" (se Bendts slideshow).
I resten af forløbet læser vi Fania Fénelons vidnesbyrd - på fransk "témoignage" - om hendes deportation til koncentrationslejren i Auschwitz-Birkenau. Derefter læser vi uddrag af manuskriptet til filmen "Au revoir les enfants" som er en selvbiografisk beretning om instruktørens venskab med en jødisk dreng mens de begge er elever på en katolsk skole i "la zone occupée" - den nazistisk kontrollerede zone. Forløbet afsluttes med at vi ser filmen.

- Quizlet om "La France sous l'occupation allemande"
https://quizlet.com/dk/956913756/la-france-sous-loccupation-allemande-flash-cards/?funnelUUID=264b4450-0b6e-4be8-8f8d-26b0ae950432
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Opgave 2 og 3 prøvesæt

I opgave 2 og 3 trænes der opgavetyper til skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 7: Le cinéma

Kernetekster:
- Faktatekst om fransk film: ”Le septième art”, fra Voici la France
- Faktavideo om Lumière brødrene: "Qui a inventé le cinéma", fra 1jour1actu.com
https://www.1jour1actu.com/culture/qui-a-invente-le-cinema
- Verdenshistoriens første film "La sortie de l'usine", 1896, fra Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=rtRwS2xlru4
- Kortfilm Daniel Cattan: "Manivelle", 1994, fra Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=QMlFMOaNYCs
- Manuskriptet til Daniel Cattan: "Manivelle", 1994
- Film Luc Besson: ”Nikita”, 1990,  og manuskriptet scène 1-5
- Dictogloss om "Le festival de Cannes"
- Sangen "Dilemme" af Lous and the Yakuza, 2019, fra Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=SDyyI2gAKrY

Faglige mål:
Hvem opfandt filmen? Det gjorde de to franske Lumière brødre! Dette forløb giver en introduktion til deres opfindelse "le cinématographe" der muliggør verdenshistoriens første film, samt de forskellige perioder i fransk film med teksten "Le septième art".
Vi studerer to film: kortfilmen "Manivelle" og den moderne actionklassiker "Nikita". Temaet om identitet står centralt i begge film - ønsket om at være en anden i "Manivelle", og ønsket om at slippe af med en identitet som agent i statens tjeneste i "Nikita".

- Quizlet om "Le cinéma":
https://quizlet.com/dk/778183755/le-cinema-flash-cards/?funnelUUID=f8f87480-d41c-4c61-82c8-fb8b93240396
- Quizlet om "Nikita de Luc Besson":
https://quizlet.com/dk/996181573/nikita-de-luc-besson-flash-cards/?funnelUUID=e52fde8b-7183-4db1-bae8-56654ef4753c
- Quizlet om tekniske begreber om film og kamera: "Le cinéma - les termes techniques"
https://quizlet.com/dk/982320585/le-cinema-les-termes-techniques-flash-cards/?funnelUUID=0e059898-04b2-485f-87d6-856608b93219
- Forklaring af forskellige billedteknikker "L'échelle des plans" på siden:
https://devenir-realisateur.com/category/lechelle-des-plans/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 8: Le crime et l'identité

Kernetekster:
- Novelle af Jean Cau: ”Un viol”, 1979
- Film af Patrice Leconte: ”Monsieur Hire”, 1989
- Introtekst til krimigenren "Comment comprendre les éléments typiques d'une intrigue", ukendt oprindelse

Faglige mål:
Forløbet "Le crime et l'identité" handler om krimigenren som på fransk kaldes "le polar". Forløbet knytter også an til det forudgående forløb i den forstand at de to kernetekster der arbejdes med, novellen "Un viol" og filmen "Monsieur Hire", begge handler om gådefuld identitet, ligesom "Cinéma" forløbets to film kredsede om identitetsspørgsmålet.
I "Un viol" dukker en ung, ukendt mand op hos en kvinde og vil voldtage hende, og hun forsøger at trække tiden og forstå hans motiv ved at indlede en samtale med ham. Og i "Monsieur Hire" møder vi den ensomme og utilnærmelige M. Hire der bliver forelsket i den unge smukke Alice som bor over for ham.
Vi ser også på typiske elementer og ordforråd til krimigenren, og I skal som skriftlig opgave lave en efterlysning - gerne af en klassekammerat!

- Quizlet om "Le crime et l'identité":
https://quizlet.com/dk/778816444/le-crime-et-lidentite-flash-cards/?funnelUUID=9ded3b10-45ab-46cd-93e9-283e8d3e299e
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 9: Les SDF et "L'enfant de sous le pont"

Kernetekst:
- Novelle af JMG Le Clézio: "L'enfant de sous le pont", Brodard et Taupin, 2001

Faglige mål:
Dette forløb er en fortsættelse af "Forløb 2: Les SDF" i 2g. Vi vender altså tilbage til SDF temaet i forbindelse med vi skal læse den rørende novelle af Le Clézio om den hjemløse Ali der en dag finder en lille nyfødt pige under broen hvor han bor.
Som afslutning på forløbet træner vi tekstpræsentation med Le Clézios novelle.

Faglige mål for "Forløb 2: Les SDF" fra studieplanen i 2g:
Kernestof:
- Tekster om hjemløshed fra franskportal.dk: Les SDF, Les centres d’hébergement d’urgence, La solitude, La pauvreté en France, 5 ns
- To videoer på franskportal.dk og tilhørende opgaver: Le centre d’hébergement « Le Refuge » opgave A + opgave B, La solitude opgave A + opgave B
- Film af Léos Carax: Les Amants du Pont-Neuf (1991). Uddrag af manuskriptet: Fængselsscenen og mødet på broen efter Alex er kommet ud af fængslet, 3 ns

Faglige mål:
Viden om samfundsmæssige forhold i Frankrig i forhold til hjemløshed, herunder årsager til hjemløshed, herberger og noget statistik om hjemløshed.
Ordforråd om hjemløshed.
Træning af billedbeskrivelse i forhold til emnet hjemløshed.
Skriftlig opgave: Et fiktivt interview med en hjemløs hvor den hjemløse fortæller om sin baggrund og livet som hjemløs.

- Quizlet "Les SDF (sans domicile fixe)"
https://quizlet.com/dk/718444869/les-sdf-sans-domicile-fixe-flash-cards/?funnelUUID=b7f9e344-7091-4781-a4c5-2451dc83525f
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Digitale hjælpemidler skriftlig eksamen d. 28/5

Digitale hjælpemidler anvendt i undervisningen:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.minlaering.dk/
- https://www.franskportal.dk/
- Forskellige quizlet - find dokumentet med "Quizlet" i vores fællesmappe på drev om "Skriftlig eksamen":
https://drive.google.com/drive/folders/12ougt3aaB22jEEb_-sMhZ2ivVbEJLfcI

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer