Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Karsten Faurholdt
|
Hold
|
2022 HI/r (1r HI, 2r HI, 3r HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Renæssancen og opdagelserne
Forløbet indgår som et emne indenfor tiden ca år 500-1500 med vægten på den sidste del af perioden
I klassens første forløb arbejder vi med renæssancen og dens betydning for samtiden og senere tider. Vi starter blødt op i historie og kommer ind på det vigtigste fra perioden for at danne os en basisforståelse af tiden. Vi har især fokus på Firenze, byer, handel, kunst og lidt videnskab. I for-længelse af dette zoomer vi ind på opdagelserne og deres betydning for den gl. og ny verden.
Vi kommer både til Amerika og til Asien med spanierne og portugiserne. Reformationen berøres også.
Læst:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime 2011 side 122-137 og 156-178
Kim Beck Danielsen og Sanne Stemann Knudsen: Renæssancen, Systime 2016
Side 173-176 om Leonardo da Vinci
Kapitel 4 Byen og kunsten side 91-103
Tekst 1: Giovanni Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed side 23-24
Tekst 5: Leonardo Bruni: En lovprisning til byen Firenze side 51-54
Tekst 35: Galileo Galilei: Brev til Kepler side 192-193
Tekst 37: Galileo Galilei ser på månen side 193
Claus Friisberg: Kilder til verdens historie før 1750, Marco, 1988
Tekst 55: Giovanni Boccaccio: Den dødbringende sots rasen i Firenze 1348 side 113-116 Læst første del af teksten men kun let behandlet
Tekst 67: Allesandra Strozzi: Den der tager en kone vil have kontanter side 144-147
Tekst 86: Christopher Columbus: Jeg opdagede mange øer med utallige mennesker side 177-179
Tekst 87: Bernal Diaz: Var det ikke en drøm altsammen side 180-183
Tekst 89: Ukendt forfatter: Kalikut landet med ædelstene og krydderier side 183-187
Tekst 90: Christavao Vieira: Kejseren af Kina: "De fremmede kender ikke vore skikke" side 187-189
Historiske kilder: De store opdagelser ved P. C. Willemoes Jørgensen, Gyldendal 1974
Tekst 3: Gomes Eannes de Azurara side 39-42
Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen, Opdagelserne, Munksgaard 1995
Side 7-17 og 25-27 incl tekst 1-3 og 8-10 og side 66-69 fortolkninger af den europæiske indflydel-se
Set:
Youtube: Florence: Renaissance home of the Medici, Michelangelo and da Vinci | Legendary Cities - set de første ca 15 min
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=zqPwF_MNXbA&t=599s
Renaissance and Baroque Music. Love History ! Beautiful Castle in France.Hurryken Production - ca 10 min
Eric Till: Luther, Tyskland 2003 - fiktionsfilm om Luthers liv. Set ca 20 min af starten af filmen
Internettet: Søgt på billeder om Firenze og centrale kunstnere herunder Leonardo Da Vinci
Samlet læst ca 92 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstid og revolutioner
Emnet har fokus på perioden efter år 1500 med vægt på europæiske udviklingstræk
I dette forløb trækker vi linjer op fra renæssancen/opdagelserne og undersøger oplysningstiden og revolutioner. Vi har fokus på enevælde og senere frihedsidealer og lidt på oplysningsfilosoffer. Sammen med det særskilte emne - den industrielle udvikling i Storbritannien baner disse emner vejen til en forståelse af de forandringer Danmark undergår i slutningen af det 19. århundrede, et emne som er hovedfokus for klassens DHO.
Læst:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1915, Systime 2008, side 180-189 og 199-201
Inge Adriansen m.fl: Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendalske boghandel 2007 side 59-71
Claus Friisberg: Kilder til verdens historie 1, Marco 1988
Tekst 102: Kongeloven: Kongen alene har den højeste myndighed side 209-210
Tekst 104: Ludvig 14: Hårdnakket modsigelse er bedre end falsk føjelighed hos omgivelserne side 211-213
Torben Hansgaard: Danmark under forvandling, Marco 1988
Side 91-93 De store landboreformer
Annette Hoff og Finn Tuxen-Petersen: Landboliv i Danmark 1750-1850 side 41-44 incl. kildeteksterne
Bent Essinger og Ulrik Grubb: Amerika Amerika, Munksgaard, 1998
Tekst 12: Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776, Indledning side 120
Ebbe Kuhle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor, Gyldendal Undervisning, 1998: Side 132-133 Erklæringen om menneskerettigheder
Set:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-enevaeldige-stat/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-den-danske-enevaelde/
https://www.youtube.com/watch?v=IpY8OCYpdac - om spøttrup borgen. Vist for at sammenholde en middelalderborg og hærførelse med den stærke centraliseret magt/omgivelser i Versailles, som blev set i nedennævnte anden film
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=194CDlsFpQA - Om Versailles
Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=GOIlkCDzH4U - påklædningsscenen fra filmen Marie Antoinette
https://www.youtube.com/watch?v=jvtVrQb5DTY&t=1245s: The Scarlet Pimpernel (1934) Set de første 18 min
Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=HezPdHTwdGA- Lady Gaga synger den amerikanske nationalhymne ved Joe Bidens indsættelse som præsident
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-landboreformerne
Samlet læst ca. 36 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassens DHO-forløb Danmark ca. 1870-1914
Emnet dækker over Danmarkshistorie i perioden ca. 1870-1914
I klassens DHO-forløb arbejder vi med perioden ca. 1870-1914. I historie kommer vi rundt om jernbanen og dens betydning. Vi ser på bevægelserne fra land mod by og undersøger levevilkår på landet for husmanden, gårdmændene og godsejerne. Den centrale udvikling med andelsbevæ-gelsen inddrages også. I byerne undersøger vi de forskellige befolkningsgruppers livsvilkår.
Hver gang inddrages mindst et centralt maleri/billede som underbygger perioden.
Løbende suppleres med centrale filmklip
Læst:
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Munksgaard 1997 side 159-184
Ebbe Kuhle: Danmark, historie, samfund, Gyldendal 1994 side 96-99 og 108-112
Ole Hyldtoft: Det industrielle Danmark 1840-1914, Systime,1981
Tekst C: Dansk socialisme 1872 side 63-67
Tekst C: Har Kolding interesse i en jernbane? side 97-98
Tekst D: Jernbaneanlæg 1860-1890 side 99-100
Tekst E: Jernbane fra Horsens til Hads herred side 101-102
Andelsmejeriernes gennembrud side 172-176 inklusiv
Tekst A Oprettelsen af Hjedding andelsmejeri i 1882
Tabel og kort side 185-186
Søren Mørch mfl. Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal 1984
Tekst 1: Sundhedsforhold på landet side 13-16
Tekst 23: Et Københavnsk arbejderhjem omkring 1900 side 64-65
Tekst 52: God tone i alle livsforhold, 1883 side 164-167
Mona Abrahamsen og Jette Pedersen: Arbejderbørn, Munksgaard 1987
Side 17-26: Hjemmet - siderne brugt for at se på boligforhold i Randers men også for at give eleverne et godt indtryk af op mod selve DHO´en, hvor forskelligt materiale de kan bruge til ud fra forskellige vinkler at underbygge et historisk emne
Set:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/219/kjersgaards-danmarks/28765/danmarkshistorie-0912---snart-damdragen-flyve-vil udsendelse 9 de første 16 min. om jernbanen og 10 min. senere om bl.a. andelsbevægelsen
DRK Dengang vi var bønder ( 5 ) om husmænd ca. 25 min.
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/et-andet-kobenhavn-1870-1910 - de første 10 min.
Youtube.DANMARK FOR FOLKET - Koncertsanger Tscherning Møller med orkester og kor 1936 - med tekst af Oscar Hansen
Mette Knudsen: Frihed, lighed, stemmeret, dk 1990 - film om kvinders vej mod bl.a. valgret i 1915 - set den del af udsendelsen som beskæftiger sig med kvinders vej til valgret
https://www.dr.dk/drtv/episode/matador_-at-taenke-og-tro_130409 - ca. 15 minutter hvor moster Anna kommer på besøg til Daniels konfirmation, og der opstår sammenstød mellem familien Skjern og det mere indremissionske miljø repræsenteret af mosteren. Det er ganske vist en senere historisk tid, men vi så det som et eksempel på et tankesæt omkring det missionske miljø i Danmark
https://www.dr.dk/bonanza/serie/152/fiskerne/51447/fiskerne-16 - kort sekvens som viser sammenstød omkring søndagsarbejde og dans. Igen en senere tid, men vi så det som et eksempel på et tankesæt omkring det missionske i Danmark
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/klip/frederik-viii-besoger-konseilspraesident-j-c-christensen-i-hee
Dr.dk https://www.dr.dk/drtv/se/hammerslag_-herskabslejligheder_380361- 10 minutter af udsendelse fra Østerbro i København, hvor herskabslejligheder er til salg
Upstairs downstairs episode 1: On Trial, Britisk serie fra 1970 om en meget velhavende borgerskabsfamilie. Set for at perspektivere en dansk borgerskabsfamilie med en britisk familie
Billeder/malerier inddraget:
Erik Henningsen: Bønder i storbyen: https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/09/B%C3%B8nder-i-hovedstaden-p%C3%A5-sporet-af-.pdf
Estrup: https://www.bing.com/images/search?
Skaføgaard - Scavenius gods: https://da.wikipedia.org/wiki/Skaf%C3%B8g%C3%A5rd
Skjoldborgs hus: https://www.bing.com/search?q=skjoldborgs%20hus&pc=0APP&ptag=C24N7418A980943E8E8&form=CONBNT&conlogo=CT3210127 - foto
H. Brændekilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Udslidt
Erik Henningsen Sat ud.https://open.smk.dk/artwork/image/KMS1454
Erik Henningsen Barnemodersken https://www.hirschsprung.dk/samling/tema/samling-hverdag-og-realisme
Krøyer: Fra Burmeister og Wains jernstøberi: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS3605
Krøyer: Det Hirschsprungske familieportræt: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Peder_Severin_Kr%C3%B8yer_-_The_Hirschsprung_family_portrait._From_the_left_Ivar,_Aage,_Heinrich,_Oscar,_Robert,_Pauline_and_Ell..._-_Google_Art_Project.jpg
Erik Henningsen: Et foredrag i Dagmarsalen Askov højskole: https://ribekunstmuseum.dk/samling/RKMm0072
Københavns Stadsarkiv - korridorejendomme
Lyttet til:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand https://www.youtube.com/watch?v=5cnE75H04-0
Skjoldborg: : Når vinteren rinder i grøft og i grav https://www.youtube.com/watch?v=1Y3SNLv-UKc
Samlet læst ca 69 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den industrielle revolution
Emnet indgår som et forløb efter 1750 med vægt på udvikling i Storbritannien og den industrielle revolution.
Mindre emne om den industrielle revolution i England med centrale nedslag på især landbrugets omformning, tekstilproduktionen, kul og dampkraft
Læst:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime 2008-2011 side 240-254
Erik Jensen og Birger Kledal: Den industrielle revolution, Gjellerups verdenshistorie 1971
Tekst: Indførelse af maskiner i Manchesters bomuldsindustri spalte 152-155
Tekst: Grundlæggelse af en bomuldsfabrik spalte 155-158
Tekst: Bomuldsfabrikker i Manchester 1814 spalte 158-162
Set:
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=an4hi0knlaA Spinning Jenny
Youtube: Factories and Machines - Timelines.tv History of Britain A11
Samlet læst ca. 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vikingetid og middelalder
Forløbet dækker over tidsrammen ca år 750 frem mod ca. år 1400 med såvel dansk som europæisk perspektiv.
I det første forløb i 2. g vender vi og drejer vikingetiden og dens betydning. En række tekster med ofte udenlandsk vinkel analyseres og, vi forsøger at få styr på leveforhold, ekspansion, religion og interne magtforhold mm. Emnet fortsætter ind i den senere middelalder, hvor byernes dannelse uddybes, forhold hos de forskellige lav og de forskellige samfundsgruppers betydning og rolle uddybes. F.eks. kongemagten og borgerstanden
Læst:
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Munksgaard 1997 side 18-31
Bjørn Matsen og Ole Bjørn Petersen: Vikinger indsigt og udsyn, Systime 2006-2008
Trelleborgene side 59-66
Tekst 10: Politikens bog om Danmarks vikingetid side 172-173
Carl Harding Sørensen: Vikinger og togter, Gyldendal 1990
Side 6-12 Vikingerne I eftertiden
Side 96-101 om kolonisation
Tekst 27: Lindisfarne side 81
Tekst 29: Ulster årbøgerne side 82
Tekst 30: Årbøgerne fra St Bertin side 82-84
Jørgen Bjernum: Kilder til vikingetidens historie, Gyldendal, 1971
Tekst 4: En arabisk købmands beretning om Hedeby side 27-28
Tekst 5: Ansgars levnedsbeskrivelse: Om Hedebys befolkning side 28-29
Tekst 7: Handelsvarer i Hedeby side 29-30
Carl og Esben Harding Sørensen: Danmark i Vikingetiden, Gyldendal 1979
Tekst 10: Vorbasse side 63-68
Tekst 14: Aarhus side 84-89
Tekst 40: Else Roesdahl side 149-153
Kim Beck Danielsen m.fl: Fokus 1 Fra antikken til reformationen, Gyldendal, 2007
Tekst 5: Widukind om hvordan danskerne blev kristne side 82
Tekst 6: Anlægget i Jelling og de to runesten, 900-tallet side 83-84
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09-27-ny-forskning-opklarer-1000-aar-gammelt-mysterie - om ny viden omkring Jellingstenene og dronning Thyras magsposition
Sanne Knudsen og Kim Danielsen: Middelalderen, Systime 2011
Kap 2: Den romersk-katolske kirke side 17-24
Tekst 3: Pave Gregors tanker side 28
Tekst 5: Benedikts regel side 31-32
Bente Thomsen: At sky det jordiske, Gyldendal uddannelse, 2001
Middelalderen i landskabet side 5-11
I byerne side 26-36
De kæmpende og de arbejdende side 37-38 og side 40-45
Familie og kønsroller side 69-75
Synspunkter på middelalderen side 155-156
Tekst 2 : Uddrag af Københavns guldsmedes skrå, 27. oktober 1496 side 36-38
Tekst 9 : Et schweizisk klosters rettigheder overfør bønderne side 48-50
Tekst 40 : Digteren Novalis om middelalderen side 157
Tekst 41 : Jacob Burckhardt om middelalderens mennesketype side 157-158
Tekst 42 : Michale Nordbergs dynamiske middelalder side 158
Tekst 43 : Dick Harrison og middelalderens mørke side 159
Tekst 44: Jacque Le Goff om den mørke og lyse middelalder side 160
Set:
Youtube DR K: Monumenterne i Jelling, Liv Thomsen fortæller om anlægget
Youtube: Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg
Youtube: Lindisfarne Priory | 10 Places That Made England with Dan Snow
Youtube: The Monastery 2005 episode 1 of 3 om at leve i et kloster i dag
Internetsider
https://www.vikingeskibsmuseet.dk
Vorfruekloster.dk
Samlet læst ca 109 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fra Imperialismens tidsalder til ca. 1920
Forløbet dækker over et emne ca. 1880 og frem mod ca.1920 med vægt på europæisk historie og verdenspolitiske linier
Forløbet er frem mod jul læst af en af skolens andre historielærere og efter nytår af KF
Forløbets fokus har været at få en bred og alligevel detaljeret indføring i den europæiske historiske udvikling fra imperialismens tidsalder og frem til tiden efter 1. Verdenskrig incl. den russiske revolution. Senere i et efterfølgende forløb ses der på udviklingen i 1920’erne og tiden frem mod 2. verdenskrig.
Læst:
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime, 2006, side 21-28 og 31-55 og 58-64 og 104-110
Inge Adriansen mfl: Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendalske boghandel 2007 side 170-181 og 185-186
Tekst 1: Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme side 187-188
Tekst 2: Dadabhai Naoroji: Fordelene ved det britiske styre af Indien(1871) side 188-190
Tekst 4: Traktat med kongen af Benin 26. marts 1892 side 192-193
Johan Bender og Hans-Kurt Gade: Imperialismen og 1. verdenskrig 1879-1918, Munksgaard 1985 side 51-54
Tekst 1: Præsident Wilsons 14 punkter side 9-12
Tekst 2: Clemenceaus tale i Versailles 7. maj 1919 side 12
Tekst 3: Greve Brockdorffs-Rantzaus svartale side 13-15
Tekst 13: Lenin om Sovjetmagtens nærmeste opgaver side 33-36
Tekst 20: Lobengulas klage til dronning Victoria 23. april 1889 side 49-50
Tekst 21: Dronning Victorias svar til Lobengula 15. november 1889 side 50-51
Tekst 36: Mr. Eyre Crowes memorandum om Englands forhold til Tyskland side 73-75
Tekst 42: Østrig-Ungarns ultimatum til Serbien 23. juli 1914 side 82-85
Set:
Peter Thygesen og Jørgen Stjerneklar: Det danske Congoæventyr, uds 1, DK 2006
Youtube: Første Verdenskrig 1914-1918 https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4&t=1261s
DR.dk De ville dø for sagen: Marie & revolutionen - program om Marie Nielsen og hendes revolutionære opfattelse i Danmark
Samlet læst ca 83 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mellemkrigsperioden
Emnet dækker over et forløb omkring mellemkrigsperioden med mest fokus på udviklingen i Tyskland herunder holocaust. Vi har endvidere lavet parallel til Danmark og Kanslergadeforliget. Klassen var på studietur til Rom i 2. g, og i den forbindelse trak vi lidt tråde til Italien før og efter 1945. Vi så på nyfascisme i dagens Italien og undersøgte via den meget kendte neorealistiske film Cykeltyven fra 1947, hvordan Italien så ud lige efter krigen.
Læst:
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime, 2006, side 80-118
Johan Bender og Hans Kurt Gade: Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945, Munksgaard 1984
Tekst 9: Tabeller over inflationen side 27
Tekst 10: Stefan Zweig: Inflationen i 1923 side 27-28
Tekst 11: Mandatfordelingen ved valgene til Nationalforsamlingen 1919 og rigsdagsvalgene
1920-33 side 29
Tekst 32: NSDAP´s 25 punkts-program februar 1920 side 72-75
Tekst 33: Adolf Hitler: Folk og Race side 75-77
Peter Frederiksen: Det tredje Rige, Systime 2004
Tekst 31: Hvad skal jøden med et klaver side 185-187
Solvej Berlau og Stine Thyge: Vejen til folkedrab, Columbus, 2023 side 77-80 og side 124-134 - de sidste sider dog ikke alle kildeteksterne
Jesper Carlsen m.fl. Paradokset Italien, Kilder til Italiens historie 1861 -1995, Systime 1995
Tekst 17: Den fascistiske lære side 77-80
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914-1985, Munksgaard, 1985
Tekst 17: En politisk bedrift af høj rang. Af Bertel Dahlgaards erindringer 1950 om Kanslergade-forliget side 56-59
Set:
Youtube: A Democracy Without Democrats: The Weimar Republic Explained - uddrag
Youtube: Walking tour in FASCIST district of ROME (EUR) | ITALY | [4K]
Youtube: Fascism in Italy: The hipster fascists trying to bring Mussolini back into the mainstream
Youtube: Kristallnacht: Night Of Broken Glass
Youtube: The German Nazi Concentration and Death camp of Majdanek. Gas chambers.
Napola: Dennis Ganzel, Tyskland 2004 - set ca 20 min af filmen fra anslaget og videre frem. Fiktionsfilm som behandler de tyske ungdomsnaziskoler
Lyttet til:
Youtube: Brother Can You Spare A Dime? - Bing Crosby
Youtube: Manden paa Risten (Den originale - Carl Alstrup - 1936
Billeder: Set på billeder fra EUR ved Rom
Hjemmesider:
Folkedrab.dk - set på forskellige typer af folkedrab med vægt på Holocaust
Samlet læst ca 68 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oldtiden Grækenland og Romerriget
Emnet dækker over et forløb før år 500
I oldtidsforløbet ser vi på Hellas og Romerriget. Klassen er i 2. g på studietur til Rom, hvorfor Rom under Romerriget også indgår som en del af det gennemgåede pensum. I modulerne, hvor vi har arbejdet med Hellas har fokus især ligget på polis og samfundsopbygningen og for Athens vedkommende - demokrati. Som modpol til Athen er Sparta behandlet. Vi ser lidt nærmere på hvordan, magten var opbygget i Romerriget og læser enkelte tekster som underbygger forhold omkring slaveriet. I forbindelse med klassens studietur til Rom er der suppleret med tekster og film omkring det mere moderne Italien, hvilket også står nævnt andet sted i studieplanen.
Læst:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime 2008-2010
Side 9-28 midt og 30 midt-34 og 37-44
Mogens Herman Hansen: Polis, den oldgræske bystatskultur, Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet 2004: Hellenernes opfattelse af Polis som en by med opland side 106-112
Claus Friisberg: Kilder til verdens historie 1, Marko, 1988:
Tekst 7: Thukydid : Vort demokrati er et eksempel for andre. Perikles tale 431 side 21-22
Tekst 8: Den gamle Oligark: Demokratiet, de fattiges, småkårsfolkenes og minus-individernes styreform side 23-24
http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/indhold/det-gamle-graekenland/athen-og-sparta/om-opdragelse-i-sparta.html
Poul Birk Nielsen: Torv og tempel, Gyldendal 2006
Kapitel 5 Opdragelse side 43-45 og gymnasiet side 46-48
Knud Helles: Romerriget, Columbus 1993
Tekst 6: Quintus Tullius Cicero: Kortfattet vejledning i valgkamp side 48-51
Tekst 7: Pompeii side 62-65
Jesper Carlsen og Hanne Løfholm: Slaver i Romerriget, Systime 1982
Tekst: Cicero: Om pligterne side 39-40
Set:
Youtube https://youtu.be/H2KmNky8SYI?si=lUkW3SZqyFT2fOas How Did Greek City-States Work?
Youtube: https://youtu.be/H3LOPhRq3Es?si=W3VhpQvivxfY5-QxLeni Riefenstahl: Olympia - Festival of Nations (1936) - set de første 10 min
Youtube: https://youtu.be/ar8S6virCwM?si=1OAXYRNFbdEOKcxE A day in the life of an ancient Athenian - Robert Garland
Youtube Ancient Rome Reborn Through Virtual Reality https://youtu.be/XoTV1-EAcDw?si=8F5oxRu9gnEhoBjY
Youtube: A Day in Pompeii - Full-length animation https://youtu.be/dY_3ggKg0Bc?si=8QHqGdecL16O1oBT
Fellini: Roma, Italien 1972: Sekvens på ca 10 min hvor der udgraves til en ny metrolinie i Rom og der hele tiden stødes ind i oldtidsfund - fiktionsfilm
Ekstra:
Lille italiens forløb i forbindelse med studietur til Rom - aspekter af dette lille ekstra forløb ses også under forløbet om mellemkrigstiden
Læst:
Wikikedia: Info om den italienske film Cykeltyven
Eva Ravnbøl: Gud er italiener, forlaget 28B, DK 2022
Bella Figura side 47-57
Samlet og splittet side 111-119
Set:
Youtube: be/uQkDYXzsHJE?si=2Ifrj6cxFWzL8zmg Cykeltyven - hele filmen
Dr.dk Horisont: De Italienske patrioter 23 min - På baren Harley-Davidson Lovers Club en time syd for Rom vil bikerne have 'Italy First'. Og sammen med resten af landet tager de nu et skarpt sving mod højre for at genrejse Italien med traditionelle værdier, færre fremmede og masser af hestekræfter.
Samlet læst ca antal ns. 71
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Verden fra 1930’erne og frem mod i dag
I dette lange forløb har vi undersøgt hvordan særlig de politiske forhold og strukturer har udviklet sig i den nævnte periode dog med mest fokus på og kildetekster fra tiden efter 1945.
Før 1940 har fokus været på det splittede og udfordrende 1930´er årti, og efter krigen på de forskellige ideologiers betydning for udviklingen og deres påvirkning af befolkningen og de tydelige modsætninger. Afkoloniseringen og dens udfordringer er også berørt.
Læst:
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Munksgaard, 1997 side 121-128 og 132-139 og 149-171 og 183-193 og 274-290
Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg: Grundbog til historie: Fra kold krig til globalisering, Systime, 2010
Side 164-173 om 1989 og om murens fald
Side 190-195 om globalisering og global opvarmning
Tekst 34: Berlin den 10. november 1989 side 172-174
Johan Bender og Hans-Kurt Gade: Stormagtspolitikken 1945-1982, Munksgaard 1986
Tekst 5: Churchills tale Fulton, USA 1946 side 21-22
Tekst 50: Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det hvide Hus side 113-116
Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Kilder til den nye verden, Systime 1997
Tekst 3: Præsident Trumans tale til den amerikanske kongres 12. marts 1947 side 17-21
Tekst 6: Potsdam-aftalen om Tyskland 1. august 1945 side 27-30
Tekst 7: Flugtproblemet side 32-33
Tekst 9: Sovjetunionens memorandum af 4. juni 1961 side 35-37
Tekst 10: Præsident Kennedys radio- og tv-tale 25. juli 1961 side 37-38
Tekst 59: Breznev-doktrinen 12. november 1968 side 155-157
Tekst 73: Helmuth Kohls 10- punktsplan 28. november 1989 side 193-196
Tekst 74: Gorbatjov om genforeningsspørgsmålet 21. februar 1990 side 196-199
Tekst 116: Gorbatjov om Peristroika,1987 side 347-350
Lars Andersen m.fl: Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendalske boghandel 2006 side 142-150
Tekst 1: Ministerpræsident Patrice Lumumbas tale ved Congos uafhængighed 30. juni 1960 side 93-95
Tekst 7: Anders Fogh Rasmussen: Hvad skal det nytte(2003) side 158-159
Tekst 8: Mogens Lykketoft: Fogh dyrker falsk aktivisme(2003) side 160-161
Set:
Youtube: German Troops March Into Austria (1938)
Youtube: Neville Chamberlain "Peace For Our Time" - Munich Agreement
Youtube: BBC News 39 - Friday 1 September 1939 - (Part 5 of 14)
Youtube: BBC News - Britain Declares War on Germany - September 3, 1939
Youtube: London Can Take It [1940, WWII documentary of one night of 247 nights of the bombing of London
Youtube: Bombing of Dresden (13.-15.02.45) by RAF Royal Air Force/ U.S.Army Air Force
Youtube: Hiroshima: Dropping The Bomb - Hiroshima - BBC
Youtube: Die Mörder Sind Unter Uns 1946 // 1st movie in Germany After Hitler - anslaget
Youtube: Winston Churchill's "Iron Curtain speech" regarding USSR and Eastern Bloc, at Wes...HD Stock Footage - uddrag
Youtube: MP72-14 Excerpt - Truman Doctrine Speech
Youtube: Nixon in China: The Week that Changed the World
Youtube: When ping-pong helped put China-US diplomacy on the table before Nixon’s visit 50 years ago
Youtube: 1970: Der Kniefall von Warschau
Youtube: Walled in: The inner German border | DW English
Youtube: Soviet March 1974
Youtube: Soviet March 1988
Youtube: USSR: Grocery store uncut
Youtube: Margaret Thatcher would do business with Mikhail Gorbachev - Daily Mail
Youtube: Klip fra den tyske spillefilm De andres liv minut 16-22 med eksempel på overvågning
Youtube: AK-Nachrichten 07.10.1989
YouTube: Aktuelle Kamera - 09.11.1989 19:30 (Anfang)
Youtube: Berlinmurens fald 9. November 1989: Ekstra TV avis om DDR
Youtube: Nicolae Ceausescu LAST SPEECH (english subtitles) 1/2
Youtube: Nicolae Elena Ceausescu executed
Youtube: Hear what Mikhail Gorbachev said about USSR communism in 1993
Youtube: Pizza Hut Gorbachev TV Spot Commercial :60 International version
Dr.dk: Anne og Anders i Afrika, uddrag fra program om Kenya: Anne og Anders rejser til Afrika for at få indblik i livet på det store kontinent. Engang fremstod Afrika som et fjernt sted med hungersnød og tørke. Nu møder de to rejsefæller et kontinent i udvikling.
https://mitcfu.dk/mm/player/?faust=CFUTV1134460 - DR 2 Deadline om hvor verden bevæger sig hen i en ny tid med Rusland som en aggressiv spiller.
Hørt:
Youtube: Kim Larsen Jutlandia
Samlet ca 131 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej alle
-
Vi hørte sidste gang Chamberlain erklære krig mod Tyskland i 1939 og hans appeasement politik. I dag har vi fokus på hvordan krigen forløb. Hjemme til modulet læser I i grundbogen Verden efter 1914 side 132-139 - siderne omhandler de væsentlige træk
-
Spørgsmål til dagens lektie:
-
Vi så i sidste modul, hvem der blev vinder og taber i 2. verdenskrig. Japan kigger vi ikke så meget på men vi vender blikket mod Europa og Tyskland og især på den begyndende delte verden. Læs hjemme i grundbogen Verden efter 1914 side 149-154 midt. H
-
Side 151-154 - modsætningerne i grundogen:
-
Efter at have set på Churchills tanker ser vi nu på hvordan USA og Truman vil hjælpe Europa. Vi skal finde frem til hvilken hjælp og betydningen af hjælpen. I modulet læser vi en kildetekst, men hjemme til modulet læser I i grundbogen Verden efter 19
-
Arbejde med Truman
-
I skal være klar til at tale om Trumandoktrinen, som vi dykker godt ned i ud fra følgende nedennævte spørgsmål fra sidst. Ud over dette læser I hjemme i grundbogen side 159-161 næsten nederst
-
MP72-14 Excerpt - Truman Doctrine Speech
-
Efter at have kigget grundig på Trumans doktrin og et nyt amerikansk syn på verden og Danmarks position i dette verdensbillede efter krigen, skal vi nu se nærmere på udviklingen i Asien og omkring Cuba. Det sidste udviklede sig ligefrem til en alvorl
-
Vi har et lidt blandet modul i dag. Hjemmefra skal I have styr på teksten om Cubakrisen. Dvs I har læst den og svaret på de spørgsmål, I kan svare på. Husk at strege centrale passager. Derefter holder vi lidt pause i den kolde krig men kun kort. Vi s
-
Vi arbejder videre med afkoloniseringen: Hjemme læser I side 187-193 midt i grundbogen Verden efter 1914. Husk at få jeres kildehæfte med til modulet.
-
Dagens arbejde:
-
Dette modul bliver delvist et arbejd selv modul. I går selv først på kontoret og får tjekket stamdata, og vi mødes alle kort i lokalet 13.55, hvor Karsten kommer og præsenterer opgave. I har så til 14.45 ca hvor Karsten er tilbage til at arbejde selv
-
Læs hjemme til modulet side 280-286. Det handler overordnet set om det kommunistiske Sovjetunionen og dets allierede og især om forhold som gjorde at systemet stivnede.Hvis befolkningerne gjorde oprør, hvordan reagerede man så i Moskva. Det skal vi b
-
I jeres grundbog læser I side 286-290. Her har vi i modulet fokus på de forandringer Sovietunionen undergik fra 1985 og frem
-
Arbejde med tekst 116 1.Læs teksten grundigt og husk generelt gode nedslag som underbygger talens fokus.
-
En række små filmWilly Brandt https://youtu.be/hguYEbpwVZU?si=MrgBWSzqLvXqab_TMuren https://youtu.be/OwQsTzGkbiY?si=N2Nikd82369T8q2HSovjet i 1974 https://youtu.be/vr4gTD-hBjg?si=nQirW3HrHrE9dYjHSovjet i 1988 https://youtu.be/SOAt_0VTldQ?si=4IkMwCik0W
-
Hjemme læser i siderne 164-169 om murens fald og 1989- disse sider får I først tirsdag men de er ikke svære at læse men beregn tid til læsningen. Siderne er i det nye ekstra kompendium
-
Hjemme læser I teksten: Helmuth Kohls 10 punkts plan. Læs den med henblik på at forstå hvad det var Kohl ville med Tyskland
-
I har hjemme læst 10 punkts planen af Kohl. Nu skal I sætte jer og læse den næste kildetekst, hvor den sovjetiske leder Gorbatjov analyserer situationen omkring en tysk genforening.
-
Vi har et par moduler tilbage til den kolde krig og tiden efter. Til i dag skal I læse i de sidst udleverede kopier fra torsdag før ferien. Læs side 141-150 mhb på at danne jer et overblik over hvor Danmark stod efter afslutningen af den kolde krig
-
Spørgsmål til dagens tekst:
-
I det sidste kompendium. Det vi brugte i tirsdags er der efter den lange tekst to tekster af henholdsvis Anders Fogh og Mogens Lykketoft. Begge tekster skal læses til modulet. Vi kan lidt lege at det er tekster som I kunne få til eksamen. Der vil ud
-
Globalisering:
-
Vi begynder at nærme os afslutningen på den kolde krig. Kig al jeres materiale igennem, som vi har arbejdet med siden sommer. Hvad er det for et billede af perioden, vi ser? Hvor og hvornår er der særligt sket noget? Læs også i det sidste kompendium
-
Deadline
-
Emneafslutning Hvad skal vi have med fra emnet Den kolde krig og tiden omkrig den?
-
Grupper
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danmark fra ca 1930 og frem med fokus efter 1945
I det store emne om det moderne Danmark har vi et hovedfokus på tiden efter 1945, hvor den sociale, politiske og økonomiske udvikling vendes og analyseres. For helt at forstå udviklingen trækkes der tråde tilbage til det mindre velstående Danmark i 1930´erne. Såvel før som efter 1945 er der inddraget kildetekster. Eleverne arbejdede i grupper om forskellige emner og fremlagde om tiden efter 1945
Læst:
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Munksgaard 1997 side 200-203 og 205-211 og side 232-276
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914-1992, Munksgaard 1992
Tekst 14: De håbløse lange køer af arbejdsløse. Af murerarbejdsmand Ernst Hansens erindringer fra 60’erne side 48-52
Tekst 15: Hønseholdet reddede situationen for mange. Af gårdejer Hans Jensens erindringer fra 1960’erne side 52-54
Tekst 24 Mandhaftige kvinder og svage mænd - Hus og frue 1935 side 66-68
Tekst 28 KU-opråb. KU anklager. Ord til eftertanke til den ungdom, der endnu ikke står i KU.1933 side 74-75
Tekst 29: Cay Lembcke: Parlamentarismen. 1931 side 75-77
Tekst 53: Forandringer måtte forekomme rimelige. Uddrag af Erik Ninn-Hansens bog Syv år for VKR. 1974 side 123-125
Tekst 54: Vi vil ikke være mænd, vi vil være frie. Uddrag af Rødstrømper 1970 side 125-127
Tekst 58: Frode Jakobsen: Nej til Fællesmarkedet. Uddrag af tale i Folketinget 1971 side 133-135
Tekst 59: Per Federspiel. Ja til Fællesmarkedet. Uddrag af tale i Folketinget 16. december 1971 side 135-136
Tekst 70: Preben Wilhjelm: Systemet giver krise. 1975 side 156-157
Tekst 71: Peter Brixtofte: Den liberale vej ud af krisen. 1977 side 157-158
Tekst 72: Af Socialdemokratiets principprogram: Solidaritet, lighed, trivsel. 1977 side 158-161
Tekst 74: Poul Schlüter. En ny regering, en ny, liberal politik. Uddrag af Schlüters åbningstale tirsdag 5. oktober 1982 side 163-165
Anne Okkels Olsen og Knud Ryg Olsen: Når lyset bryder frem, Systime, 1981
Tekst 48 Kirsten Auken: Familien lever(1954) side 98-99
Ebbe Foged mfl: Danmark i opbrud, Gyldendal 1994
Tekst 12: Fra et husmandsbrug ved Horsens side 38-40
Tekst 17: Det første olieraffinaderi side 49-51
Tekst 18: TV-industrien side 51-53
Tekst 21: Mogens Glistrup sammenligner skattesnydere med jernbanesabotører under besæt-telsen side 62-63
Tekst 22: Fremskridtspartiets første program side 64-66
Set:
Hør var der ikkeå en som lo, Henning Carlsen, Danmark, 1978 - 102 min - spillefilm om livet som arbejder i 1930erne i København
Youtube: ESC 1957 09 - Denmark - Birthe Wilke & Gustav Winckler - Skibet Skal Sejle I Nat
Youtube: Continuity DR 1965 - Indvielsen af tv-byen
Youtube: Danmark stemmer ja til optagelse i EF - 3. oktober 1972
Youtube: Kispus (1956) - Da
Youtube: Jeg er sgu min egen! (1967) - Jeg sætter min hat som jeg vil (Daimi)
Youtube: Dødens Triumf - Modebutikken plyndres
Youtube: Rødstrømpebevægelsen
Samlet ca 98 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kina
Emnet indgå som et emne fra en ikke vestlig kulturkreds. Vi har undersøgt det gl. Kina fra de senere år af kejsertiden og frem mod Dengs reformperiode. For det 20. århundrede har den kinesiske film At Leve ført os igennem forskellige årtier af den kinesiske historie og deres særlige politiske udviklingstræk på godt og ondt. Vi ser overordnet på en kultur uden for den europæiske kulturkreds, som dog i de senere år med stormskridt har nærmet sig vestlige værdier og samtidig beholdt diktaturet og en tydelig egenart. Vi har konkret i det 20. århundrede undersøgt de sidste år af kejsertiden, de urolige år fra 1912 og tiden op mod dannelsen af Folkerepublikken Kina i 1949 og set videre på det store spring fremad, Kulturrevolutionen, tilnærmelsen mellem USA og Kina og et fornuftigt kig på tiden efter Maos død i 1976 og frem mod ca. år 1989 herunder Dengs politiske tanker og begivenhederne i 1989.
Læst:
Jens-Peter Fage Madsen: Ansigt til ansigt med kineserne, Pantheon 2010
Kapitel 6: Fra Kejserdømme til republik side 69-76
Kapitel 7: Fra republik til folkerepublik side 77-83
Kapitel 8: Tiden under Mao side 84-102
Kapitel. 9: Optræk til forandring side 103-107 og 112-120
Kapitel 11: Oprøret i 1989 side 121-128
En kort kronologi over Kinas historie side 206-207
Tekst 26: Mao Zedong: Længe leve Det kinesiske folks store enhed - 1949 side 136-137
Tekst 29: Det store spring fremad - en beretning om kannibalisme side 139-140
Tekst 34: Nedkæmpelse af oprøret på Den Himmelske Freds Plads, 1989 side 144-147
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Kina efter 1940, Systime, 2011
Tekst 4: Mao Zedong om den lange march(1937) side 156-157
Tekst 5: Yang Chenwus beretning om den lange march, 1935 side 156-158
Tekst 6: Jung Chang & Jon Halliday: Mao. Uddrag om den lange march(2006) side 158-159
Tekst 9: Resolution fra centralkomiteen om oprettelsen af folkekommuner(1958) side 165-166
Tekst 11: Kurt Boelsgaard om kulturrevolutionen, 1967 side 168-170 midt
Maos den lille røde/Quotations from Chairman Mao Tse-Tung side 55 og 57 - læst på engelsk
his2.rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdømme-til-kapitalisme/kilde 13 Indsnørede fødder
His2.rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdømme-til-kapitalisme/kilde 33 En rødgardists beretning
Harry Haue og Carl Johan Bryld: Kilder til den nye verden, Systime 1997
Tekst 124: Status ved Dengs død 1997 side 371-375
Set:
Youtube: Living with bound feet https://youtu.be/8o5t01Sy9HM?si=x_agtHcfpoDuB_CQ
Youtube: Tiananmen Square: What happened in the protests of 1989? - BBC News
Youtube: Mao Zedong Full Speech Restored (1949) [English Subtitles] Proclamation of the PRC
Youtube: To live - kinesisk film fra 1994 TO LIVE Zhang Yimou & Gong Li set væsentlige uddrag af filmen herunder sekvenser som viser leveforhold under det store spring fremad og Kulturrevolu-tionen
Bernardo Bertolucci: den sidste kejser, UK, 1987 set de ca. første 30 min for at fornemme det ældre Kina og det isolerede liv i Den forbudte by
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kronologiforløb
Vi afrunder historiemodulerne igennem 3 år med at sætte det hele i perspektiv og fremdrage de vigtigste observationer fra de forskellige emner og temaer. Hvor det er muligt, forsøger vi at forbinde de forskellige tidsperioder og ser på hvor der måske over flere tidsperioder kan trækkes tråde som forbinder en senere periode med en meget tidligere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612512",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612512",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612512"
}