Holdet 2022 Id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Helle Paldan Kolding-Kramhøft, Kenneth Vedel
Hold 2022 Id/i (1i Id, 2i Id, 3i Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning og intro
Titel 2 Boksning (eksamensdisciplin)
Titel 3 Les Lanciers (eksamensdisciplin)
Titel 4 Basketball
Titel 5 Pickleball
Titel 6 Led- og knoglelære, bevægelsesanalyser
Titel 7 Chachacha og jive
Titel 8 Arbejdsfysiologi
Titel 9 Sport og politik
Titel 10 Beachvolley (eksamensdisciplin)
Titel 11 Atletik
Titel 12 Floorball (eksamensdisciplin)
Titel 13 Crossfit og TP
Titel 14 Alpint skiløb
Titel 15 Performance og dansens historie(eksamensdisciplin)
Titel 16 Padel (eksamensdisciplin)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning og intro

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Boksning (eksamensdisciplin)

Boksning

I bokseforløbet har eleverne modtaget undervisning i tekniske færdigheder indenfor boksning. Desuden har der været fokus på sociale elementer i boksetræningen, grundtræning og fejlretningsmetoder.   

Læringsmål i boksning:

Tekniske:
- At mestre teknikken under de fire slag i boksning: jab, kryds, hook og uppercut.
- At mestre forståelse for kinetiske kæder i bevægelser, altså hvordan kraftudvikling i et slag forøges ved bevægelse/rotationer i de forudgående dele af kroppens lemmer (sikrer lang arbejdsvej, hastighed og kraft).
- At mestre kropskontrol og rytme, som sikre præcision i slagene.
- At stifte bekendtskab med anvendelse af de tekniske elementer fra boksning i "fitness boksning"-sammenhænge.


Sociale:
- At kunne indgå i sparring (kaldes det at bokse med handsker med en makker med plethandsker), herunder følge makkerens rytme, så optimal træning kan finde sted og sikkerheden er god.
- At kunne tilpasse sin rytme forskellige makkere.
- At kunne indgå i forskellige dynamikker med flere makkere under træning og udførelse af slag.
- At kunne fejlrette en makker og kunne modtage fejlretning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Les Lanciers (eksamensdisciplin)

Faglige mål:

- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
- Danse alle 5 ture inkl. lokale Borupgaard variationer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 7 Chachacha og jive

Læringsmål:
at få indsigt i Cha-cha og Jive’s historiske baggrund og deres særlige kendetegn.
at få kendskab til grundtrin og de ovenstående variationer i hver dans og at kunne udføre disse teknisk korrekt. Det samme gælder kropsholdning og dansefatninger.
at kunne bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
At have kendskab til det at føre en partner og lade sig blive ført.
at kunne sammensætte forskellige variationer og beherske en længere rutine (dansekoreografi) i hver dans.
at blive bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse.



Gennemgåede variationer og sidetal i yubio
Yubio C+B (2022) s. 1291-1308 om chachacha og jive
Videoer:
32.A1 a+b (Grundtrin chachacha)
32.A4 (New Yorker)
32.A2 a+b (Spot turn)
32.A3 (Alemana)
32.A5 (Hand-to-hand)
32.A6 (triple-lock-step) og fan-alemana

32.B1 (Grundtrin Jive)
32.B2 (dame under armen),
32.B3 a+b (dame under armen)
32.B4 (chassé ved siden af hinanden)
32.B5 (Vindmøllen (2*6, mod uret, rundt om herrens venstre hånd)
32.B6 (stop-and-go)  
32.B7 (american spin)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Arbejdsfysiologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sport og politik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Beachvolley (eksamensdisciplin)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Atletik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Floorball (eksamensdisciplin)

Læringsmål
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I starten er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen, så sammenspil og taktik er fokus.
Et centralt taktisk element er hvad der adskiller floorball fra fodbold:
Ingen off-sideregler
Ingen baglinie
kortere bane
Hvilket fører til
Flere afleringsmuligheder lige foranmålet
Flere diagonalaflveringer fremad
Færre indlæg fra hjørnerne

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Trækaflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af trækaflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af bladet stående og i let tempo
- Drible med bolden uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Lave buen og afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra forsvarsspiller
- Kunne følge løbemønstre i andre taktiske øvelser
- Være bevidst om centrale taktiske forskelle på fodbold og floorball, pga. banestørrelse, bander, spil bag mål samt fraværet af offside-regel
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Crossfit og TP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Alpint skiløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Performance og dansens historie(eksamensdisciplin)

Faglige mål:

Arbejde ud fra Labans principper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Padel (eksamensdisciplin)

De faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen.
Tekniske elementer:

kunne udfører serv.
kunne udføre forhånds- og baghåndsgrundslag.
kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
kunne returnere lige bold fra bagvæg.
kunne udføre lob.
Taktiske elementer:

Korrekt placering ved modtagelse af serv og fornuftigt valg af servreturnering.
Spilsamarbejde med makker, herunder: Kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer