Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Andreas Banholdt
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik
Titel 2 DHO
Titel 3 Kandis - for livet (hovedværk)
Titel 4 Folkeviser
Titel 5 Ravnkels Saga (hovedværk)
Titel 6 Forberedelse til studietur
Titel 7 Milano (studietur)
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Romantikken II
Titel 10 Sildig Opvaagnen (hovedværk)
Titel 11 Avisens genrer
Titel 12 Jeppe på bjerget og Oplysningstiden (hovedværk)
Titel 13 Det moderne gennembrud II
Titel 14 Den fremmede (hovedværk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik

Eleverne benytter sig af hjemmesiden "dansketaler.dk" og får desuden et retorikkompendium udleveret af mig.
Fra hjemmesiden bruges undervisningsmaterialet om appelformerne og argumentation. Vi gennemgår etos, logos og patos samt Toulmins model.
Eleverne holder et mini-oplæg om madspild for hinanden.
Dernæst læser vi afsnit 4.11 fra Håndbog til Dansk om diskursanalyse, og analyserer på den baggrund Liberal Alliancens principprogram.
Forløbet afsluttes med, at eleverne holder et mundtligt oplæg i par om et valgfrit emne (godkendt af mig).

Desuden: Vi skal i teatret og se forestillingen "Max dig op!"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Toulmins udvidede model 09-12-2022
Filmanalyse 20-12-2022
Retorisk analyse af tale 31-01-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO

Vi har DHO om emnet "Industrialiseringen og Det moderne Gennembrud".
Eleverne skal til DHO-årsprøve i tomandsgrupper, og i dette forløb gennemgår vi de tekster og billeder, som de kan vælge imellem til danskdelen. Det munder ultimativt ud i fire forskellige spørgsmål, hvorfra hver gruppe vælger frit.
De fire spørgsmål omhandler: 1) Levevilkår i byerne under industrialiseringen; 2) Levevilkår på landet; 3) Sædelighedsfejden og 4) Fagbevægelsen.

Ud over modulerne har eleverne introduktion til materialesøgning i Studiecentret.

Vi læser følgende tekster sammen:

Georg Brandes: (Uddrag af) Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur.
Holger Drachmann: Engelske Socialister. Herunder læser vi på lex.de artiklen om Pariserkommunen.
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød.
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt.
Herman Bang: Den sidste Balkjole.
Amalie Skram: Lucie (i uddrag).
Georg Brandes: Debatindlæg (fra Politiken, juli 1887).
Elisabeth Grundtvig: Debatindlæg (fra foredrag 16. marts 1887).

Vi ser to afsnit af "1800-tallet på vrangen" (DR, 2007, tilrettelægger: Liv Thomsen):
- Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880.
- Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890.

Vi ser på disse to malerier:
J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde, 1847.
H.A. Brendekilde: Udslidt, 1889.

På skrivecamp I har vi om opgavens opbygning, henvisninger, indholdsfortegnelse, litteraturliste og plagiat. Altså fokus på formalia.
På skrivecamp II har vi om indledning, konklusion og diskussion/vurdering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kandis - for livet (hovedværk)

Vi benytter dokumentaren "Kandis for livet" som vores hovedværk (Jesper Dalgaard, Danmark, 2021).
Vi læser kap. 1, 2 og 3 i bogen Dox, samt kap. 5.2 i Håndbog til Dansk.
Eleverne fremlægger i tomandsgrupper om "Kandis for livet". De skal fokusere på fakta- og fiktionskoder.
Vi læser desuden to artikler for at sætte dokumentaren i perspektiv og debattere den:
"DR beklager efter Kandis-dokumentar: Instruktøren betalte for at flyve en fan til Costa del Sol" og "DR har intet at undskylde for med Kandis for Livet".

Vi ser eksempler på dokumentarfilm fra hver af de tre genrer: den observerende dokumentar (Armadillo, Janus Metz, 2010), den dybdeborende/autoritative dokumentar (Blackfish, Gabriela Cowperthwaite, 2013) og den deltagende dokumentar (Ambassadøren, Mads Brügger, 2011).

Undervejs i forløbet afbryder vi det for at holde "Videnskabsuge". Jeg benytter et modul på generel introduktion til videnskabsteori. Dernæst skal eleverne læse om biografisme, nykritik og den socialhistoriske metode, og i grupper fremlægge novellen "Lønningsdag. En Idyl" (Martin Andersen Nexø, 1900) ud fra én af teorierne/metoderne.

Eleverne læser to links som hjælp:
"Opvækstens kildevæld" fra Dansk Litteraturs Historie (som støtte til den biografiske metode) og "Arbejderbevægelsen" som støtte til den socialhistoriske metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentarfilm 01-10-2023
Kandis-oplæg 03-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Folkeviser

Vi læser to folkeviser:
Ebbe Skammelsen og Germand Gladensvend.

Vi læser desuden to kapitler fra Dansk Litteraturs Historie:
"Visernes univers - slægten og den enkelte" og "Ridderviser" (begge skrevet af Vibeke A. Pedersen).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvilken rolle har journalistik i dag? 03-12-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ravnkels Saga (hovedværk)

Vi læser "Ravnkels Saga". I den forbindelse får eleverne nogle sider om generel introduktion til tiden og genren (Om sagagenren, se drev).

Vi lægger ud med at se "Historien om Danmark", afsnit 3 (instruktører og forfattere: Thomas Roger Henrichsen og Louise Jappe, Danmark, 2017).

Vi ser desuden første afsnit af "Vikings", for at tale om, hvilke ligheder og forskelle som består mellem serien (filmatiseringen) og sagaen (Rites of Passage, instruktion: Johan Renck, Irland/Canada, 2013).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forberedelse til studietur

Vi forbereder os på vores studietur til Milano ved at læse følgende:

Fra H.C. Andersens dagbog: HCA i Milano, 1833 (se drev). 5 sider fra HCA's dagbog, hvori han beskriver sin rejse til Milano i 1833. HCA beskriver bl.a. Duomo'en som vi skal se.

Kap. 27 fra selvbiografien "Jeg er Zlatan" af Zlatan Ibrahimovic (og David Lagercrantz). Heri beskrives bl.a. San Siro, som vi skal se på turen.

Eleverne får desuden adgang til et kompendium af tekster omhandlende Zlatan Ibrahimovic og hans selvbiografi.

Vi læser fra E.H. Gombrich: "Kunstens Historie", s. 296-300 om Leonardo da Vincis "Den sidste Nadver".
Desuden to links til sider på wikipedia om "Den sidste nadver" og "La Scala" (operahuset som vi skal se i Milano). Se links under de enkelte moduler!
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeg er Zlatan 17-03-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Milano (studietur)

2.m er på studietur i Milano 8/4 - 2024 til 12/4 - 2024.

Klassen er af sted med fagene dansk og historie og der foreligger et udførligt fagligt program på hjemmesiden, som blev oprettet i forbindelse med turen:

https://sites.google.com/d/14HnNZmYoexf6Lvzo2CstwOklGNDMv4vk/p/1pYjhfJ4btjoNKHCzZ94rh3gHoQfavL5o/edit
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken

Vi går i gang med vores romantik-forløb, som vi afslutter i 3.g.

Vi lægger ud med at læse Adam Oehlenschlägers nationalsang "Der er et yndigt land" og ser på, hvilke værdier, som vægtes højt under nationalromantikken.

Vi ser et afsnit af "1800-tallet på vrangen" (Liv Thomsen, DR, 2007. Afsnit 3: Grimme ællinger og forbudte drifter 1830-1840).

Derefter skal eleverne arbejde i grupper på et oplæg om et selvvalgt H.C. Andersen-eventyr. Alle grupper fremlægger inden sommerferien.
Grupperne er som følger:

Christine: Den grimme ælling.
Carla og Julie: Tommelise.
Baharre og Thor: Den standhaftige tinsoldat.
Adam og Magnus: Lille Claus og store Claus.
Sofie og Mika: Den flyvende kuffert.
Matthias og Jacob: Fyrtøjet.
Aksel og Sofia: Klokken.
Basant og Jasmina: Svinedrengen.
Sarah Høj og Katrine: Klods Hans.
Sigurd og Isak: Prinsessen på ærten.
Silke og Mateo: Den lille pige med svovlstikkerne.
Rachel og Sara B.: Kejserens nye klæder.
Donjet og Mads: Ole Lukøje.

Vi taler om den skriftlige årsprøve og repeterer de tilladte hjælpemidler:
www.dsn.dk (Retskrivningsordbogen)
www.ordnet.dk (Den danske Ordbog og Ordbog over det danske Sprog)
Bogen "God Stil", som ligger på minlaering.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En følsom rejse 21-04-2024
Studietursopgave 16-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken II

Læst litteratur:
Edgar Allan Poe: "Hjertet, der sladrede" (1843). (Til brug for skriftlig opgave).

Vi læser fra Litteraturens Perioder om platonisme og læser digtet "Indvielsen" af Schack Staffeldt i den forbindelse.
Vi læser uddrag fra netsiden Kalliope og fra Litteraturens Veje om understrømningen Biedermeier.
Vi læser "Hist hvor vejen slår en bugt" af H.C. Andersen og "Juletræet/Højt fra træets grønne top" af Peter Faber som eksempler på strømningen Biedermeier.

"Højskolesang" ("Hvad solskin er for det sorte muld") (1856) og "Der sad en fisker så tankefuld" ("Simon Peders Kald") (1838) af Grundtvig.
Oehlenschläger: "Simon Peder" (1805).
I den forbindelse læser vi i Lukas Evangeliet, kap. 5, vers 1-11 (Peters fiskefangst).
H.C. Andersen: Klokken (1845) (som eksempel på universalromantik/panteisme).

Tv-udsendelser:
I Grundtvigs fodspor (Liv Thomsen, DR, 2024). Tre afsnit om hhv.:
Folkekirke, Folkeoplysning og Folkestyre.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romantisk litteratur 09-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sildig Opvaagnen (hovedværk)

Vi læser Steen Steensen Blichers novelle "Sildig Opvaagnen" (1828) som hovedværk.

Vi har fokus på den upålidelige fortæller og på at stykke en tidstavle over hele novellen sammen. Vi taler i den forbindelse om novellens tre tidsplaner:
1) realtiden; 2) fortælletiden; 3) den fortalte tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Avisens genrer

Vi benytter grundbogen "Ryd Forsiden" af Henning Olsson og Henrik Poulsen.
I den læser vi:
s. 38-43: Hvad er en nyhed?
s. 44-54: De fem nyhedskriterier.
s. 70-76: Nyhedsgenrer.
s. 76-85: De udvidede nyhedsgenrer.
s. 92-100: Den grafiske invitation: Layoutet.
s. 101-110: Nyhedsartiklens farvelade: Sproglige virkemidler.
s. 171-185: Fra skjalde til tv.

I forbindelse med nyhedskriterierne fremlægger eleverne en kort nyhed og analyserer den mht. de 5 kriterier.
Vi ser også på tre eksempler af Politiken fra hhv. 1905, 1955 og 2024 for at se på ændringerne i layoutet, og for at se på, hvilken type nyheder som bliver prioriteret.

Vi ser en dokumentarfilm om Ekstra Bladet: "Ekstra Bladet - uden for citat" (Danish Documentary Production, Mikala Krogh, 2014).

Eleverne fremlægger i grupper om hver deres landsdækkende avis:

1) Kristeligt Dagblad: Jasmina, Basant, Magnus, Isak.
2) Ekstra Bladet: Donjet, Thor, Baharre, Adam.
3) Berlingske: Julie, Mateo, Sofie, Sara.
4) Politiken: Sarah H., Silke, Rachel, Mika.
5) Jyllands-Posten: Sofia, Aksel, Carla, Katrine, Christine.
6) Information: Jacob, Matthias, Sigurd, Mads.

I løbet af forløbet har vi et enkelt SRP-træningsmodul, hvor eleverne læser s. 96-104 i deres bog "Sådan skriver du SRP".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Køn i retskrivning? 07-10-2024
Kunst og samfund 04-11-2024
Ekstra Bladet - uden for citat 07-11-2024
Formidlende artikel 08-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Jeppe på bjerget og Oplysningstiden (hovedværk)

Vi læser hele "Jeppe på bjerget" (original 1722) som hovedværk.

Vi lægger ud med et afsnit af "Historien om Danmark" (afsnittet "Enevælde og oplysningstid", DR, 2017).

Vi læser desuden et kapitel fra "Niels Klims underjordiske rejse" (kapitlet: Om folkets religion i Potu), som eleverne skriver en opgave om.

Vi læser om Jeppe på bjergets receptionshistorie, herunder den varierende tolkning af Jeppe-figuren igennem forskellige historiske perioder.

Til slut ser vi Kaspar Rostrups filmatisering af komedien fra 1981 med Buster Larsen i hovedrollen. Vi tager om forskellene mellem bogen og filmen (og hvilken udgave vi får af Jeppe og af baronen).

Undervejs har eleverne et SRP-problemformuleringsmodul!
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3m DA skr. prøve 07-02-2025
Om Folkets Religion i Potu 16-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Det moderne gennembrud II

Vi havde om det moderne gennembrud i 1.g under vores DHO-forløb, men udvider her med nogle flere forfattere og lidt flere nuancer.

Læste tekster:
Georg Brandes: (Uddrag af) "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur".
Herman Bang: Frøkenen (sammen med Håndbog til Dansk, kap. 3.3, Fortæller).
W. Lehliv: I Nød!
Henrik Pontoppidan: En vandringsmand.
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag).

Under dette forløb taler vi en del om de forskellige fortællere. I forbindelse med Bang taler vi fx om den observerende fortæller.
Desuden taler vi om genrer, og taler om forskellen mellem "I Nød!", som er en erindring, og så fx "En vandringsmand" som er en novelle.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
I nød! 11-03-2025
Frøkenen 28-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Den fremmede (hovedværk)

Vi læser Albert Camus' roman "Den fremmede" som hovedværk (på dansk ved Magna Hartvig og Else Mammen).
Romanen har 11 kapitler, og klassen deles derfor ind i 11 grupper, som fremlægger hver deres kapitel. Grupperne var således:

FØRSTE DEL:
Kap. 1: Silke og Rachel
Kap. 2: Mika og Carla
Kap. 3: Donjet, Basant og Jasmina
Kap. 4: Mads og Adam
Kap. 5: Isak og Thor
Kap. 6: Magnus og Mathias

ANDEN DEL:
Kap. 1: Sigurd og Jacob
Kap. 2: Aksel, Sofie og Christine
Kap. 3: Sara B. og Baharre
Kap. 4: Sarah H. og Katrine
Kap. 5: Julie, Mateo og Sofia.

Sideløbende læser vi s. 7-32 i bogen "Realismer - Modernismer" (kapitlet "Indledning") af Steffen Auring og Erik Svendsen (Systime, 2011).
Vi læser novellen "Oktobernat" af Johannes V. Jensen og i den forbindelse læser vi også i Danmarkshistorien i Lex om Grevens Fejde, hvorunder novellen finder sted.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hovedværk: Den fremmede 22-04-2025
Eksamenssæt 2 27-04-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer