Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) David Hammer Ditlevsen
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Postkolonialisme
Titel 2 Kortfilm
Titel 3 Nyhedsformidling
Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 5 Tilladte hjælpemidler til den skriftlige årsprøve
Titel 6 Tilladte hjælpemidler
Titel 7 Argumentation og den debatterende artikel
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Kommunikation- og samtaleanalyse
Titel 10 Dokumentarfilm
Titel 11 Retorik
Titel 12 Tilladte hjælpemidler til skriftlig dansk
Titel 13 Essayistik og den reflekterende artikel
Titel 14 Det moderne gennembrud (fortsat)
Titel 15 Modernismer og realismer i det 20. århundrede
Titel 16 Holberg og oplysningstiden
Titel 17 Repetition
Titel 18 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Postkolonialisme

I forløbet ”Postkoloniale læsninger” læser vi især danske fiktionsfremstillinger af andre kulturer. Her er fokus på primært det litterære perspektiv med tilbageblik i litteraturhistorien og med aktuelle fremstillinger af andre kulturer. Vi har dog også forholdt os til Kæmpe Eskimo-debatten i avisernes opinionssektioner. I denne forbindelse har vi ligeledes beskæftiget os med nyhedsformidling.

Forløbet indledes med at beskrive, hvad der karakteriserer en postkolonial læsemåde. De centrale begreber i læsningerne er "den anden", hybriditet og mimicry. Dernæst arbejder vi med to temaer: Grønland og Afrika.


Materialer
• Gustafsson, Thor, Hedegaard Kristiansen, Anders og Rasmus Urup: ”Litteratur med udsyn, 2”, 2016, s. 18-21 (om en postkolonial læsning)

Grønland
- Pontoppidan, Henrik (1887): "Af Isbjørnen",  in: Thor Gustafsson, Anders Hedegaard Kristiansen og Rasmus Urup: ”Litteratur med udsyn, 2”, 2016, s. 59-65
- Leine, Kim (2012): "Af Profeterne i Evighedsfjorden", in: Thor Gustafsson, Anders Hedegaard Kristiansen og Rasmus Urup: ”Litteratur med udsyn, 2”, 2016, s. 82-86
Isproducent ændrer navn på ’Eskimo’: ’Vi har fået rigtig mange henvendelser’ (2020), Caroline Clante, Ekstra Bladet
”Kæmpe Eskimoen” er lagt på is: ”Det her bør grønlænderne bestemme, ikke danskerne” (2020), Kalinka Aaman Agger mfl., Berlingske
Korneliussen, Niviaq: Ønskeseddel (2014)  

Afrika
- Blixen, Karen (1960): "Barua A Soldani", in: Ammitzbøll, Østergren-Olsen og Poulsen: "Vild med dansk 7", 2008
- Ejersbo, Jakob (2009): "Eksil"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kortfilm

I dette kortfilmsforløb har vi arbejdet med de basale filmtekniske virkemidler og anvendt disse i analyser af de nedenstående kortfilm.

Materialer:

'Placebo' (2013), Johanna Steenstorp, 12 sider
'Knæler' (2019), Roberta Hilarius Reichhardt, 12 sider
'Skallamann' (2011), Maria Bock, 12 sider
'Årets Flirt' (2021), Sabrina Ferguen, 12 sider
'Hide' (2020), Anima, 6 sider
Håndbog til dansk -litteratur, sprog og medier, Ole Schultz Larsen, 223-227 og 293-310, sider 23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Tilladte hjælpemidler til den skriftlige årsprøve

Ordnet.dk
indidansk.dk
ordbogen.com
Studienet (eksamensmode)
Synonymordbog efter eget valg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte hjælpemidler

Ordnet.dk
indidansk.dk
ordbogen.com
Studienet (eksamensmode)
Synonymordbog efter eget valg
Minlæring.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 10 Dokumentarfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer








Titel 18 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer