Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Astrid S. Østergaard, Dorthe Bille
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Kommunikation samt 2 m. Drugrebels & klassekultur
Titel 3 Sociale medier og repetition af retoriske begreber
Titel 4 Dokumentarfilm
Titel 5 Opstart DHO
Titel 6 Danmarks besættelse: Modstand i ord og handling
Titel 7 Nyheder og journalistik før og nu
Titel 8 Sproglig opmærksomhed og faglig formidling (SRO)
Titel 9 Selvbiografisk litteratur
Titel 10 Minimalisme og kommunikation
Titel 11 1800-tallets litteratur Romantik og romantisme
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Realismer og modernismer
Titel 14 Hjælpemidler til skriftlig eksamen
Titel 15 Nyeste tid og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Motivation og formål
Grundforløbet i dansk er tilrettelagt med udgangspunkt i i. Formålet er, at eleverne gennem forløbet lærer at skelne mellem fagets overordnede fiktionsgenrer og de grundlæggende begreber, der knyttes til disse. Eleverne medbringer forskellige faglige forudsætninger fra folkeskolen, men gennem grundforløbet oparbejdes en fælles viden, som skal udgøre fundamentet for det videre arbejde på de blivende danskhold i studieretningsforløbet.

Indhold
Der veksles i forløbet mellem teori og praksis, således eleverne lærer at beherske begreberne i mødet med autentiske tekster, filmklip og billeder.  Det samlede materiale kredser om forløbets gennemgående tema, Familien. Temaet tager udgangspunkt i den enkelte elevs personlige erfaringer og viden, som herefter udfordres og afprøves i gennem arbejdet med de forskellige skønlitterære genrer, som introduceres i forløbet. Alle elever modtager et kompendium i første danskmodul.   

Forløbsplan
Hvert modul er bygget op med fokus på en udvalgt genre, som præsenteres teoretisk og derefter efterprøves i praksis. Eleverne vil både i det enkelte modul, men også gennem hele forløbet, møde varierede øvelser med en stigende taksonomisk progression. Ud over de 10 moduler tillægges grundforløbet et skrivemodul (modul 6), som læreren selv skal oprette i klassens skema.
Forløbet sætter efter introduktionsmodulet (modul 1) fokus på skønlitteraturens hovedgenrer; epik og lyrik og drama (modul 2, 3, 4, 5, 7 og 8). Her præsenteres eleverne indledningsvist for de tre hovedgenrers særtræk og anvender dem praktisk i mødet med en række repræsentative tekster. Undervejs stifter eleverne bekendtskab med nogle mere komplekse undergenrer, hvormed deres faglige viden omkring hovedgenrerne efterprøves og udvides. Som supplement til tekstarbejdet præsenteres eleverne for billedanalyse (modul 9). Grundforløbet afrundes (modul 10) med en skriftlig opgave, som har til formål at træne elevernes begrebsapparat og deres personlige sprog. Opgaven overdrages til elevernes (nye) dansklærer i studieretningsforløbet.

Materialer
“Jesper og prinsessen”, folkeeventyr, fundet i: Langdahl, Berit Riis m.fl (2011): “Krydsfelt - antologi”, s. 35-36
Langdahl, Berit Riis m.fl. (2011): “Krydsfelt”, s. 88 (om novellegenren)
Aidt, Naja Marie (2006): “Torben og Maria”, fra novellesamlingen “Bavian”
Ditlevsen, Tove (1943): “Barndommens gade”, fra digtsamlingen “Lille Verden”
Munch-Petersen, Gustaf (1932): “til mine forældre”, fra digtsamlingen
Mose, Susan og Ole Ravn om sproglige billeder, sammenskrevet fra “Digtbogen”, 2003
Andersen, Hans Christian (1850): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://andersen.sdu.dk/rundtom/borge/danmark.html
Natasja (2007): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://www.letssingit.com/natasja-lyrics-i-danmark-er-jeg-f%C3%B8dt-rjlbdhj#ixzz4kcUHcz8S
Schultz Larsen, Ole (2015-2017): “Håndbog til dansk”, s. 84-86 (om dramaet som genre)
Holberg, Ludvig (1722): “Jeppe paa Bjerget”, 1.akt, scene 1-3
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2013): “Litteraturhistorien på langs og på tværs”, s. 184-185 (om romanen som genre)
Hesselholdt, Christina (1998): af “Hovedstolen”
Billedmateriale: “Bjørn Frøysaak og hans familie” (1699), Bærentzen: Familiestykke (1828), Henningsen: Sat ud (1892), Wilhelm Marstrand: Familien Waagepetersen (1836), P.S. Krøyer: Hip, hip, hurra (1884-1888), Anonym: Familiebillede (fra starten af 1900-tallet), Smilehuller: Familiefoto, dr.dk: Familiefoto
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA1 - Overdragelsesopgave 07-11-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kommunikation samt 2 m. Drugrebels & klassekultur


Sprogligt forløb med fokus på kommunikation- og samtaleanalyse i forskellige typer af tekster
I forlængelse af AP forløb og grundforløb i dansk arbejdes der videre med fokus på karakteristika i henholdsvis talesprog og skriftsprog. Toulmins argumentationsmodel introduceres.
Der introduceres til retoriske begreber og metoder. Ciceros pentagram, disposition og appelformer. Øvelse rettet mod argumentationsformer.
Introduktion til Roland Barthes begreber denotation, konnotation og det tekstlige niveau. Billedanalyse. Opgave, i grupper producerer eleverne deres egne memes.  Nonverbal kommunikation og høflighedsprincipper. Goffmans begreber i relation til facework teori introduceres. Online kommunikation på de sociale medier.

Faglige mål: Sproglige og mediefaglige begreber vedrørende kommunikation, retorik og argumentation samt analytiske tilgange til forskellige medieformater, og digital dannelse.

Progression: De faglige begreber og mål er på et tidligt taksonomisk niveau.

Litteratur: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Af Ole Schultz Larsen, 4.SPROG (7,9,10,12) og 5.MEDIER (5,6,7)

Samt to arrangementer relateret til klassekoordinator.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociale medier og repetition af retoriske begreber

I grupper præsenteres analyse af en debattråd på sociale medier.

Begrebsspil, revitalisering af retoriske begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarfilm


Intro til faktagenren.
Intro til dokumentarfilm og præsentation af Bill NIchols definition af forskellige dokumentarfilm typer.
Der vises flere korte og genremæssigt forskellige dokumentarfilm.
Eleverne deles ind i grupper af tre og får til opgave at placere de forskellige dokumentarfilm i forhold til Bill Nichols 6 dokumentarfilmtyper.
Plenum: Eleverne deler deres overvejelser, og de 6 typer gennemgås ved PowerPoint.
Tilbage i tremandsgrupperne brainstormes det i forhold til en ”sag” de synes er vigtigt at ytre sig om, i en dokumentarfilm der skal vare mellem 3 og 5 min.
De skal i det kommende modul planlægge en optagelse (klip i kamera (mobil telefon)) af en dokumentar der dokumenterer en selvvalgt sag.
Der sættes fokus på autenticitetsmarkører i dokumentarfilm og brugen af fiktion og fiktionskoder.
Eleverne skriver en drejebog og optager en dokumentarfilm på mellem 3 – 5 min.
Færdiggørelse af dokumentar og præsentation af deres dokumentarfilm i matrixgrupper
Medieanalyse af egen og en selvvagt dokumentar.
Amardillo vises, og i grupper analyseres filmen og analysen afleveres i lectio som gruppeaflevering.
”Mockumentary” - der vises klip fra AFR.

Faglige mål: At forstå og anvende mediefaglige begreber knyttet til dokumentarfilm.

Litteratur: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Afsnit 5.2 og 5.11

Links til fem dokumentarfilm :

https://www.dr.dk/drtv/episode/min-mor-var-tyskertoes_197426

https://folkedrab.dk/laererforum/undervisningsmateriale-om-holocaust-andre-folkedrab/danske-joeder-theresienstadt/se-11

https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/bag-blixens-maske
Fra 12.08 min.
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/koyaanisqatsi-en-verden-ude-af-balance

https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/olegs-krig-en-barndom-i-krigens-skygge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA 2 14-12-2022
DA3 10-02-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opstart DHO

Introduktion til hvordan dansk kan indgå i en tværfaglig opgave.
Det udvidede tekstbegreb, og det litterære, sproglige og mediemæssige perspektiv. Analyse, form og indhold.
Præsentation af den hermeneutiske cirkel.

Litteratur: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. 1.

Materiale: Benny Andersen: Mit liv som invandrer

Opstart på værklæsning: Soya: En Gæst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmarks besættelse: Modstand i ord og handling

Forløbet afvikles i samarbejde med historie omkring DHO-opgaven. Prioden  er Anden Verdenskrig under overskriften: Danmarks besættelse: modstand i ord og handling.

Emner og materiale:

Modstand i ord og handling:

C.E. Soyas roman "En Gæst" 1942.

Om det udvidede tekstbegreb.
Litteratur: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Afsnit 4.2 "Sproglige billeder", og 4.3 Sproglige figurer.
Litteraturens Huse: Genreoversigt (Epik)
Faktalink: "Introduktion til den danske besættelsestid"
Hans Hertel: "Besættelsens kulturliv" (s. 11 - s 14)

Digtene:
”Den blå anemone” af Kaj Munk, 1943.
”Døden” af Morten Nielsen, 1943.

Revy vise:
"Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningsen. 1940

Holdninger til samarbejdspolitikken:

Retorisk analyse af taler:
Vilhelm Buhls tale antisabotagetale 1942 (uddrag)
John Christmas Møllers radiotale 6. september 1942 (uddrag)
”Håndbog til dansk” ....

Eftertidens syn på Danmarks besættelse:
Retorisk analyse af: Statsminister Helle Thornings tale ved mindehøjtidelighed i Mindelunden den 29. august 2013 – 70 året for den 29. august 1943

Alsang under besættelsen: Følgende digte analyseres:
”I Danmark er jeg født” af H.C. Andersen, 1850.
”Den danske sang er en ung blond pige”, Tekst: Kai Hoffmann 1924 Melodi: Carl Nielsen,1926
Uddrag af “Der er et yndigt land” af Adam Oehlenschläger, 1819
Håndbog til dansk .......... I den forbindelse lære eleverne om billedsprog.

Fremstillinger modstandsgrupper:
Film” Drengene fra Sankt Petri» 1991.

Retsopgøret af besættelsen:
Afsnit af dokumentarserien «Min mor var tyskertøs», DR1, 2016.  

I forbinelse med DHO fokuseres der på opgavens enkelte afsnit og genren i opgavens enkelte dele. Vi har således fokus på skriftlig formidling i forløbet, ligesom eleverne også kort introduceres til metode.

Fælles ekskursion til Frihedsmuseet i København.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA4 05-04-2023
DHO Projektskitse 16-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyheder og journalistik før og nu

Dette forløb beskæftiger sig med nyheder og journalistik både den klassiske nyhedshistorie, der er bygget op efter nyhedstrekanten, men også reportagen og den fortællende journalistiks genretræk og virkemidler.

Vi stifter bekendtskab med væsentlige begreber som nyhedstrekanten, de fem nyhedskriterer, vinkling, erfarings-, parts- og ekspertkilder og taler om avistyper og layout i aviser og på netaviser.



Eleverne ser på nyheder på TV i klassisk forstand og taler om opbygning. Vi ser TV!TV!TV!, hvor Rasmus Sylvest og Kristian Frederiksen fra TV2 fortæller om den kronologiske opbygning af en nyhedsudsendelse: Appetitvækker til hovedhistorien, værtens "godaften", hovedhistorien, oversigt over andre indslag i udsendelsen, forskellige indslag af varierende længde, kort breaker (et grafisk billede), hovedhistorie nummer to, et lidt blødt sidste indslag, vejret og en sjov lille eftertanke. Værterne kæder indslagene sammen med en "segue", men hvert indslag har også en fast struktur: PKP eller "præmis - konsekvens - perspektiv". Interviewoffer nr. 1 (fx en patient)præsenterer et problem, nr. 2 (fx en anden patient) bekræfter problemets eksistens, nr. 3 (fx en overlæge) dokumenterer som ekspert problemets omfang, som klimaks står nr. 4 (fx en minister) til regnskab og nr. 5 (fx en patient) angiver et videre perspektiv.

Som et perspektiv og et anderledes bud på nyheder ser vi et afsnit af Ultra Nyt og taler om formidling af nyheder til børn.


Tekster:
Regeringen åbner for afgifter på oksekød og andre klimabelastende varer, DR Klaus Buster Jensen & Klaus Schjerning Andersen 2023(nyhedsartikel)
Regeringen åbner for at gøre oksekød dyrere Af Emmely Smith EB.dk (nyhedsartikel)
Da Messerschmidt forlod Herning som DF-formand, sad der nye knive i ryggen på ham, Esben Schjørring, Altinget 2022 (Reportage)
Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden, Bo Søndergaard, Politiken, 2022 (Fortællende journalistik)
TV-avisen 3/10-2023 DR (Nyhedsudsendelse)
Ultra Nyt 9/10-2023 (Nyhedsudsendelse)

Supplerende tekster:
Nyhedskriterierne (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466#c17688)
Hvad er en avis fra Håndbog til dansk i-bog (https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0)
Erfarings-, parts- og ekspertkilder af Aslak Gottlieb (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3465)
Det gode design (layout) og dets grundelementer af Aslak Gottlieb (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3464)
Den klassiske reportage (https://www.gymdansk.dk/den-klassiske-reportage.html)
Fortællende journalistik (https://www.gymdansk.dk/fortaeligllende-journalistik.html)
TV!TV!TV! ( 26 ) - nyhederne DR  2011
Ultra Nyt - nyheder til børn (https://www.dr.dk/ultra/ultra-nyt-nyheder-til-boern)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sproglig opmærksomhed og faglig formidling (SRO)

Dansk deltager som fag i klassen SRO sammen med faget Biologi. Eleverne skal træne at skrive en miniudgave af en formidlings-SRP.

I den første del af forløbet koncentrerer vi os om faglig formidling på videnskab.dk, Illustreret videnskab og Børneavisen.
Vi taler grundlæggende om kommunikation og repeterer klassens viden fra 1.g-forløb om retorik. Desuden berør vi  asymmetrisk formidling og træner elevernes evner til at opfatte og beskrive sprog i forskellige sammenhænge. Vi beskæftiger os med stilistisk analyse, taler om sprog, norm og variation, semantiske felter, billedsprog.

I den sidste halvdel af forløbet fokuserer vi på diskursanalysen (Nodalpunkt, ækvivalenskæder, antagonismer, hegemoni) og national identitet som kampplads mellem diskurser. Her analyserer eleverne bl.a. valgvideoen Jeg er Danmark fra Dansk Folkeparti.


Tekster:
Gå baglæns – det har overraskende mange sundhedsmæssige fordele (populærvidenskabelig artikel)
Hvorfor kommer der mug på mad? Brevkassen Spørg nørderne,Johan Olsen,  Børneavisen (2021)
Det opnår du ved at gå baglæns, Sultan Albrecht Fagligsenior.dk 28. marts 2023
Jeg er Danmark Dansk folkeparti (Valgvideo)
Tale ved Dansk Folkepartis landsmøde i 2003 af Ulla Dahlerup (tale)

Supplerende tekster:
Stilistisk analyse af Jan Sørensen side 9-18
SPROGLIG-STILISTISK ANALYSE (https://dansksiderne.dk/index.php?id=7676)
Folkeviser - dansk litteratur Søren Vrist Christensen https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8)
Semantiske felter (https://www.gymdansk.dk/semantiske-felter.html)
Billedsprog- Troper (https://www.gymdansk.dk/billedsprog---troper.html)
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD fra Greve Bibliotek (https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g)
Retorik og argumentation - Diskursanalyse af Søren Vrist Christensen (https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns)
Begreb om Dansk (Sproget i samfundet) Birgitte Darger & Kasper Lezuik Hansen side 155-162
Diskursanalyse i dansk ( National identitet) af Anne Græsborg & Mette Møller Jørgensen side 57-62
Ceciros Retoriske pentagram (https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Selvbiografisk litteratur

I dette forløb beskæftiger vi os med selvfortællinger, selvbiografier og autofiktion med udgangspunkt i antologien Livsværks begreber:
- dobbeltkontrakt,
- offer/bødel - medløber
- paratekst
- det fortællende jeg vs. det fortalte jeg
- Selvfortælling som terapi

Klassen læser Gud taler ud af Jens Blendstrup som værk og ser filmen. Her taler vi kort om remediering.

Tekster:
Gud taler ud af Jens Blendstrup (Værk)
Af: Den som blinker er bange for døden af Knud Romer
Kære Knud
Af: Det uperfekte menneske af Jørgen Leth

Supplerende tekster

Livsværk af C. Christensen
Opdigtet Onsdag: Lars Bukdahl interviewer Jens Blendstrup
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Minimalisme og kommunikation

Minimalisme - Sprog og kommunikation

Dette forløb har såvel et litterært som et sprogligt sigte. Eleverne arbejder i åbningsmodulet med minimalisme som udryk i forskellige kulturprodukter.

Eleverne introduceres for generelle træk ved minimalismen ( den åbne slutning, tomme pladser, det knappe sprog og den sceniske fremstillingsform).  Desuden bruger vi lidt tid på den amerikanske forfatter Ernest Hemmingway og taler om den Hemingwayske novelle og forskellen på den klassiske og moderne novelle.

Vi dykker ned i den sprog dimension af minimalismen og beskæftiger os med centrale begreber fra den pragmatiske sproganalyse herunder sproghandlinger (Selvfremstillende, informerende, handlingsregulerende, rituelle og samtalestrukturerende) og indirekte sproghandlinger ,samarbejde og høflighed samt undertekst, face og facework.

Tekster:

En stol for lidt af Helle Helle
Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark af Helle Helle
Kat i Regnvejr af Ernest Hemingway
Dødsbo af Kim Fupz Aakeson

Supplerende tekster:

Begreb om dansk af B. Darger side 83-88
Minimalisme og Helle Helle af Søren Vrist Christensen  (https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=130s)
Ernest Hemingway (https://litteratursiden.dk/forfattere/ernest-hemingway)
Den moderne og klassiske novelle (https://analyseskolen.dk/novelle-genretraek/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 1800-tallets litteratur Romantik og romantisme


Første del af forløbet beskæftiger sig med romantikkens første strømninger(Universalromantik, Nyplatonisme og Nationalromantik) Vi lægger vægt på digtanalysen, Metafor/Sammenligning
Realplan/Billedplan eller målområde/kildeområde, Besjæling og Personifikation.

Anden del af forløbet beskæftiger sig med den sene romantik: Den poetiske realisme, Biedermeier og Romantisme. Vi interesserer os særligt for Dobbeltgængermotivet og væsentlige begreber fra psykoanalysen (OVERJEG ,JEG og DET) og taler om begyndelsen på den moderne forestilling om det splittede menneske.

Som perspektiv i forhold til den poetiske realisme ser vi filmen Stolthed og fordom med fokus på kvindens rolle. Og som perspektiv i forhold dobbeltgængermotivet vises spillefilmenen Black Swan fra 2010

Tekster:

Guldhornene af Adam Oehlenschläger, 1802 *(digt)
Indvielsen af Schack von Staffeldt, 1803 (digt)
Langt højere bjerge så vide på jord af N.F.S. Grundtvig, 1820 (digt)
Hun er sød, hun er blød af Chr. Winther, 1840 (digt)
Den lille Karen af Thomasine Gyllembourg (Novelle)
Sig nærmer tiden af St. St. Blicher (Digt)
Familien Nathanson, C.W. Eckersberg, 1818 (maleri)
Kvinde foran et spejl, C.W. Eckersberg, 1841 (maleri)

Angst af Emil Aarestrup, 1838 (digt)
Paa Sneen af Emil Aarestrup, 1838 (digt)
Skyggen af H.C. Andersen, 1847 (eventyr)


Black Swan, Darren Aronofsky, 2010 (Film)
Pride and Prejudice, Joe Wright, 2005 (Film)

Supplerende tekster:
Hvad er et drama? Fra Litteraturhistorien på kryds og tværs af Barbara Kjær-Hansen m.fl. (https://litthist.systime.dk/?id=205)
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur Søren Vrist Christensen (https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s)
Nyplatonisme - dansk litteratur Søren Vrist Christensen (https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc)
Billedsprog - Troper (https://www.gymdansk.dk/billedsprog---troper.html)
Dobbeltgængermotivet fra Litteraturens Veje iBog
Nationalromantikken - dansk litteratur Søren Vrist Christensen (https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0)
Biedermeier - dansk litteratur Søren Vrist Christensen (https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714)
Billedanalyse (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3461)
Romantisme - dansk litteratur Søren Vrist Christensen  (https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det moderne gennembrud

Vi læser Det moderne gennembrud med fokus på kvindens rolle.  

Eleverne introduceres til perioden gennem afsnit 6 af 1800-tallet på vrangen. Dramaet Et Dukkehjem står centralt og eleverne arbejder alle over flere moduler med alle tre akter. Undervejs repeteres samtaleanalyse og eleverne introduceres kort for transaktionsanalyse.

Desuden berør forløbet sædelighedsfejden, impressionistisk skrivestil og naturalismen

Forløbet afsluttes med et museumsbesøg på Den Hirshsprungske samling, hvor vi ser udstillingen Det moderne gennembruds kvinder, som viser kvindelige kunstneres malerier. I forbindelse med besøget udvælger eleverne hver et værk, som skal bruges til den mundtlige aflevering, som afslutter forløbet.



Tekster:

Af Hovedstrømninger Georg Brandes
Et Dukkehjem af Henrik Ibsen (Drama) (Værk)
Constance Ring af Amalie Skram (Uddrag af roman)
Den sidste balkjole af Herman Bang (Novelle)
Fru Marie Grubbe af J. P. Jakobsen

Supplerende tekster:


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realismer og modernismer

Dette forløb beskæftiger sig med forskellige realistiske og modernistiske strømninger i det 20. århundrede. Forløbet indledes med en længere teoretisk tekst, der ridser væsentlige forskelle på realisme og modernisme op.

Vi har talt om realismen som afspejler en social virkelighed, hvor sproget er transparent og understøtter fortællingen.

Realismen vil først og sidst fortæller os en historie. Modernismen vægter selv måden at fortælle på. Sproget står i vejen for fortællingen og påkalder sig opmærksomhed. Jeget er fremmedgjort.

Eleverne har besøgt Statens Museum for Kunst og fået en omvisning om modernistisk kunst.

Tekster:
Uddrag: Ulysses af James Joyce
Uddrag:Glamorama Brett Easton Ellis
Uddrag: Illum Galgebakke af Henrik Pontoppidan

Jens Vejmand af Jeppe Aakjæer
Lønningsdag af  Martin Andersen Nexø
Jeg ser af Sigbjørn Obstfelder
Interferens
Ångest, ångest är min arvedel av Pär Lagerkvist
Det Blomstrende Slagsmål af Tom Kristensen
Den Høje Hat af Harald Herdal
Paradisæblerne af Martin A. Hansen
Livets veje fra Den Afrikanske farm af Karen Blixen
Patienten af Peter Seeberg
Stumspil af Samuel Beckett (værk)
Det er blevet os pålagt af Klavs Rifbjerg
Pointen af Anders Bodelsen
Den hæslige by Michael Strunge
En stol for lidt af Helle Helle

Supplerende tekster:


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Hjælpemidler til skriftlig eksamen

Meebook.com
Ordnet.dk
minlæring.dk
sproget.dk


Og andre bogmærkede sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Nyeste tid og repetition




Tekster:
Nike af Caspar Eric 2015
Af Farskibet Glenn Bech 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer